Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
frans73

Blir så förb.....d

Rekommendera Poster

Stod och studerade sjöiläggning med truck eftersom jag är ny på detta(skaffat segelbåt)

Vad får jag se när en segelbåt statar upp sin inombordare,jo en dödssynd han sjöljer ut vinterkonserveringen rätt i sjön(glykol) Jag har alltid fått lära mig att man sjöljer ut detta i en spann på land pga att det är giftigare än det mesta. Är det några fler som har detta som regel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta båtklubbar har som regel att man ska ta tillvara glykolen.

Har också för mig att jag läst att det finns miljövänlliga alternativ. Kanske det var något sådant?

Men när jag nu läser ditt inlägg igen undrar jag vad det var du såg? Glykolen som man kör igenom sjövattensystemet ligger ju inte kvar i motorn över vintern...

Och om motorn har ett slutet kylsystem så ska det ju inte komma ut någon glykol där heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol är akut giftigt i högre doser. Det är säkert giftigt för någon fisk som simmar förbi just näer motorn startas. Någon allvarlig skada på havsmiljön gör det dock inte eftersom det är biologiskt nedbrytbart.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag konserverat mina inombordare så ser jag alltid till att glykolen stannar i motorn över vintern när våren kommer så sjöljer man ut den genom att koppla på färskvatten på sugledningen och startar upp den på land och låter den gå en stund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och var tar glykolen , som var kvar i motorn, vägen när du SKÖLJER  igenom den på land  innan sjösättningen ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inombordare och kör igenom den med färskvatten på hösten och sedan suger ut rester med våtdamsugare bakvägen så slipper jag söl med glycol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andvänds den inte till bilen eller något av mina andra fordon så sparas den till nästa upptagning varför slänga något som är oandvänt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skall skilja på glykol och glykol innan man är tvärsäker

Etylenglykol, den förmodligen vanligaste sorten, är mycket giftig, både i mage och natur.

Polypropylenglykol är däremot både (i vettiga mängder) ofarlig att förtära (en del minns kanske den österrikiska vinskandalen för många år sedan), skadar inte organismer och bryts ner snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, etylenglykol är biologiskt nedbrytbar och inte särskilt giftig i naturen. Se t.ex.

www3.vgregion.se/westma/varu/Filer/741417.pdf

www.peakantifreeze.se/produktblad/produktblad_antifreezecoolant.pdf

www.midlandoil.se/produkter/mc/sakerhetsdatablad/permatype_xt-coolant_jan_2006.pdf

Den har däremot, till skillnad från propylenglykol ganska hög akuttoxicitet för människor och däggdjur

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag undrar hur du kan få glykolen att stanna i motorn...

Jag menar det är ju sjövattensidan som man sköljer igenom med glykol och den åker väl ut automatiskt när den har spolat igenom systemet eller???

(måste erkänna att jag bara kört glykol igenom utombordare och där blir det inget kvar, kanske är annorlunda på inombordare?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man fyller på block och limper med glykol på en inombordare (går ca 8l i min) som man sen har kvar över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev aldrig att den inte var nedbrytbar. 
Men om om den är giftig för djur kan man väl anse den vara giftig i naturen?
Nu lär ju koncentrationen knappast vara akut skadlig när några liter etylenglykol hamnar i sjön. Men om den släpps ut på land så kan djur slicka i sig den söta vätskan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, läste slarvigt. Jag uppfattade giftig i naturen som miljöfarlig, men det kan naturligtvis tolkas olika. Miljöfarlig borde i ju medföra att den ackumuleras någonstans i näringskedjan och att den är icke, eller mycket långsamt, nedbrytbar. Men, som sagt, giftig i naturen kan förstås tolkas olika. Har så många gånger sett det felaktiga påståendet att etylenglykol är miljöfarlig att jag läste in detta också i ditt inlägg. Sorry!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan vi verkligen snacka om en piss i nilen!

hur många kubikmeter diesel, bensin och tvåtaktsoljor hinkar vi ut i sjön varje år?

Tycker det får några liter glykol att framstå som ett plus minus noll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motgiftet mot glykol är alkohol d.v.s. etanol.

Alkoholen gör att omsättningen av glykol till de skadliga ämnen som påverkar njurarna inte sker, utan glykolen utsöndras i oförändrad form och kan inte orsaka någon skada.

Så, töm ett helrör hembränt i sjön så blir du *glykolneutral* Flört

Vill du ha en gratisfylla ?
Uppsök närmsta sjukhus och säg jag har av misstag druckit glykol så löser det sig: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/04/01/sjukhus-fyllde-nykterist/index.xml

Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Eilean...

Respekterar dina inlägg för du brukar ha rätt i 99,99 % men denna gång är det lite si och så.

Om man häller ut lite glykol så sjunker det in i marken så inga djur hinner slicka i sig.

Men...skulle de, djuren,  mot förmodan hinna så är de lika kloka som vi människor och smakar inte på det för det är så förbannat sött så man kräks efter bara några droppar. Jag vet för jag har smakat det i min ungdom.

Och det är inte alls farligt att dricka det om man nu skulle få ner några droppar. Men klart...pratar vi om decilitrar så kommer njurarna att jobba på övertid och magen åker readrift  och vattenjet. Men jag skulle vilja se den som kan få ner en deciliter frivilligt!

Glykolen löses upp i naturen ganska kvickt och det blir inga farliga rester.

