Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
biff

Hjälp uttern S55

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska åka och titta på en uttern S55 imorgon någon som kan ge lite tips och ideer om denna båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla i ett test jag mailar dig.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra Bosse. Tyvärr är jag på jobbet och kan inte läsa mailet förrän i morgon bitti är det bra eller dåligt betyg på båten i testet? NyfikenTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl testet:

Plus:
Stora lastytor
Enkel ombordstigning
Bra djup invändigt
Gott om stuvfack
Plats för instrument

Minus:
- Ingen sittgrupp
- Minimalt vindskydd
- Kapell saknas
- Vindrutetorkare saknas

Test med Mercury 115 Optimax med 19 tum aluminiumprop.
Maxfart vid 5700 v/min)  39,6 knop (0,98 liter/sjömil, 87 dB)
24 knop vid 3700 v/min) (0,65 liter/sjömil, 81 dB)

/Bo



Senast ändrad av bossee | 03 maj 2009 | 23:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det såg ju inte så illa ut. Den båt jag ska titta på har inombordare har aldrig haft någon sådan men tycker att det verkar bra eftersom hamnen jag har båten i ligger ganska oskydat för tjuvar. Han som har båten har köpt den av uttern direkt från fabrik dom fick ju ta tillbaka ett ex antal båtar som de sedan fixade så att de skulle vara ok tror du att det är några problem?

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt sjövärdig båt. Jämför med den Uttern som återfinns i detta reportage

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0104/22/heimerson.html

klipp

”Jag vet i mitt fall”, svarade han. ”Det var den 13 juni 1990. Jag hade gjort vad jag ofta gjorde på den tiden. Jag hade tagit snurran och åkt tre timmar över Kattegatt till Skagen för att handla. Maten var billigare där över på den tiden. Jag skulle hem igen. Det hade blåst upp. Det blåste tjugo meter i sekunden och ännu mera i byarna. Vågorna var höga. Det var då jag kände: Vi är tre som passar varandra. Vågorna, båten och jag. Båten är som en ryggsäck för mig. Och det var då jag bestämde mig.”

läsr mer, se artikeln

 

Givetvis har jag en Uttern och är jättenöjd, med inomordare blir de ännu bättre då man får en bra badbrygga i aktern.

mvh Roland



Senast ändrad av crabfish | 03 maj 2009 | 23:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt sjövärdig båt. Jämför med den Uttern som återfinns i detta reportage

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0104/22/heimerson.html

klipp

”Jag vet i mitt fall”, svarade han. ”Det var den 13 juni 1990. Jag hade gjort vad jag ofta gjorde på den tiden. Jag hade tagit snurran och åkt tre timmar över Kattegatt till Skagen för att handla. Maten var billigare där över på den tiden. Jag skulle hem igen. Det hade blåst upp. Det blåste tjugo meter i sekunden och ännu mera i byarna. Vågorna var höga. Det var då jag kände: Vi är tre som passar varandra. Vågorna, båten och jag. Båten är som en ryggsäck för mig. Och det var då jag bestämde mig.”

läs mer, se artikeln

 

Givetvis har jag en Uttern och är jättenöjd, med inombordare blir de ännu bättre då man får en bra badbrygga i aktern.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 03 maj 2009 | 23:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för testet du mailade mig Bo

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta jag hört om denna båt är gott, men det förekom en del problem med de av årsmodell 2006 (gäller fler av Utterns modeller med detta skrov). Problemet var att man vid tillverkning lyfte ut båten ur formen för tidigt innan materialet härdat helt. Resultatet var att man (oftast mitt under båten närmast akterspegeln) fick deformationer, ibland konvexa ibland konkova i skrovet. Dessa deformationer gjorde att båten kunde uppföra sig mycket märkligt. Vad jag vet kontaktade Uttern en del av de som köpt av årsmodell 2006 och ersatte dessa med nya båtar kostnadsfritt. Dock gällde inter detta alla. Jag har en nära vän som själv fick ligga på ganska rejält innan Uttern hörsammade hans missnöje med skrovform och därmed båtens beteende.

Mitt tiips är att kolla årsmodell och kolla skrovet om det är en 2006:a.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jernevid

Jag tackar för informationen. Jag har tagit skrovnummret på båten och det är en båt som uttern har haft inne och fixat till denna båt hade alltså fel i skrovet men ska det ska vara fixat enligt uttern tror du att det är något mer fel på skrovet? eller är den ok nu tro.

/Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag köpe en sådan båt skulle jag nog vilja ha någon form av dokumentation från leverantören som visar att de anser sig ha åtgärdat det skrovproblem som båten varit behäftad med.

Annars borde det väl vara ok.

