Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Älskar den här tråden! Tänker du bo i båten nu i sommar? Är den tillbaka i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog ju inte upp den i vinter... Onödigt jobb ju :)

Jag bor fortfarande i båten (sen i april -bodde iland i vinter av skilda anledningar) och har väl kanske 100M i ryggen än så länge. Bär av till södra Vänern i slutet av veckan

 

Still living the dream

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken underbar tråd! :)

Jag drömmer också om att bo i båt, har en Amigo 23 som jag funderar på att isolera :)

Vad har du isolerat med? och hur mycket?

Har du behandlat botten med något för att den inte ska ta skada?

Hur har du isloerat rutor, eller fungerar det med vanliga rutor? har polycarbonate 5 mm.

Tack på förhand och för en jätte bra tråd. Verkligen inspererande. Varför vänta, de e ju bara att sätta igång :)

//Elin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går så bra så. Blåser omkring hit o dit beroende på var det ser blått ut på himlen :)

Ang dina frågor, sorry att jag inte svarat. Såg dom för ett tag sen men glömde sen totalt bort....

Iaf, att bo i en båt är eg ingenting att göra nån större grej av. Dagarna rullar på som i vilket annat boende som helst. Samma sak fast i microskala kan man nog säga. Prova att ta med det du behöver till båten, packa ner o stuva.. o stuva om... o igen o igen.. tills du fått plats med det du tror du behöver (vilket inte alltid är smma sak som det du VERKLIGEN behöver haha). Låna sen ut lägenhetsnyckeln till nån bekant som kan vattna blommor o kolla till ibland och se till så han/hon hindrar dig från att komma in där på hela sommarn o hela hösten... Pallar du det, så är det inget svårare bara för att det blir vinter. Utrymmena är desamma även om det är kallt ute, och du kan sätta igång och isolera under vintern o bo kvar i lägenheten under den tiden.. För min del så hade jag ju velat detta i åtskilliga år, sedan jag var i 6-7årsåldern, så jag testade aldrig utan tänkte igenom i kanske ett extra år, medan jag letade båt osv, för att komma fram till om jag skulle göra slag i saken. Ångrar inte en sekund att jag gjorde det.

Det stora hindret rent praktiskt, mot att bo i en såpass liten båt som min M77 eller din Amigo23a tror jag personligen är motivationen, inte (bristen på) utrymmen, kyla osv. Såna saker löser man alltid och det är svårare att laga ett trasigt tålamod/humör än det är att isolera en segelbåt. Då är det värre att kanske irritera sig dag efter dag på saker som bristande ståhöjd, att det hur man än bär sig åt alltid ligger prylar i vägen, lite fukt under dynorna om man missat med ventilation eller isolering.. Ja, du förstår vad jag menar? Vill man verkligen så bortser man gärna från en massa småsaker som man kanske skulle bli vansinnig på om man inte vore den man är...

Isolera skrovet med dubbla liggunderlag under själva ytmattan. Under durkar, i stuvutrymmen, i garderober osv. Rutorna är även i min båt polycarbonat som inte är särskilt tjocka. Jag skar till liggunderlag som jagtäckte dem med, men tog bort dem omgående, dels för att det inte gjorde nån större skillnad, o dels för att den ynka temp.höjningen inte motiverade att bli berövad på det lilla lju som är på vintern...

EDIT: Glömde frågan om behandling av botten: Nej, jag ligger ju i Vänern så jag brydde mig inte ens om att måla med nåt riktigt giftigt... ;) Nu, 3 år senare har jag inte tagit upp båten än, men blev i veckan påmind på det jobbiga sättet att det nog växer en del... Seglade nämligen jämnt med en Vega... huga ;) Ska ta ett dyk bara vattnet blir varmare för att borsta bort lite slem. Ser det för illa ut så tar jag ett snabblyft för högtrycksspolning efter midsommar.



