Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stealthman

Laddlampa lyser länge

Rekommendera Poster

Har länge haft problem med att laddlampan lyser väldigt länge efter start. Den slocknar fortare om man varvar mer, och efter att jag bytte batterierna så verkar den även slockna snabbare. Märker även att efter lång körning (8-10 timmar) vid omstart så slocknar lampan omedelbart (på tomgång),så jag antar att det har med hur bra batterierna är laddade.

Men om jag har tror rätt så laddar det väl ingenting när lampan lyser eller ? Ska man då varva motorn hårt (som då oftast är kall) så att lampan slocknar, eller ska man låta lampan lysa länge ca 20-30 minuter vid medelvarv ? Lampan ska väl slockna direkt efter start ?

Det är en volvo penta Md11c med en ny generator.Har ett start batteri 80A och en batteribank med 2x115A alla är nya (2008) Tudor Nautica Freeline/Marin och skiljediod en sådan med kylflänsar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fräscha är dina batterikablar? Har du nya batterier och ny generator men dåliga kablar med ärg i kopplingarna så kan det vara svårt att få laddningen att flyta på.

Sen har du väl ett spänningsfall i skiljedioden som kan göra att laddningen blir ännu sämre om kablarna är dåliga.

Läs på www.skyllermarks.se om dubbel laddning i båt. Mycket där som är värt att veta.
Jag bytte mina kablar mellan batteri och startmotor i våras. I höstas klickade det bara i startrelät pga ärgade kablar, inuti kabelskorna, vilket inte gick att se förrän jag klippt sönder dem. Laddningen har för första gången kommit över 14 volt nu. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn får ström till magnetiseringslindningen dels från sig själv men också lite genom den ström som lyser upp själva laddningslampan. När den lyser är det tecken på att nångon magnetiseringsspänning inte finns.

En generator som inte varit igång på ett tag har tappat kvarvarande magnetism. Varvar man då upp motorn brukar laddningen komma igång. Har den just varit igång går detta snabbare pga att kvarvarande magnetismen är större.

Har du en ny generator kanske du har sensoringång på den. Den bör du isåfall koppla till batteriet med en ledare (kan vara rätt klen).

Generatorns regulator fixar då så spänningsfallen i kablar och skiljediod kompenseras så du får c:a 14-14,4V till batterierna.

Med en så enkel åtgärd kan du ibland mer än dubblera laddningsströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnetiseringslindningen ligger i serie med laddlampan, när ständningen slås på jordas lampan via lindningen och den tänds.

När sedan generatorn börjar ladda så laddar även magnetiseringslindningen och man får på båda sidor om lampan varav den slocknar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så den enda betydelsen med en laddlampa är att se när man har magnetism eller inte?

Vad kan vara anledningen till att det tar så lång tid för den att slockna ?

Då borde jag ju alltså varva motorn så fort som möjligt för att få laddning

 



Senast ändrad av Stealthman | 04 maj 2009 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge lampan lyser har du ingen laddning.

Varva upp några sekunder så laddningen startar..sen kan du varva ner och laddningen ska fortsätta om alla grejor är som dom ska.

Tänds laman igen när den väl slocknat har du definitivt ett problem som bör felsökas/åtgärdas.



Senast ändrad av Gunnar_ | 04 maj 2009 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla svar.

Ska kolla om några kablar är dåliga och byta dom,kanske hjälper.

Kollade på Skyllermarks (grundsats 2) 1890:- och nästan lika mycket för kablar, blir lite dyrt dock men det kanske är värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att remmen till generatorn är spänd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte gjort. Får kolla det!

Men det borde ju tjuta lite i remmen då, och det gör det inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera har redan varit inne på spänningsfall och det är en möjlig orsak till att laddningen inte kommer igång. Men inte i första hand i det grova kablaget till batterierna utan i kretsen till laddlampan. Kolla mao alla skarvar i kablaget mellan motor och tändningslås/instrumentpanel etc, kolla att lampan har bra kontakt i sin hållare, kolla alla anslutningar på generatorn, kolla generatorns jord (om den går genom motorblocket) och kolla sist men inte minst att laddlampan är av rätt typ för (den nya) generatorn. Ofta 2 watt men med fel styrka blir det ibland problem att tända generatorerna. Kolla också att *ingen* annan utrustning är inkopplad på laddlampans matning. (Ja, jag vet att skiljereläer ofta kopplas dit och det brukar gå bra. I felsökningssyfte kan man dock koppla bort det och kolla om läget förbättras).

Det går fint att testa för ev spänningsfall genom att koppla bort ordinarie anslutning vid D /61 och i stället montera en lös lampa av samma styrka direkt mellan B och D /61 på generatorn. Slocknar den direkt vid start handlar problemet definitivt om spänningsfall i ordinarie kablage.

