Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thompson20

Rengöring av klädsel i båten?!

Rekommendera Poster

Tänkte kolla om någon här har nåt tips ang. rengöring av inredningen på båtar.

Vår båt är från usa, vilket innebär att klädseln, eller tyget som är inuti ruffen är vit, efter vintern har vi sett att den blivit väldigt ful. Undrar om ni har något tips på hur man kan ta bort den som sitter där och o  man gör de, vad skall man sätta dit för tyg i stället?

Har nämligen försökt med alla sorters rengöringsmedel men då mattan är vit blir den aldrig bra!

//Therese

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, tyvärr är de inte själva dynorna eller stolarna utan de som är inredningen eller vad man ska säga!

Tyget på väggarna taket i ruffen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, förstod inte riktigt frågan, men då har jag tyvärr inga tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det typ svarta mögelprickar? En kompis fick bort sina med dammsugare i helgen. Har själv haft problemet tidigare och vet hur svårt det kan vara med rengöringsmedel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag byggde nytt innertak för ett par år sedan. Plywoodskivor klädda med Hjertmans inredningsduk. Ifall det nu skulle bli aktuellt för er.

Sommaren efter att jag var klar så råkade jag somna ifrån en fotogenlampa och hade väl tur att det gick så bra som det ändå gjorde. Lampan flammade upp och började sota. När jag vaknade var hela det nya vita taket aldeles kolsvart av sot. Jag provade med allt för att få bort det, fotogen, diskmedel, fettlösande men det gick inte. Min bror jaobbade då med kopiatorer och jag fick en sprayburk med tonerrengöring. Funkade förträffligt och tog sotet direkt. Medlet är förbjudet nu för det var miljöfarligt, kanske lika bra. Det var väl mest en liten anekdot...

Vad ni ska använda för medel beror på vad det är ni ska ta bort. Eftersom det har kommit över vintern så låter det som att deet skulle kunna vara jordslaget eller mögel. I så fall fungerar Boracol bra, men det är svindyrt. Finns att köpa i båttillbehörsbutikerna för ca 250:- litern. Man kan blanda själv för mindre än en tiondel av priset om man köper borsyra på apoteket. Recept på blandningen hittar ni om ni gör en sökning på google efter Boric acid mold mildew. Borsyra, vatten och klorin i nån sorts mix tror jag...

 

post-4684-1394235890,862_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... det är de det oxå, men sen ser de precis ut som de har läckt in någon stans längst fram, vilket gör att taket och resten av väggarna eller vad man ska kalla de har blivit typ bruna, helskumt! Därför får vi nog dra bort den mattan som, ligger inuti och lägga in en ny, och den här gången inget vit! Drog bort de som var allra längst fram i båten, innanför en lucka, för att se vart de läckt in. får väl se om vi hittar nån matta, tyg som kan läggas in i stället. du vet inte vad för nåt man kan lägga in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det var ju tur att de inte blev värre med båten vad gällde eldningen av lampan.

Har försökt med klorin och alla sorters medel man kan hitta, blir nog så att vi får byta hela mattan inuti, frågan är bara vad för matta det skall vara. Den mattan som ligger där nu kan liknas med en matta som ligger i bilen.. inte så lätt att rengöra, sen att den är vit, gör ju inte saken lättareObestämd 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera Hjertmans inredningsmatta. Den är gjord av något vinylkör som inte suger åt sig fukt, den är vit och fin och med precis lagom mycket struktur för att synas men ändå vara lätt att rengöra. Dessutom tålde den att tvättas med både fotogen, t-sprit och det numera förbjudna tonerrengöringsmedlet :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår amerikanska DC kom tillbaka med riktigt eländig inredning efter att ha stått ute på en verkstad med öppen rufflucka i regn Gråter. Vi blandade en häxbrygd av mögeltvätt och skum/matt-tvättmedel. Nästa steg var att blöta upp mattorna i ruffen ordentligt med medlet, skrubba med rotborste på heltäckningsmattorna och tvättsvamp på väggarna. Därefter tog vi en våtdammsugare (Kärscher, kostar ca 1000 kr) och sög bort medlet. Sista steget var att skölja med färskvatten som också sugs upp med våtdammsugaren 2-3 gånger (tills dess att sköljvattnet var rent). Det tog några dagar för båten att torka ur invändigt (den stod på land i solsken) med öppna luckor, men resultatet blev en klädsel som var markant bättre än innan.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du prövat klorin? Jag gjorde det efter tips här bland trådarna och vips rent och fräscht igen!

blandade klorin och varmt vatten i en sprayflaska och sprayade på luddet samt mattorna. Dagen efter var fläckar och mögelfläckar borta. På dom ställen där det var rejält jordslagsangrepp sprayade jag först shipshape´ s antimögel och gnuggade sedan bort allt samt lät det torka innan jag drog på med klorin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade även det problemet i förra båten, det hade läckt från rutorna och blivit missfärgat gul/brunt. Testade allt från våtdammsugare till klorin till utpädd fälgtvätt (tips från en rekondare) men inget lyckades.....tyvärr.