Senast ändrad av KillerBoo | 20 juni 2011 | 11:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysig tråd, kul det verkar vara fler som tänker som jag.  :)

Har länge önskat mig en fiskebåt, men fårnog bli en liten seglar tills vidare så man komme rut på sjön.


Var i och för sig redan från början inställd på att man skulle komma att bli tämligen ensam om att haka på iden om att ge sig ut på havet, men lyckas man bara på något sätt  lägga bort datorberoendet kommer resten nog att bli väldigt lätt att kapa banden till... :D

Har i och för sig alltd klarat kyla bättre än pressande hetta, men snålblåsten där nere känner på det kan jag för visso hålla med om, så lika bra att vänja sig, är ju dit man vill ändå så man slipper snön... :D

 

 

 



Senast ändrad av Mizzarrogh | 21 juni 2011 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur går det i båten? Bor också i båt men något større. Tack før den trevliga och intressanta tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge sen jag kollade den här tråden nu.. Båten finns givetvis kvar, men eftersom jag trillat dit på en ny livskamrat så delas numer boendet mellan en liten röd stuga och båten. Sommarn har mest använts till stugrenovering men seglingssäsongen har ju knappt börjat än :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LIke several at the end of this thread I just came across it last night - and got stuck right away..=*^)

Great thread, especially as my lovely wife Jess and I are seriously thinking of moving back (for me anyway - Jess is British but has fallen in love with the West Coast and seriously gotten the sailing bug) - so we're thinking buying a sailboat and live in it is the way to go.

Congrats on your new partner! Amazing how this thing called love can change your life, eh?..=*^)

Myself, I am in the UK because Jess saw my work, fell in love with it (I'm an artist), wrote me - and eventually flew to the US and proposed to me - how incredible is that?..=*^)

Anyway, this thread has been great to read - lots of interesting solutions and many interesting writers - thank you all for your contributions! Who knows, perhaps sooner rather than later Jess and I might come your way and invite you aboard for a dram (Lagavulin) or coffee..

Cheers all,

Christer

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hiya,

Glad ye like the thread. It was a life-altering descision, and one that I will never regret should I live to see my century birthday.

Living aboard has to be the best possible way to spend life even though I (at least for the time being) moved ashore. Still, In all but one direction, I have no  longer than 70 meers to the waterfront and the boat is safely moored 40 metres from the kitchen... So, no land fright yet.

If you -on any given day- should find yourselves in the neighborhood (Hammarö/Karlstad in the northern parts of Lake Vänern) I´ d bee happy to see you for a wee dram. However, I favor Laphroaig for the smokiness and more than a hint of tar ;)

EDIT: Hmmm, det slog mig att vaffan skrev jag på engelska när du uppenbarligen läser språket \blush\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/embaressed_smile.gif\ title=\blush\ width=\20\ />

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LOL

Perhaps because it came naturally to you, reading my post...=*^)

Seems you got the best of all worlds now - a red little cabin, a loving woman and a sailboat right outside the door! Life can't get much better, can it?

As for the English, it's rusty to say the least and it's just a *lot* easier to do it in English as it has been the mother tongue for me for most of my life and it is the main language for me and Jess - although she's been picking up a lot of Swedish in the 4 weeks we've spent on the West Coast the last two summers. I am amazed how she's been picking it up - she rattles off stuff like sjutusenshuhundrasjuttiosju sjösjuka sjömen sköttes av sjutusenshuhundrasjuttiosju sjösjuka sjuksköterskor - without almost any accent at all..=*)

And getting the å, ä and ö's right means I gotta use the option key all the time with two finger combinations - no Swedish keyboard...=*^(

We'll be sure to take you up on your offer although Laphroig is just a little too medicinal for me - Lagavulin is almost as smoky as the laphroigh though - if you haven't tried it, do. If we do come your way I'll bring a bottle..

