Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stealthman

Laddlampa lyser länge

Rekommendera Poster

Ser bra ut så långt. Glad

Du har 0,55V diodspänningsfall vilket tyder på låg ström till startbatteriet precis som förväntat (det är ju nästan toppladdat och spänningsfallet i en diod ökar med strömmen igenom den) men startbatterispänningen är samma som en smart batteriladdare har i underhålls-laddnings-läge så det är helt ok .

Skulle vara intressant med siffror på batterispänning på båda batterierna FÖRE start, och sen EFTER (då kan man bedömma laddningen lite bättre, men inget slår ju en amperemeter...typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949  för då VET man).

Laddstatus spelar naturligtvis stor roll...en intressant siffra är slutspänningen (när batterierna är full-laddade).



Senast ändrad av Gunnar_ | 15 juni 2009 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snor tråden lite med en fråga, hur stor skall spänningen vara som skall till D , magnetisering, jag kopplade in en ny generator idag och fick inte den att börja ladda, laddlampan lös hela tiden så jag tror att det är något med spänningen till D , jag mätte upp 5,8V, räcker det? om ja, isåfall är något annat fel, när jag bytte tillbaks till gamla generatorn så fungerade allt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat någon ny lampa med högre effekt till orginal VDO instrument.

Min är på 2watt.

Kan man sätt dit en fjädrande tryckströmbrytare som kortsluter(för det funkar) eller tar generatorn stryk av det i längden ?

Sen verkar det som att när man startar nu så tar det ström ifrån förbrukarbanken också, för instumenteringen slocknar när startmotorn snurrar.

Kan strömmen gå bakvägen genom dioden? (se bild ovan)

 

 

SkrattandeSemester å vackert väder det är toppenSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att öka lampeffekten kan man sätta en till glödampa parallellt (eller en resistor med lämpligt ohm-tal) ), den kan till-och-med vara dold om man vill.

Att sätta en fjädrande strömbrytare för att temporärt kortsluta lampan == starta laddningen är heller inget problem (jag har kört minst 100 timmar med en permanent kortslutningskabel i stället för lampa på grävmaskinen, laddar fortfarande helt perfekt men är lite tyngre att dra runt på startmotorn då generatorn bromsar mer än normalt).

Strömmen kan inte gå bakvägen om dioden är hel.

Om instrumenteringen slocknar (och drivs från startbatteriet) tyder det på dåligt batteri (spänningen sjunker när den stora förbrukaren startmotor drar allt den förmår).

Lätt att mäta..en voltmeter på förbrukningsbanken..dra startmotorn..sjunker spänningen (ska inte ske)?
Flytta voltmetern till startbatteriet, gör samma test..resultatet är ?



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 juni 2009 | 20:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående laddlampa har jag kollat runt med diverse leverantörer och det enda som finns som passar mitt instrument är 2W, den har en sockel som kallas BA7s och är 20 mm lång, nu kommer min fråga det finns en likadan på 3W men för 24V, när jag ohm-mäter resp lampa så visar 12V 2W ca 10ohm och 24V 3W ca 20 ohm, men man vill väl ha så låg resistans som möjligt för att öka spänningen ner till fältlindningen? eller är jag helt ute och cyklar? det har ju svarats i tråden att man kan sätta ett motstånd paralellt, men då ökar ju motståndet, förklara för en novis.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

parallelt betyder att totalresistansen minskar, och är alltid mindre än den minsta resistorns värde så länge inte den ena resistorn är en ren kortslutning.

 R(total) = 1/(R1 R2 R3 ... Rn).

 Extremfallet är en kabel med i praktiken 0 Ohm parallellt med en lampa på valfritt ohm-tal..totalresistansen blir 0 Ohm.



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 juni 2009 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okidok, sitter och kollar faktabanken.nu samtidigt ang. resistans, så jag börjar koppla, tror jag, detta innebär att mitt antagande om att 24V lampan inte funkar...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite data att leka med Flört

En kall lampa (som du mätt på) har betydligt lägre resistans än en uppvärmd (lysande).
Resistansen i glödtråden ökar med temperaturen = ljuset.

Vad är resistansen i en VARM lampa vid dess nominella drivspänning ?
Ohm:s lag säger att Ohm = (Volt i kvadrat) / Watt
24V ^2 = 576 /3W =192 Ohm
12V ^2 = 144 /2W =72 Ohm

Vilken ström flyter i kretsen genom lampan om den lyser med full (nominell) effekt ?