 

Var det en 2006:a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jernevid

Jag ringde till utterns huvudkontor och frågade om just den båten och de säger att den är åtgärdad då borde det vara ok eller? Motorn har gått 44tim så det borde inte vara några problem antar jag.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att du köper den med förbehåll att den inte får luta el dra snett vilket problembåtarna gjorde. Skulle den mot förmodan fortfarande ha såna tendenser om än så små så skall du lämna tillbaka båten då du annars kommer att få svårt att sälja den. Skriv in detta i köpekontraktet.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo

Vet du om alla uttern s55 2006 hade problem med skrovet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, nä, inte alla. Men en hel del hade snea skrov och när köparna reklamerade så samlades de på en båtkyrkogård som Uttern hade (har?) i avvaktan på åtgärd. Troligen från den samlingen du nu blivit erbjuden en båt. Det har stått ett par gånger om detta problem med snea Uttern skrov i svensk båtpress, tror 55 serien var mest drabbad. Det är därför du skall ha inskrivet i köpekontraktet så du garderar dig och kan lämna tillbaka en båt som trots att Uttern menar är åtgärdad mot förmodan kan ha tendenser att dra snett i vattnet ändå när man kör. Priset fick allt vara därefter om jag skulle våga köpa en sån åtgärdad båt då man tar en uppenbar risk när man köper en sån.

/Bo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay

De  jag tittat på är på blocket och privatpersoner som säljer det kan nog bli svårt att skriva något sådant i köpe kontraktet eller? En av de jag tittat på är åtgärdad och köpt som du skrev av uttern som de åtgärdat. Den andra ska jag titta på i veckan är inte åtgärdad det är en äldre herre som har denna båten har gått 24tim han verkar inte veta så mycket om båten han säljer den på grund av sjukdom säjer han. Jag ska provköra den på onsdag tänkte jag det kan kanske vara så att han inte märkt att den drar snett eller så år den ok kanske? denna är inte båten målad kan man då se om den är dålig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få ett lågt pris pga det potentiella problemet samtidigt som man i köpekontraktet vill ha en klausul om att kunna häva köpet vid eventuella problem tror jag blir svårt.

 

Köper man av autoriserad återförsäljare eller motsvarnade, torde en reglering i köpekontraktet vara ok. Köper man av privatperson är det nog bättre att testa båten så gott det går och samtidigt argumentera för ett lågt pris då båten kan vara behäftad med problem som är svåra att bekräfta eller dementera.

 

/Järnevid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla i inlägg 8 ovan vad man exempelvis skall kolla på ang skrovet.
Jag kanske kan hitta de båttidningar som beskriver problemet. Får se. Var i Vi Båtägare och eller Båtnytt.
Tänk på att en båt kan dra snett av andra orsaker också, men vad jag minns så lutar ofta de Utternbåtar som har defekt skrov när man kör i planingsfart, som vi pratar om här.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 maj 2009 | 23:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har letat efter nummret där jag läst om detta har för mig att de gav ut skrovnummren detta var i Båt nytt vet jag men hittar inte den här hemma vore väldigt snällt om du kunde se om du hade den bo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja nu blev jag osäker det kan var vi båtägare som skrev detta.



Senast ändrad av biff | 11 maj 2009 | 00:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Läs och begrunda. Vi Båtägare nr 11 2007.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 11 maj 2009 | 08:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker att fundera över.

De Uttern S55 som visas på bilden i artikeln är omkonstruerade S55 med inombordare. Alltså en ny modell av Uttern med samma namn.

Är det denna modell som har haft problemen och inte de med utombordare?

Lutar inte alla båtar med enkel propeller i förhållande till propellerns rotationsritning?

(märks om båten är lätt lastad)

Funderingar över minuslistan i testen som redovisats i början av tråden

Minus:
- Ingen sittgrupp             
- Minimalt vindskydd         (är väll motsvarande alla styrpulpetare i den storleken)
- Kapell saknas                 (saknas i alla öppna styrpulpetare)
- Vindrutetorkare saknas    (säg den strypulpetare som har vindrutetorkare)

Frågan är om man var tvungen att få ihop några minus för det skulle se bra ut och hittade på lite?

 

Övriga sakfel i artikeln om kvalitetsproblem, Volvos nya modell kom 2000 inte 2001. Tryggaste bilköp??? Knappast, för det är troligen Toyota eller någon annan icke amerikansk ägd tillverkare. Har själv en Volvo V70N med massor av problem utan att bli uthängd i pressen. Gissa om jag har och får reparera denna!!! En båt med samma antal fel skulle uppta hela detta forum, ändå älskar vi den bilen.Foten

Till frågeställaren. Se till att båten är i ordning så är Uttern ett rätt bra köp. Såvida man inte här sänker detta varumärke totalt.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 11 maj 2009 | 05:50



Senast ändrad av Ringhede | 11 maj 2009 | 06:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa nu har jag fått en hel del att fundera påObestämd. Jag har sparat artikel Bo och tackar o bugar vad jag kan förstå kan det finnas båtar från 2006 som det inte är fel på jag får provköra och se hur den beter sig i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern borde väl veta från vilket datum och därmed vilka skrovnummer som den felaktiga förstärkningsbalken finns som kan ge konkav botten. Och om även utombordarvarianten av S55 berörs.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 11 maj 2009 | 08:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...