Jag ogillar precis som trådskaparen att börja varva en kall motor, inte bara för att det sliter utan också för att det inte är så jättetrevligt i trånga hamnar etc. En anledning till att det här fenomenet uppstår oftare i båtar än i t ex bilar är att generatorerna är växlade för att klara långa tider på högt varv och då hamnar man ibland nära gränsen för att de ska tända vid tomgång. Därav kravet att matningen till magnetiseringslindningen (genom laddlampans krets) är absolut hundraprocentig och även där blir det ofta sämre i båt än i bil, med långa, uselt klena kablage och många kontaktpunkter som kan glappa i kedjan spänningskälla-tändlås-laddlampa-generator-spänningskälla. Dessutom utgår man betydligt oftare från ett halvsömnigt batteri i båten jfrt med t ex bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startat motorn lyser alltid lampan på vår MD11C. Det gör den så länge den inte fått puttigångvarvningen. Så det har blivit en vana att alltid göra uppvarvningen och se att laddningen kommit igång.

Att kablarna skulle vara i så dåligt skick att generatorn inte kommer igång har jag svårt att tro på, lampan slocknar ju när du gasar upp helt normalt. När väl laddningen kommit igång är det kablarna som ska överföra den stora strömmen till batteriet och då krävs rejäla don.

Du har en helt normal funktion på din generator så ladda lugnt. Kolla om du kan få fram en ledare till den eventuella sensorkabeln på generatorn. Då får du kräm till batterierna så det står det härliga till.

Rekommenderas varmt från en som knappt haft laddning innan.

Det kostar dessutom inte mer än några tior!

Gratis är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går fint att testa för ev spänningsfall genom att koppla bort ordinarie anslutning vid D /61 och i stället montera en lös lampa av samma styrka direkt mellan B och D /61 på generatorn. Slocknar den direkt vid start handlar problemet definitivt om spänningsfall i ordinarie kablage.

Det verkar vara ett superbra tips Tack tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftr att ha läst tråden igen tror jag Flying har rätt, laddlampan har för låg effekt för din nya generator.

Resonemang:
Nya batterier = högre spänning tidigare = mer effekt genom lampan == laddningen startar snabbare.

Uppladdade batterier efter långkörning (med laddning i vart fall en del av tiden) och omstart = hög batterispänning = mer effekt genom lampan == laddningen startar omedelbart.

Med för svag fältlindningsström (för låg lampeffekt) krävs högre varvtal för att laddningen ska starta korrekt.


Lätt att kolla, starta som vanligt, låt motorn gå på tomgång ((lampan lyser).
Kortslut nu lampans anslutningar en sekund eller så (det ger full spänning & ström till fältlindningen och är helt ofarligt) och om ladningen då startar så vet du att lampan har för låg effekt.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 05 maj 2009 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt. Hur många har bytt glödlampan i laddindikatorn?

Skulle tro att det finns en hel del trötta lampor och varför inte ta en med lite större effekt. Man kan ju också koppla in en extra parallellt med den som redan sitter där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det sensoringång på den här generatorn??

Jag ser en grov plus och minus anslutning,och en W som är till varvräknare.

Även mindre stiftanslutningar med en IND som går till laddlampa och två plus, kan dom extra plusanslutningarna var sensoringångar ?



Senast ändrad av Stealthman | 10 maj 2009 | 21:09



Senast ändrad av Stealthman | 11 maj 2009 | 09:46

post-8970-1394235906,5008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske någon kan tyda texten på generatorn (vilket märke det är ) så kan jag söka fram lite information.

Edit:Det är en Prestolite 66021151M 70amp

Men min ser inte samma ut som den här beskrivningen http://www.prestolite.com/pgs_kbase/attachments/66021151M_wiring.pdf

http://www.reservdelar.com/Archive/Bilder/Produkter/GRAPHIC0001173261.jpg

 



Senast ändrad av Stealthman | 11 maj 2009 | 09:38



Senast ändrad av Stealthman | 11 maj 2009 | 09:51



Senast ändrad av Stealthman | 11 maj 2009 | 15:28

post-8970-1394235908,5974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har samma bekymmer på min md 11c efter att ha bytt till en större generator så jag följer med spänning denna tråd. Vet inte om du har samma problem som jag att spänna kamremmen ordentligt. Den blir gärna lite slappt spänd hur man än gör. håller på att göra om spännfästet lite. Det underlättar ju inte heller att den sitter i samma skruv som termostathuset vilken i sig är ett aber att få tätt med den lilla pakningen i mitten som alltid vill ramla ur.

1. kan problemmet bero på att jag nu har 60 A generator istället för orginal 35 A ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt vilken anarki som verkar råda i fråga om generator-anslutningar, det finns tydligen inget standardiserat märkningssystem alls !? På din generator finns ju tre stycken anslutningar märkta plus, och normal logik säger väl att dessa elektriskt sett då är identiska (parallell-kopplade)?

Varför märka något med samma text/symboler om de inte är ekvivalenta (likagällande)??

Hur f-n kan man, som i ditt fall, ha en grov anslutning samt en klen märkt med samma IND-märkning??? Där ju dessutom IND kan tolkas som antingen indikator= här laddlampa eller möjligen alternativt induktion = fältlindning ? (Hmm..kanske är det faktiskt i detta fallet samma sak??)