I nuvarande båt har jag istället en slags galonliknande beklädnad som är hur smidig som helst att torka av så det skulle jag nog rekommendera om du ska byta

Lycka till!

PiBe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att man inte är ensam har också lyckas fått mögel fläckar i taket över vinter.Har försökt med galltvål Mögel tvätt går ej att få dom.Nästa steg blir väl klorin och våtdammsugare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är precis så som du beskriver som det ser ut! Nu ligger båten i havet så de får bli till nästa år, man har ju ingen lust att ta upp den nu igen Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning av alla tips på hur man kan få sin klädsel ren. Jag har använt mig av Universal rengöringsmedel (de säljs på de flesta mässor och marknader), det har fungerat för mig på båtdynor som är klädda av vinyl. 

Jag undrar däremot om det finns något medel som skyddar vinylkädsel när man har fått det rent?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En APC ( All Purpose Claeaner)i sprayflaska, en maskin som spurtar vatten suger upp, hink och en mjuk borste borde få fason på tyget.

För skydd av konstläderklädslar rekommenderar jag en produkt som heter Aerospace 303, blir inte halt eller kladdigt och är suverän på att hindra UV strålning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-06-29 vid 13:26 skrev Livgardist:

50/50 vatten/klorin så blir det som nytt.

Hej! 

Finns det risk att klädseln bleker sig med 50/50 klorin/vatten? Jag har lite gråaktig klädsel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var en gammal tråd du väckte till liv... Läste på lite häromdagen eftersom min galon är ganska sjaskig och det jag läst på flera ställen är att folk rekommenderar abnet, det tänkte jag köpa mig en flaska med vid tillfälle 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Oj, det var en gammal tråd du väckte till liv... Läste på lite häromdagen eftersom min galon är ganska sjaskig och det jag läst på flera ställen är att folk rekommenderar abnet, det tänkte jag köpa mig en flaska med vid tillfälle 🙂

Haha! Hittar inte riktigt rätt bland alla förslag som finns med väldigt blandade omdömen. Inga problem med galon dynorna utan det är tyget på skrovsidorna som i vinter blivit mögliga. Skall testa med klorin/vatten tänkte jag. Har även funderat på att hyra en textiltvätt på Bauhaus och köra med deras allrengöringsmedel. 

 

Vad tror du om det?

 

2013-06-29 vid 13:26 skrev Livgardist:

50/50 vatten/klorin så blir det som nytt.

Hej! 

Finns det risk att klädseln bleker sig med 50/50 klorin/vatten? Jag har lite gråaktig klädsel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade antydningar till mögel på en båt jag köpte för ett antal år sedan. Hyrde en sån där mattvätt, dvs en dammsugare med rengöringsmedel till, på Bauhaus. Det var rent otäckt hur vattnet såg ut efter några tag längs klädseln! Körde flera gånger tills vattnet fortfarande var i stort sett rent efter varje sektion. 

Möglet gick i stort sett bort även om det blev lite märken kvar. Känslan var dock betydligt bättre när man visste att all skit var borta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna där mattvättar är fantastiska till bilen också. Och: billiga att hyra, typ 300 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Hade antydningar till mögel på en båt jag köpte för ett antal år sedan. Hyrde en sån där mattvätt, dvs en dammsugare med rengöringsmedel till, på Bauhaus. Det var rent otäckt hur vattnet såg ut efter några tag längs klädseln! Körde flera gånger tills vattnet fortfarande var i stort sett rent efter varje sektion. 

Möglet gick i stort sett bort även om det blev lite märken kvar. Känslan var dock betydligt bättre när man visste att all skit var borta!

Körde igår med klorin/vatten igår (50/50) på ett begränsat område. Skall utvärdera idag. Min tanke är att följa upp med att hyra en mattvätt, också på Bauhaus, och köra tills det blir rent.

 

En lite oro jag har är att mattvätten skall påverka limningen av klädseln och göra så att den släpper. Erfarenheter gällande detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade igår att dammsuga de partier som jag kvällen innan behandlat med 50/50. Alla svarta fläckar försvann!!!!

 

Testade även på de andra fläckarna (obehandlade) och de försvann också. I princip i alla fall. En mycket stor skillnad.

Har dock lite rosafärgat mögel på flera ställen som jag skall attackera så småningom. Skall testa med Abnet.

 

Till hösten ism upptag skall jag torka och spraya med ättikslösning vilket jag vet ger ett bra skydd mot nya mögelangrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-30 vid 07:51 skrev JerkerK:

...

En lite oro jag har är att mattvätten skall påverka limningen av klädseln och göra så att den släpper. Erfarenheter gällande detta?

Redan innan jag körde med mattvätten så hade redan små veck uppstått på skrovsidorna där limningen hade släppt. Kan inte påminna mig att det blev sämre efter tvätt. Man kanske ska ta det försiktigt med vattnet i början iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...