Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Marknaden avgör priset, 45k bör inte vara något problem, men har han en köpare för 50k så funkar det ju inte. Jag köpte min för 39k men kompletterar med rulle och kylbox så då hamnar priset på ca 45k, den där båten har redan dessa saker.

Du ska fråga om den är sötvattenskyld, är den inte det så finns det stor risk att saker måste fixas med motorn, då bör priset sjunka avsevärt (detta gäller alla båtar)

.

Det där är samma årsmodell som jag har, de problem som kan finnas är att packningslisten till tackluckan behöver bytas, och man ska kolla så man tätat rutorna ordentligt (valfritt våtrumssilicon gör jobbet).

 

Åk absolut och kolla, jag började som sagt också med Vegan som utgångspunkt men blev kär i utrymmet.

Nu har vi bokat en visning på söndag och om allt går vägen så blir jag båtägare och börjar mitt lilla projekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, men kolla på lite olika båtar, man lär sig mycket då, även om du bestämmer dig för denna.

 Uppdatera vad som händer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla båt glada människor! Jag blev faktiskt medlem i marin guiden just för denna tråden då jag googlat över och över igen på orden "bo i båt" med alla varianter av respektive ämne på svenska och norska samt "living on a sailboat". Det kan verka som att bo i båten är mera vanligt i utlandet än det är här. Jag vet några som har bott eller som bor i båten i min klubb i Karlstad men dessa båtar är stora och väl isolerade för vintern.

 

Jag har som många av er haft denna "galna" fantasi av att leva ett enklare liv med stor frihet i riktigt många år nu men tyvärr skulle det visa sig att vara svårt att få med den bättre halvan på min plan.."Älskling, låt oss sälja allt vi äger, köpa en segelbåt och bo på 15m2"  Svaret på mitt önskemål var lika kort som det var tvärt... "NEJ, är du dum i huvudet" he he.. så går det när man kärar ner sig i en landkrabba :wub: ... Men nu så lyser solen och ingen man är själv igen så då börjar gamla fantasier att på ny ta form... 

 

båt och brygg plats finns så nu är det bara att börja sälja av allt onödigt man samlar på sig...ska bli ett spännande äventyr detta... :D

 

en sak undrar jag dock från er som faktiskt har överlevt vinter i båten och det är detta med isen, hur mycket skaver egentligen isen på båten om man inte har strömbildare? Går det att ha tjocka gummi mattor runt skrovet på utsidan mot iskanten? 

Vart låg du när du bodde i båten Killerbo, Mörudden, Lillängshamnen eller borta vid Tynäs hållet?

 

 

Men va F.. jag är definierad som landkrabba av Maringuiden... Vilken förolämpning, grrr :angry: ...he he

 

Redigerad av Faust

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg i Lillängen. Anv strömbildare i form av en dränkbar pump när jag bodde i båten, nuförtiden ligger hon fortf i året om men utan ansluten el och ingen strömbildare utan några skador av isen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då, då blir man lite mindre orolig faktiskt.. Men vad gör du med dina genomföringar när du inte har värme i båten? Läste någon stans, tror det var på SXK forum att det var någon där som hade fått sitt roder kapat av isen när den låg infruset så där.. antar att isen måste röra sig för att det ska hända...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev:

"Jag blev faktiskt medlem i marin guiden just för denna tråden då jag googlat över och över igen på orden "bo i båt" med alla varianter av respektive ämne på svenska och norska samt "living on a sailboat"."

 

Jag har läst hela den mycket intressanta tråden, och KillerBoo har ju beskrivet de två frågorna du tar upp (och en hel massa andra aspekter också).

 

Så jag föreslår att du först läser tråden, och därefter kommer med följdfrågor om det uppstår sådana.

Så pass mycket respekt tycker jag gott man kan visa TS, efter att han lagt ner dessa massor med arbetstimmar som det måste tagit att skriva sin berättelse.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då, då blir man lite mindre orolig faktiskt.. Men vad gör du med dina genomföringar när du inte har värme i båten? Läste någon stans, tror det var på SXK forum att det var någon där som hade fått sitt roder kapat av isen när den låg infruset så där.. antar att isen måste röra sig för att det ska hända...

 

Det beror på om isen rör sig eller inte. Jag har bott i Gbg två vintrar, i en liten skyddad hamn uppåt älven där isen inte blev så stor till ytan och vinden inte fick tag i den. Däremot ägarna som låg kvar närmare skärgården, vid saltholmen/gkss, hade mer att göra. Isen knuffade båtarna mot bryggorna så att en del tog skada när de blåste, de fick ta motorsåg och kapa upp isen akter om båtarna för att hindra dem att tryckas mot bryggan. Annars är det rätt gött när båten fryser fast, helt plötsligt vaknar man en morgon och båten gungar inte!

 

En del säger att det går bra med genomföringarna så länge man inte stänger dem.. Jag köpte en frostskyddskabel och virade runt genomföringen till självlänsen i säkerhetsskull. Resten av båten såg jag till att hålla varm. Isen blev ändå inte så tjock att den skulle nå mina genomföringar, men det är klart det kan frysa innifrån om det skulle bli strömlöst något dygn och man inte är ombord. Finns att köpa genomföringar i komposit som ska vara frostsprängsäkra, men då gäller det väl att hitta en bra slang också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har läst hela den mycket intressanta tråden, och KillerBoo har ju beskrivet de två frågorna du tar upp (och en hel massa andra aspekter också).

 

Så jag föreslår att du först läser tråden, och därefter kommer med följdfrågor om det uppstår sådana.