Ohm:s lag säger att Ampere = Volt / Ohm
24V / 192 Ohm = 0,125 A (3W)
12V / 72 Ohm = 0,166 A (2W)

Baklänges kontrollräkning:
Ohm:s lag säger att Watt = Ampere ^2 * Ohm
0,125A ^2 = 0,015625 * 192 Ohm = 3 Watt
0,166A ^2 = 0,027556 * 72 Ohm = 1,98 W

Vilken resistans en 3W 24V lampa har vid halva driftspänningen får man nog mäta fram (mäta strömmen) eftersom den är temperaturberoende (glödtrådens temperatur).



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 juni 2009 | 20:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, men jag tror att jag dimensionerar motståndet efter kall lampa, dvs jag lägger att motstånd på 5 ohm paralellt med lampan, detta torde väl fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I likhet med Westfjord26 har jag installerat en ny, större generator, vars laddlampa inte slocknar efter start. Det hjälper inte att varva upp motorn som det gjorde med den gamla originalgeneratorn på 35Ah. Den nya är på 90Ah.

Köpte den på http://www.startmotor.se och enligt deras support är det antingen fel på den (=orsak för reklamation tycker jag) eller så ligger kabeln till minus någonstans på vägen till laddlampan.

Det sistnämnda argumentet är inte rimligt eftersom allt kablage är nytt, hela vägen.

Skall prova att spänningsmäta mellan B+ och godset som jordas genom motorfästet.

Jag har följt tråden och skulle uppskatta ett svar som leder fram till nya tankar om vad det kan vara för fel eller tips på åtgärder.

Släcks din lampa nu Westfjord? Eller lurar du systemet genom konstant jordning, såsom Gunnar (?) föreslog?

//Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt hade jag samma problem efter att ha bytt generator. Efter lite mätningar kom jag på att strömmen genom laddningslampan var för låg för att få igång laddningen. Lösningen blev att sätta ytterligare en lampa parallellt med laddningslampan. Jag satte helt enkelt en lamphållare bakom panelen, kopplade den parallellt med ladddningslaman och satte en lampa på några W i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden startade 2009 så trådskaparens problem är troligen löst vid det här laget... Men några synpunkter kan man ju lägga till för de som gör det enda rätta och använder sökfunktionen innan man skapar en ny tråd :-)

Kolborstarna i generatorn kan ju också slitas ut. I den fuktiga båtmiljön troligen aningen snabbare än i bilen. Korrossion på släpytorna inverkar också på slitaget.

Om man köper en vanlig universialgenerator över disk så är remskivans diameter anpassad för bilmotorer som varvas upp en aning genast vid start och generellt har högre tomgångsvarvtal än båtdieselns. När man sätter den generatorn på en lågvarvig båtdiesel som startar på ett varvtal som understiger normala tomgången som också är lägre än bilmotorns så mäktar inte laddningen sätta igång förrän man varvar upp lite. Toppvarvtalet på en två eller trecylindrig diesel är ju ofta lägre än det som man normalt varvar sin bil till innan första gathörnet. Upplever man att man har lite väl dålig laddning i sin fåcylindriga lågvarviga diesel kan man vinna en hel del ampere på att ändra remskivornas storlek så att man får mera varv på generatorn. Generatorn skall ju också ha ett visst varvtal innan den levererar de ampere som står på skylten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, antar att du köpt en eftermarknadsgenerator? Det gjorde jag i våras och den måste varvas upp till minst 2000 varv för att starta laddningen, dvs släcka lampan.

Det är ingen fara alltså. Med en bra voltmätare kan man se skuttet från 12,X V till 13,8V som är normal laddspänning.

Detta har du kanske redan läst, orkade inte läsa alla svar.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta slirar remmen utan att det tjuter. Särskilt på låga varv.

Ett tips jag fick från en renomerad firma i Ståckhålm är att byta till tandad rem. Den går mycket djupare i kilskivan och får på så vis bättre grepp.

En annan sak som hjälper är att lossa alla remmar, rugga upp spåret i kilskivorna och lacka dem sen. Då får remmarna mkt bättre grepp. Ofta är kilskivorna blankslitna efter många års småslirande.

Och det är inte vid generatorn det slirar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...