Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Tally

Nu finns det gratis sjökort på nätet

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Tänkte bara flagga för att man numera kan sitta hemma o planera sitt båtliv via nätet.

eniro.se/sjokort är adressen.

Infon skall enligt uppgift komma från Lantmäteriet och det skall gå att beräkna avstånd och bäring.

(Och nej, jag är inte anställd eller har några andra intressen i Eniro, tyckte det var en kul grej bara)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med sjökort online för planering!

Dåligt dock att inte sjömackarna är utmarkerade... Skrikandes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt trevligt. Satellit bilderna över hamnarna är riktigt nice.



Senast ändrad av Dragarn | 06 maj 2009 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra faktiskt! Har varit inne på Lantmäteriet och kollat lite men det här var bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var en glad överaskning. Rätt kul att blippa runt i skärgården och planera, mäta osv.

Hoppas verkligen att folk inte skriver ut dessa på skrivaren hemma och har de sedan i båten för riktig navigering. Ojojoj så illa det kan gå om man navigerar efter detta. Mkt bra att man höjer sitt varningens finger i filmsekvensen i Introduktionen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela grejen med sjökort på eniro är ju helt ny, det kanske kommer, jag ska skriva och fråga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, men undrar var man ser hur gamla korten och fotona är? Ser man det någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var en glad nyhet!

Det bästa sättet jag kan se att få positioner för en rutt eller plats man vill nå. Bara att dra positionspunkten så har man koordinaterna. Jättesnabbt!

Eniro kommer sannolikt att ta med alla som betalar en slant för att synas. De är ju ett vinstdrivande företag och aktierna har stigit raketsnabbt de sista dagarna.

Kan det vara detta med sjökort månne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så är det samma kartor på eniro.se som på de riktiga sjökorten. Jag såg också varningen att man inte ska navigera efter eniros, men jag har inte förstått varför...

Av vilken anledning ska man inte navigera efter dem?

Jag fick för mig att det mest var av ansvarsorsaker, att eniro inte vill riskera bli stämda vid grundstötning eller liknande. Skriver man då ut att man inte ska använda dem för navigering klarar man sig undan det ansvaret...eller har jag missat nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag ser är det baserat på sjöfartsverketa färskaste underlag för sjökort rakt av.
T ex är det nya skyddsområdet för Dalarövraket med.

Visst borde det gå att navigera efter, men det kanske inte ingår i avtalet med Sjöfartsverket. Kanske svårt att garantera skalor etc vid utskrift.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel som jag upptäckte när jag skulle skriva ut en rutt är att bara startpositionen skrivs ut...man kan alltså inte skriva ut hela rutten och det går således inte att navigera efter den. Någon som verkar lite mysko tycker jag.

Vad har man för nytta av kunna skriva ut en rutt om rutten inte kommer med?

Jag kan också tänka mig, som du nämner, att det är antingen begränsat i avtalet eller på annat sätt så att man inte tar ifrån handlarna intäkterna från sjökortsförsäljningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis vill vi ha dessa sjökort kvar och får kollektivt lova att aldrig navigera efter dessa sjökort.

Men jag kan tänka mig att det finns de som struntar i det.

Skulle vi börja navigera efter dessa kort får vi inga nya uppdateringar för då får nog Sjöfartsverkets sjökortsavdelning inga intäkter.

Alltså lovar vi härmed kollektivt att aldrig navigera efter dessa kartor utan använder dem bara för att hitta näringsidkare efter kusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att eniro pröjsar ganska duktigt för att få lägga upp det...antagligen många gånger mer än vad sjöfartsverket tappar i nyförsäljning nu...

Det är ju inte stor del av vad vi faktiskt ger för korten som kommer sjöfartsverket tillgodo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip kan det ju faktiskt vara möjligt att efter lite reverse-engineering koppla ihop det med en GPS. Inte för att jag skulle rekommendera det kanske, men det kunde ju vara en kul övning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt fantastiskt vad datorerna underlättar numera. Har man mobilt bredband i båten kan man både kolla in lämplig hamn och sedan om man är lite osäker på djupet få en hum om det om man växlar till flygfoto. Utan att göra nån ny sökning. Allt som var med på kortet finns som flygfoto över precis samma område. Växla mellan med Alt Tab och välj tilläggning efter terrängen, bajamaja osv.