En sorts tumregel i detta löjliga märknings-kaos kan nog vara att titta på anslutningens grovlek (ledningsarea), som antagligen rätt väl överensstämmer med dess förväntade strömstyrka. En klen ledning eller kabelsko, eller rostig/ärgad anslutning hör nog mao aldrig hemma på en grov generatorpol, generatortillverkare är måhända snåla och märknings-mässiga analfabeter, men de vet förhoppningsvis vad de gör i övrigt.

På ditt foto syns just en sådan risig o klen kabelsko på den grova IND-anslutningen, vad det än är så är detta antagligen fel. Generator-tillverkare slösar knappast bort råmaterial till något som inte kräver ledningsarea. Jag skulle därför kollat upp denna ledning extra noga!

Normalt när man köper nåt för ett par tusenlappar så medlevereras monterings-anvisningar mm, detta gäller tydligen inte här? Själv har jag problem med att få info från säljaren om en nyinköpt generator (annan forumtråd: äntligen riktig laddning..). Skitdåligt!!!  Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortslutit vid laddlampan och den slocknade direkt Glad så nu ska jag försöka få tag i en annan lampa.

 

Följdfrågor: Har nu bytt laddkablar till batterierna grova fina kablar. Köpt mig en multimeter och mätte idag (efter en timmes körning) på batteripolerna.

¤                Startbatteri       Förbrukarbank

1500rpm       13.58v              13.51v

1000rpm       13.62v              13.55v

Hur kan det ladda mer vid lägre rpm eller har jag missförstått ?

Är det här ok laddning? jag har ju en skiljediod.

 



Senast ändrad av Stealthman | 09 juni 2009 | 21:17



Senast ändrad av Stealthman | 09 juni 2009 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mätit upp vilospänning till 12.89v på startbatteri och 12.31v på förbrukarbanken.

Kan man lura skiljedioden på något sätt,så att den laddar förbrukningsbatterierna först ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte vad jag vet.
Men det löser sig av sig själv, startbatteriet tar mindre och mindre ström när det bli laddat så mer laddström blir över till förbrukaren.

Att du har olika vilospänning kan ju bero på att batterierna är olika gamla och slitna?


Är det här ok laddning? jag har ju en skiljediod.

Alltså skiljedioden stjäl ju 0.7 V och påverkar ju laddningen lite. Kan motverkas om laddregulatorn har separat avkänningsledning som man kan koppla till batterierna så regulatorn gasar på mera spänning för att kompensera.
Ett skiljerelä ger ju inget spänningsfall alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog ta och skaffa dig ett skiljerelä om du ska få bättre fjång på laddningen. 12,31 V på batteribanken är nästan urladdat och du bör snarast ladda upp. Baterierna tar skada av den låga laddningen.

Innan jag hittade sensorledningen på min generator hade jag kopplat över skiljedioden till batteribanken så förbrukningsbatterierna och startbatteriet låg väl parallellt. Då fick jag upp laddningen till 14,1V. Du kan t.v göra så. Kolla spänningen på startbatteriet så du alltid har fullt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen sensor ut/ingång på generatorn.

Är orolig för den låga spänningen på förbrukarbanken. kan jag helt hoppa över dioden och dra generator kabeln direkt till förbrukarbanken för att snabbt ladda upp dom,eller blir det rundgång i systemet ?

Kopplat så som jag kan se: från generator till skiljedioden sedan vidare till varsin huvudbrytare och sen till batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingen du beskriver med huvudbrytare emellan generator och batteri är inte bra, borde vara:

 1. Generator->Diod IN->Diod UT till vardera Batteri.
 2. Startatteri->Huvudbrytare 1->Motor (startmotor & motorinstrument).
 3. Förbrukningsbatteri->Huvudbrytare 2->distributionspanel/säkringspanel hus-ström.

Då kan man under gång fippla med huvudbrytarna hur-som-helst utan att riskera att blåsa generatorn.

Ett enkelt sätt att öka laddningen till förbrukningsbatteriet är att med en kabel koppla ihop skiljediodens GEMENSAM IN med skiljediodensFÖRBRUKNINGSBATTERI UT.

Enklast kan vara att flytta kabeln på dioden som går till förbrukningsbatteriet från diodens utgång till GEMENSAM IN.

Då har du alltid full laddning på förbrukningsbanken, men fortfarande separerade batterier.
Sstartbatteriet laddas via dioden (lite långsammare men det funkar, startbatteriet behöver väldigt lite laddning och dina mätningar visar att det funkar ju idag).



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 juni 2009 | 19:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast kan vara att flytta kabeln på dioden som går till förbrukningsbatteriet från diodens utgång till GEMENSAM IN låter som ett jätte bra lösning Skrattande Tack Tack

Sen måste jag se över brytarna det verkar ju som sagt inte vara rätt kopplat,varför kunna bryta laddkretsen ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...