=*^)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ah, well eng or swe is all the same for me. I will komma ihåg your erbjudande and hoppas you will ta med 2 bottles hehe.
Lagavulin är en gudadryck, det håller jag med om men Laphroaigh ligger ännu lite högre upp. Gillar tjäran mer än röken om du förstår.. :)
Passar dessutom underbart som sängfösare en kulen höstkväll, i sittbrunn på båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TWO?  LOL

Ok, it's a deal - one laphroig - for you - and one 1991 Lagavulin Double Matured Distiller's Edition (I'm looking at one of those right now in my living room)...=*^)

21 year old - Guda dryck - for sure..=*^)

Ah, yeah, in the cockpit a chilly evening - that's one of those things that makes life worthwhile...

Just like the very first time you set sail in spring and she heels over a little and picks up speed - oh man...

I've missed that feeling ever since I returned to the US in December '90.  

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inspirerande läsning! Även om jag bara hunnit skumma igenom. Det har blivit en hel bok. Ja det krävs nog rediga grabbatag för att klara KillerBoos bedrifter.

Jag besökte min lokala hamn igårkväll. Massor av stora båtar som låg i sjön. Men det lyste inte i en enda. Det verkar trots allt inte så populärt att bo i sin båt.

På ett annat forum beskrevs andra svårigheter med att bo i båt, och de försökte skala av de romantiska illusionerna om det. Man är kung och på toppen av näringskedjan när man har en flott yacht att segla i under sommaren, och sedan tar upp den på varvet tidig höst, för att återgå till sin villa och regelbundna karriär. Men om man blir kvar i båten i höstmörkret, i en för övrigt ganska ödslig hamn, då är man plötsligt på botten av näringskedjan. Människor tenderar se ner på folk som bor i båt. Att bo permannet i båt riskerar bli ett liv dömt i utanförskap och soclal missär. Närmsta grannen tenderar vara alkoliserad. Andra faror är tristess och apati, och risk för överdriven alkoholkonsumtion, om man inte är uppbunden i en aktiv sysselsättning.

Men å andra sidan, skulle jag vilja säga, om man redan ändå är bohem till sin livsstil, då finns egentligen ingenting att förlora på det. Tvärtom! Har man bara ordnat med grundläggande bekvämlighter, så man slipper frysa och kan hålla sig ren, då är man istället långt mer priviligerad  än normalt folk som sitter i sina hus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I just re-read this thread - and enjoyed it just as much as I did the first time - if not more..=*^)

 

I've also been reading this blog:

 

http://thallatha.blogspot.se/2009_12_01_archive.html

 

which I strongly recommend to anyone who enjoyed this one.

 

The reason I've been reading the blogs again is that Jess and I just bought a Maxi 95 and in a couple of weeks i'll head over to Skåne to pick it up and then sail it up to Björkö where we were very lucky to find a berth just north of Framnäs - the home of SS FRAM we are members of.

 

The plan is I'll be living on the boat during the summer and Jess will come over as much as she can (she's a teacher in Cambridge).

 

As for the winter - who knows - time will tell.

 

I think I'll be spending some time insulating the hull though.=*^)

 

Cheers, 

 

C

 

(I'll bring a couple of bottles of that Scottish brew just in case)

 

..=*^)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greetings and cheers Chris,

About that scottish brew.... spent 2 weeks at a job we did just outside of Stockholm. The guy next door to the house we worked on was a true original... even spent time in the interrogation room as a suspect of the Palme killing back in the 80s. Cool guy who one evening came over with some scottish delight... Lagavulin :)

The bottle needed killing, he said. So... well lets just say I needed more than one aspirin the morning after :)

But hey, it's always worth it :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greetings and cheers Chris,

About that scottish brew.... spent 2 weeks at a job we did just outside of Stockholm. The guy next door to the house we worked on was a true original... even spent time in the interrogation room as a suspect of the Palme killing back in the 80s. Cool guy who one evening came over with some scottish delight... Lagavulin :)

The bottle needed killing, he said. So... well lets just say I needed more than one aspirin the morning after :)

But hey, it's always worth it :)

 

LOL - indeed, Lagavulin is an absolute delight.

