Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
surfamera

Optimax 90 eller F90

Rekommendera Poster

Hej,

Vad skulle ni rekommendera om priset var ungefär samma för en Ryds 568 med antingen Optimax 90 från 2008 eller ny Mercury F90 från 2005?

Det är jättesvårt för en nybörjare!

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade valt optimaxen om den är servad som den ska och inte låter konstigt etc. inga skador på drevet som tyder på grundstötning?

mer klipp i optimaxen och vad jag vet så är moderna insprutningsmotorer inte värre än fyrtaktare för miljön. men där är jag ingen expert. skillnaden i bränsleförbrukning tror jag är marginell, om det ens är ngn skillnad.

en tvåtaktare är ju en enklare och lättare konstruktion och det låter vettigt när det ska hänga på en båt tycker jag.

/Tor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har forskat lite i saken

Vikten skiljer inte mycket: Optimax 90 170 kg! 90 EEFI 181 kg (om en F90 från 2005 nu 'är en EFI...)

Ljud skiljer bara vid lågarv-inte viktigt för mig

Törst inte stor skillnad alls.

Servicekostnad skiljer bara några hundralappar enligt verkstaden.

Det jag inte har koll på.

Hur stora är burkarna? Det ligger säkert 100 Optimax av varierande storlek här i hamnen men jag har inte sett någon F90. Kanske ett tecken så gott som något!?

? Två nya frågor för varje svar...;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax 75hk, 90hk, 115hk är exakt lika stora så om det finns någon av de i din hamn så vet du hur stor den är. Annars hade jag valt 4-taktaren för jag har haft en Optimax 115 och jag tykte att den skrek mycket.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 90hk Optimax från 2008 på en Ryds 568, inga problem alls att föra ett samtal i normal volym under gång. Det som sätter gränsen är snarare vinden. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 115 Optimax å det är absolut inga problem å prata i 25 knop. Det som dämpar är vinden. Men kommer man upp i 35 knop då börjar det låta lite. Men det är ju lika för 4-takt.

Jag är iaf nöjd med min. Om F90 från 2005 har förgasare så skulle jag inte valt den, då är det nästan lika miljöovänligt som en vanlig 2-taktare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en optimax 75 i tre år och jag var nöjd med bränsleåtgången och vridet när man drog fullt från stillastående.

Mindre nöjd med högt klickande oljud som mest hördes vid låga varv och att jag fick byta trimpumpen som började rosta efter bara en säsong och ett stort axialt glapp i propellern som verkstaden och även marinepower (generalagenten) inte fick bukt med!

Har du möjlighet att få båten med en 4-takt japanare så välj det istället är min rekommendation.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara ett axialt glapp i propellern det är ett specielt propellernav till optimax,konstigt att de inte visste det de har vi ju pratat om,det ska bli mjukare växlingar med detta nav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så stort glapp. Ca 5 mm! Andra båtar vi kände på hade inte samma glapp. Verstaden sa: SKALL EJ VARA NÅGOT GLAPP! (utöver normala tröga glappet, då man trycker propellern framåt)

Fick iofs nytt nav och propell och direkt efter montering var glappet borta dock var det tillbaka efter ett par minuters provkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax:en  // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...