Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Reine

Rengöring av vit relingslist ?

Rekommendera Poster

Har en bred, vit relingslist, som gulnat och blivit ful.
Då ingen verkar ha några nya dylika (vita), så letar jag efter beprövade (egna erfarenheter) metoder för att rengöra, mjuka upp och skydda den befintliga.
Alla tips mottages tacksamt.

 



Senast ändrad av Reine | 04 maj 2009 | 09:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! På min gamla Fjord 27 så var den grön och matt, tvättade rent med målartvätt maskerade och tog en fin pensel och målade med svart våtrums täck, färgen är lite plastig i ytan och har suttit kvar, kan rekommenderas hur än konstigt det låter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns ju blekmedel för gulnad vattenlinje, som fungerar väldigt bra på plast. Jag vet inte hur det funkar på en gummilist, men det kan vara värt ett försök.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtrums täck finns i vit färg också om du vågar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade tipset här på MG att man kan tvätta med aceton och därigenom ta bort det yttersta slitna skiktet på listen.

Prövade detta i helgen och det blir riktigt bra men är ganska tidsödande, så har du ork och tid så är det ett bra tips.

Dock bör man behandla ytan efteråt med något lämpligt medel ex.vis vax eftersom listen blir ordentligt avfettad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort rent några lister o använde svinto o även någon en lite grövre boll som änvänds till disk. Tog inte iång tid och blev bra, ytan ruggas upp så litet vax efter behövs. Pröva litet först innan.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Ett gammalt beprövat sätt att få gummilister att hålla länge är att smörja in dem med glycerin,(finns på apoteket)efter att du fått dem rena och snygga. Mvh/k-holmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova polerpastan Err-Bee,tror att den finns påHjertmans eller ngn annan välsorterad båtaffär. Funkar grymt bra på relingslister.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen. Skall försöka använda flera av dom, för att se vilket är effektivast. Återkommer seeenare med resultatet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall själv prova både Err-bee och svinto till helgen samt fortsätta med aceton.

Återkommer även jag med testrapportTungan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kört med den GROVA kökssvampen med svintoliknande på ena sidan så testade jag Turtle Marine Cleaner - det blev bra. Den tar de flesta fläckar även av skor.

http://www.turtlewax.nu/

Råd&Tips -- Båtvård.

Lycka till! Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara återkomma med resultat på min föga vetenskapliga test av uppfräschning av

solblekt relingslist.

Den tidigare grå listen var gul/brun och allmänt sjaskig  och jag provade efter div tips här på MG med:

1.  Sonax polish - hände i princip ingenting.

2. Autosol - Tog bort en del av missfärgningen men långtifrån allt.

3. Svinto - Samma som 2.

4. Tvätt med Aceton - tidsödande men mycket effektivt och listen blev som ny igen (nästan)

dock ordentligt uttorkad och matt.

Lade på ett lager men Sonax vax och den blev riktigt fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett trix jag har kört på svarta lister är att använda det medel som man läger på däcksidorna på bildäck för att dom skall se nya ut. Har funkat super och listerna ser utsom nya. Har ingen aning om det är uttorkande eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Var med häromdagen och gjorde ren en gulnad relingslist på en Uttern S55 och vi använde:
* Aceton (funka men väldigt tungjobbat då acetonet avdunsta direkt).
* Internationals Polyurethan thinner för 2-komponentsfärg (funka bättre då den ej avdunsta så lätt).
* Easyspray Fenderrengöring för fendrar och gummi (funka bra också). Står uttryckligen på flaskan att den rengör gummi och mjukplast som t ex fendrar, gummibåtar, gummilister, bojar. Tar bort sot, olja, fett och rostfläckar. Står att den återfettar vilket är bra. Står även att medlet är bilogiskt nedbrytbart.

Vi körde mest med Internationals thinner och avsluta med Easyspray ett varv eftersom den återfettar också.
Resultatet blev i stort sett som ny fenderlist men då höll vi på över en timme och gnodde med rena tygtrasor.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 22 maj 2009 | 10:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Int. Thinner lät intressant, problemet med aceton är just att det avdunstar snabbt.

Får prova Thinner nästa gång, får försöka undvika att inandas det bara, man vet aldrig vad som kan hända dåOskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...