Så pass mycket respekt tycker jag gott man kan visa TS, efter att han lagt ner dessa massor med arbetstimmar som det måste tagit att skriva sin berättelse".

Oj då! visste inte att det var så formellt i tråden, att man ställer frågor till människor som har kunskapen om ett givet ämne, är väl i högsta grad att visa respekt till personen eller? Tråden har jag läst men nu var det så att jag undrade på om någon hade någon provat gummi mattor mot skavning från is, kan inte erinra mig att det har varit ett tema förut eller var det att jag fråga vilken hamn Killerboo låg i som var fel? Nu är det så att Karlstad kommun, (här bor jag) och Hammarö kommun ligger bredvid varandra, det är ca 7 km till Lillängshamnen där Killerboo ligger. Detta var inte en fråga som så bara skoj att veta när man bor så nära..

 

Sen är det väl meningen med ett forum att man ska ställa frågor och dela idéer utan att dubbelkolla alla inlägg 6 år tillbaka i tid..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Oj då, då blir man lite mindre orolig faktiskt.. Men vad gör du med dina genomföringar när du inte har värme i båten? Läste någon stans, tror det var på SXK forum att det var någon där som hade fått sitt roder kapat av isen när den låg infruset så där.. antar att isen måste röra sig för att det ska hända...

 

Det beror på om isen rör sig eller inte. Jag har bott i Gbg två vintrar, i en liten skyddad hamn uppåt älven där isen inte blev så stor till ytan och vinden inte fick tag i den. Däremot ägarna som låg kvar närmare skärgården, vid saltholmen/gkss, hade mer att göra. Isen knuffade båtarna mot bryggorna så att en del tog skada när de blåste, de fick ta motorsåg och kapa upp isen akter om båtarna för att hindra dem att tryckas mot bryggan. Annars är det rätt gött när båten fryser fast, helt plötsligt vaknar man en morgon och båten gungar inte!

 

En del säger att det går bra med genomföringarna så länge man inte stänger dem.. Jag köpte en frostskyddskabel och virade runt genomföringen till självlänsen i säkerhetsskull. Resten av båten såg jag till att hålla varm. Isen blev ändå inte så tjock att den skulle nå mina genomföringar, men det är klart det kan frysa innifrån om det skulle bli strömlöst något dygn och man inte är ombord. Finns att köpa genomföringar i komposit som ska vara frostsprängsäkra, men då gäller det väl att hitta en bra slang också.

 

Ja inget kul om det blir så att isen trycker på båten.. Undrar hur de gör i Oslo? där ligger ju båtar året om vid Aker brygge samt att det passerar stora båtar där som borde skapa vågor under isen.. Genomföringarna är jag inte orolig för, kommer ha någon form av värmetråd eller något runt dessa och då på 12v om det finns, då kan man ju koppla dessa på batterierna så att man inte behöver vara orolig medans man är borta från båten att säkringen går. Trodde mest att kanske isen skavde så på skrovet att man skavde bort gelcoaten.. Trivs du/ni i båten fortfarande efter två år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter rätt förfärligt när båten ligger och skrapar mot iskanten, men jag har inte sett en skråma på gelcoaten. En båtgranne har legat i åtta vintrar i en plastbåt och de har aldrig heller sett någon antydan på nötning från is heller. Vi hade goda båtgrannar som höll koll på att strömen var igång när vi var borta.

Vi trivdes utmärkt, pluggade båda två och hade rätt fria liv. På gränsen till trångt att bo två i en 31:fotare som nästan är snipad i aktern och endast 2.75 i bredd... Gäller att ha tillgång till bra servicehus där det finns frächa duchar och tvättmöjligheter. Lyxade och tog in på hotell två gånger när det nalkades vinterstorm.

Har bott i en trea på 78kvm denna vinter då vi flyttat till västerbotten, får torgskräck i vardagsrummet.... :) Ev flyttar vi söderut till hösten beroende på jobb och då flyttar vi nog in i båten igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är om rephårdheten på is är större eller mindre än den för ytan på skrovet. Och då är det så enkelt som att det med större rephårdhet inte kan repas av det med mindre. Vattenis har en rephårdhet på ca 1.5 på Mohs' skala. Fingernaglar har ca 2.5. Fingernaglar kan alltså repa is, men is kan inte repa naglar. Om naglar inte kan repa skrovets yta, så kan inte heller is repa skrovets yta.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter rätt förfärligt när båten ligger och skrapar mot iskanten, men jag har inte sett en skråma på gelcoaten. En båtgranne har legat i åtta vintrar i en plastbåt och de har aldrig heller sett någon antydan på nötning från is heller. Vi hade goda båtgrannar som höll koll på att strömen var igång när vi var borta.

 

Vi trivdes utmärkt, pluggade båda två och hade rätt fria liv. På gränsen till trångt att bo två i en 31:fotare som nästan är snipad i aktern och endast 2.75 i bredd... Gäller att ha tillgång till bra servicehus där det finns frächa duchar och tvättmöjligheter. Lyxade och tog in på hotell två gånger när det nalkades vinterstorm.

 

Har bott i en trea på 78kvm denna vinter då vi flyttat till västerbotten, får torgskräck i vardagsrummet.... :) Ev flyttar vi söderut till hösten beroende på jobb och då flyttar vi nog in i båten igen!

He he, kan tänka mig det..försöka sova när det skrapar och man precis har sett Titanic... inte mycket till sömn då inte :unsure:... Vad har ni för båt så som är nästan snipad i aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...