Ett tips. Kolla in flygplatserna när de avisar vingarna! Huga. Att en del flygplatser amlar upp det beror på ekonomiska skäl och inte miljön. Då är vägsaltet trots sin ofarlighet mycket värre. Det är det som orsakar de bruna träden efter vägkanterna och inte avgaserna! Barrträdens små porer täpps igen av saltdimman och slutar andas.

Till trådskaparen...bli inte förbannad. Det finns ingen orsak.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan lungt konstatera att allt du kommer göra under hela ditt liv bara är en piss i Nilen. Det gäller för 99,99 % av alla som lever just nu eller har levt och kommer att leva. Alltså kan vi konstatera att ca 99,99% av utsläppen och annat elände inte är ett elände eftersom det bara är en piss i Nilen. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä hörrni!

Hur jävla svårt är det att samla upp fem-tio liter glykolvatten och köra tippa ut någon annastans än i sjön, t.ex. lämna vid närmsta mack? Det är lite onödigt att pissa i Nilen när det finns en toa stax intill som går till ett reningsverk?

Och hur svårt är det att använda den variant av glykol som bara är en bråkdel så giftig och kostar en chokladkaka mer??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan ringde jag kommunens miljökontor och frågade om råd, med tanke på att vårt Alpha-drev inte ryms i någon vanlig vattentunna. Jag frågade om jag behöver försöka samla upp och lämna in glykolen  som går genom motorn vid vinterkonserveringen (med spolmuff och omkopplare till glykoldunk på badbryggan). Rekommendationen var att jag skulle se till att glykolspillet hamnar på en yta som är beväxt (med t ex gräs) i o m att glykolen bryts ner snabbt och att jag då inte behöver samla upp den. Det var mindre bra om glykolen skulle kunna nå t ex dagvattenbrunnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ordningens skull - och utan att önska dra detta in i absurdum.

Glykolen sugs upp om marken är absoberande, men om det är exempelvis asfalt...

Glykol har traditionellt använts som gift i åtlar. Se exempelvis http://www.dt.se/brottsplats/article420458.ece där man för ett par år sedan försökte döda varg med hjälp av glykol.
Så nog kan djur få i sig smörjan.
Nu är det kanske inte så farligt på en båtuppläggningsplats och som sagt, glykol bryts ner snabbt.

Men jag tycker att man kan vara försiktig och återanvända så mycket som möjligt.
Jag är absolut inte en vän av den rätt barnsliga piss i Nilen-mentaliteten där man rättfärdigar sina synder med att man alltid hittar någon som är värre. Med den inställningen tycker man sig kunna undanta sig från allt ansvar i stort sett alla frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig. Har länge också misstänkt att många bara pumpar ut vinterkonserveringen rakt ut i sjövattnet. Man kan ju undrar varför våra förbudsivrare till politiker inte gör något kring detta. Det gick ju tydligen bra att förbjuda de gamla tvåtaktarna. Varför inte kräva att alla nya båtar som säljs med inombordsmotorer skall ha slutet kylsystem? Jag tror även det skulle vara till gagn för båtägarna. Problemen med sönderrostade motorer och köldspruckna motorer skulle säkerligen bli betydligt mindre. På sikt helt klart en besparing för båtägarna tror jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Detta var verkligen upplysande ! Jag har varje år tejpat upp en tom hink med Gaffatejp och startat motorn. samtidigt en hink med sötvatten inne i båten som jag lagt slangen till vattenpumpen i.

Sedan har jag tömt hinken i marinans dunk för lösningsmedel.

Skönt, nu slipper man ett steg i vårrustningen framöver. Jag var oxå förbannad över folk som släppte ut Glykol i naturen men undrade samtidigt hur man kan avisa tåg med glykol utan att ngn myndighet reagerat.Nu vet jag bättre.

MVH PeterFörvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör samma som du , Lämnar sedan in det till återvinnings centralen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vanlig kylarglykol finns även korrosionshämmare som inte heller är miljövänliga oavsett om det är propylen eller etylen glykol som bas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min bekvämlighets skull så startar jag motorn när båten är sjösatt! Den lilla glykolen är en piss i Nilen! Blir lite krångligare att böka med detta på land...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den båtklubb jag är med i kallas glykolen för jordförbättring. Några gamla sjöbjörnar vägrar att ta till sig miljötänket över huvud taget. Men numera håller dom tyst när vi yngre tar till orda.Positivt!

Skaton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan villigt erkänna att jag tagit tillvara glykolen av i 1:a hand snålhet och i andra hand omtanken om miljön. Jag har sett att det är rätt vanligt att många låter det åka i sjön, men det kan aldrig vara bra för miljön, men kanske olika farligt beroende på typ.

Emellertd ganska lätt att samla upp detta i en hink, samtidiigt som man låter motorn suga in rent vatten. Stannar  sedan motorn då färgen övergår från färgen grön-blå till att bli ljusgrön, Det du har i hinken innehåller  så mycket glykol att du kan börja med det nästa vinter. Du kan hälla det i en dunk och sedan åka till macken och mäta hur många grader det håller och nästa vinter bara spetsa på några deciliter konc glykol beroende på vad du läst av. Så i fortsättningen förbrukar du bara ca en halv liter i stället för 5 liter varje år. ...Även det är bättre för miljön!

Om blandningen håller ca 12gr eller kallare är den värd att ta tillvara, mer utspädd så kan det bli microorganismer och tex mögel i dunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...