Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Tosen

Dieselstopp

Rekommendera Poster

Hej. Har två filter i anslutning till tanken. Byter och rengör dessa varje säsong utan problem. I år har det hakat upp sig på ett oförklarligt sätt. Efter rengöring av glaskoppar och byte av packningar samt filter öppnar jag som vanligt kranen till tanken. Filter nr 1 fylls direkt med diesel men sen är det stopp. Förbindelsehålet mellan filter 1 och filter 2 kontrolleras. Där rinner dieseln så fint när filter 2 ej är dit skruvat. Men så fort jag monterar filter 2 slutar dieseln att rinna. Ingenting är i vägen, monteringen är som den ska. Kan någon fatta detta? Har aldrig hänt förut.Testade en hypotes om att luft var ivägen. Öppnade luftningsskruv och körde med startmotorn. Ingen effekt. Tacksam för vidare hypoteser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Är det möjligt att sätta filterna upp och ned och därmed få stopp!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är redan gjort utan någon som helst effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då måste det vara stopp antingen in till filter 2, eller ut från filter 2. Byt plats på filterna och kolla om felet flyttar sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker det med att köra med startmotorn för att den ska lufta? Bör man inte köra pumpen manuellt för detta?

När jag bytte bränsefilter passade jag på att sätta på en gummiblåsa på bränsleslangen av den typ man har till utombordsmotorer, eftersom jag läst att det går betydligt snabbare än att lufta med den jämfört med den inbyggda pumpen. Funkade utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan konstaterat att stoppet är på väg in i filter nr.2. När det är bortmonterat rinner det fint genom hålet i locket från filter nr.1 Men inget rinner ner i filter nr.2 efter att jag skruvat dit det. Packningarna sitter som dom ska. Hålet inte tilltäppt. Ja det hela är helt obegripligt! Har gjort dessa byten varje år och aldrig varit med om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den manuella pumpen är ur funktion så jag har luftat med startmotorn och det har funkat hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppet kan lika gärna vara på väg ut ur filter 2. Luften måste ha någon stans att pysa ut för att dieseln ska kunna rinna in. Är det stopp på väg ut så att ingen luft pyser ut så kommer ingen diesel in. Det var därför jag sa att det nog behövde luftas efter filter 2. Prova att byta plats på filter 1 och 2. Flyttar felet sig så är det fel på filtret eller filterhållaren, flyttar det inte sig så behöver du lufta rören efter filterna. Om det är den typen av filterhållare som jag tror så ska det finnas en avluftningsnippel på toppen. Jag antar att du har använt den, men kolla så att den inte är igensatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Måste bara berätta att felet visade sig vara i bränslepumpen. Ett membran hade gått sönder. Fixat nu och jag har äntligen fått höra det underbara md2b-puttret och tagit premiärturen i skön kvällssol.Cool MvH Lena.

post-14717-1394235895,9325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tror jag har samma fel , hur gjorde du när du bytte pumpen? är det enkelt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte du får svar, tråden är 10 år gammal och TS har inte varit här inne på 9 år

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...