Nu kommer man förstås att vilja ha en punkt i kortet med GPS:ens hjälp. Inte för att jag ska navigera efter det men alla andra som inte lovat att inte använda Eniro för navigering.

Navigeniro kanske blir det nya företaget som erbjuder alltiett. Då kan vi gräva ner de gamla GPS:erna och plottrarna. Kan vara vär nån hundring per år att få fräscha kartor i båten och navigation med bredband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vilken bra grej!

Har använt tidigare flygfotona men med sjökortet kombinerat så blir det mumsigt bra.

Det är helt klart alltså att man skall ha sin laptop med trådlös internetuppkoppling med i båten numera förutom vanliga korten mm.

Gillar att man kan sätta pricken  på önskad plats och få GPS koordinaterna.

Har ni vägarna förbi så stanna och knyt förtampen på  N 59º 29.972'  och  E 017º 02.725' Det är min brygga. Djup 2 m.

Sedan går ni upp til huset,  N 59º 29.925'   E 017º 02.572' ; så sätter jag på kafepannan. Seglare får bullar.

 

Hälsningar,

Kalman

Rättelse: enl flygfotot är positionen 29.930 och .520



Senast ändrad av Kalman | 07 maj 2009 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då Kalman, tack för inbjudan, nu får du börja sätta degen. Tänker på att Internet är rätt så publikt numera. Du får väl begränsa det på nåt sätt. Gäller före industrisemestern el. så.

Jag tittar gärna in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jo jag vet. Jag är inte rädd. Här finns bara ärliga tjuvarOskyldig

Ffaktum är att jag har en gammal inbjudan ståendes sedan jag kom med påMaringuiden. men hitintills har  0 båtar lagt till.Flört

Men en viss Forgus är välkommen. Dig vill jag gärna träffa levandes så att säga.Glad

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, drygt 50 distans från stan. Kanske inte svänger förbi ikväll, men noterar positionen.

:-)

 



Senast ändrad av Anders_St | 07 maj 2009 | 16:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en bit från stan (Göteborg) men vem vet när det kan bli. Ingen Mälartur planerad för tillfället.

Tack iallafall Kalman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar det ödmjukaste för tipset!

Lär bli fint på mini-hp´ n i båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tipset !

Klockrent för semesterplaneringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt nice!

Parktiskt att bara behöva ha en dator med internet om man vill kolla upp eller plannera lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte dumt alls. Nu kan man ju sitta vid vilken dator som helst och planera rutter Skrattande

Hade varit ett plus om sjömackarna varit utmärkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser kul ut!! Glad  Ska jag leda in dotra på denna sida, kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte våga navigera efter dessa.

Korten är inte rättade.

Vissa grund saknar djupsiffror, vissa djupsiffror försvinner vid zoomning.

Men för planering fungerar de ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

För 17 gubbar, navigera inte efter den!

Kollade den sk Vrången lite väst om Brkö och norr Kurholmen i Mälaren. Har letat hela livet efter Vrången utan att hitta den. Går 1 meter där. Har en kompis som känner till den som sänkte sin båt på Vrången för ett antal år sedan.

Till saken. Vrången finns inte med! När jag sedan zommar in så kommer hon. Samtidigt försvinner djupsiffror och grund på en plats i närheten.

I infarten till oss på Aspö har man ritat in en 1,5 meters grundflak. Den finns inte heller. Jag har bott här i 30 år utan att hitta den. Den finns även med på båtsportkortet. Men nåja. Det avskäcker väl en och annan Mr Klantskalle, så slipper vi ha dem inne här i viken.

De som kommer med motorbåt och är stamisar här brukar sköta sig bra.

Årets första segelbåt trevade försiktigt nära branta klippstranden under kraftledningen och  smet in till Märsön. men den skepparen var där förr och visste vad han gjorde.

Så lita inte på det nya Eniro sjökortet.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...