 

Me, I am always very cautious around a bottle of Scotch - usually a bottle lasts about a year or two.

 

I just - in your honor - finished off my last bottle of 1991 Double matured Distillers Edition:

 

https://www.thewhiskyexchange.com/P-7000.aspx

 

Made me both happy and sad - and my wallet is going to get sadder considering what those bottles costs now.

 

I can still get a 1995 for about £95 though so maybe...

 

But, perhaps I should be adventurous and get something different for a change:

 

https://www.thewhiskyexchange.com/P-19988.aspx

 

or

 

https://www.thewhiskyexchange.com/P-18360.aspx

 

or

 

https://www.thewhiskyexchange.com/P-114.aspx

 

or...

 

You get the idea...=*^)

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min plan är att bosätta mig i båt nu under sommaren för att bo där året runt. Jag har lusläst tråden och vill tacka alla för all information.

 

Jag har tänkt att lägga runt 30 - 50 tusen på en segelbåt och ha en del över inför vintertid. Och nu till min första men garanterar inte sista fråga.

 

Vad tror ni kunniga om att inhandla en Albin Vega att bo i? Det jag värdesätter högst är ståhöjd i båten, 187cm lång, samt att den har inombordare. Vad mer behöver jag tänka på?

 

Till saken hör att jag inte kan segla, utan ska lära mig under sommaren!

 

Hej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är själv 189, Vegan är ok om man jämför med MAxi 77an men jag valde en Sunwind 26 istället, det är fortfarande inte full ståhöjd, det är nog omöjligt att få på denna storlek av båt. Man slipper dock gå med krökt rygg, man behöver bara böja nacken något. Sunwinden är klart rymligare. Svärfar är en Vega-seglare och mycket skeptisk till alla andra båtar men Sunwinden har vunnit över honom :)

 

Vore jag du skulle jag köpa denna direkt:

http://www.blocket.se/kalmar/Sunwind_26_arsm_1980_58229387.htm?ca=11&w=3

 

Den har massor med "extra" utrustning och de som säljer har förstått hur marknaden ser ut så priset ser bra ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får även jag tacka för missad sömn, skulle bara...  och tappade bort mig totalt i tid. Skall göra min första säsong på grannsjön Vättern och blev klart inspirerad av din uppfinningsrikedom samt  ditt sätt att ta det på. Frågan är nu om båten är kvar i din ägo eller har du en annan " sommarbåt " 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lindius; Tack för svaret! Hade den stått i Göteborg så hade den varit en bra kandidat. Eftersom jag varken har kunskap om segling eller något körkort, blir det svårt att frakta båten.

 

Tyvärr så är jag begränsad till stt hitta båt i och omkring Göteborg.

 

Men nu har jag ju fått dille på Albin Vega, är det någon som vet hur ståhöjden är?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lindius; Tack för svaret! Hade den stått i Göteborg så hade den varit en bra kandidat. Eftersom jag varken har kunskap om segling eller något körkort, blir det svårt att frakta båten.

 

Tyvärr så är jag begränsad till stt hitta båt i och omkring Göteborg.

 

Men nu har jag ju fått dille på Albin Vega, är det någon som vet hur ståhöjden är?

 

Mvh

vegan har 1,75 i salong

1,80 under luckan   vid  spisen  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Tack!

Redigerad av eihwas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eihwas: Har seglat en del Vega förra året och om valet idag stod mellan Maxi77 och Vega skulle jag med facit i hand valt Vegan om jag skulle bo i den i 1a hand. Seglingen är dock klart roligare i Maxin.

Sunwind 26 är möjligen snäppet bättre men jag tillhör dom som faktiskt gillar utseendet och båtkänslan hos Vegan.

 

Och nu, såhär ung 2 år efter att Projekt Bo i båt sas rotts i hamn måste jag säga att det var det bästa beslut jag nånsin tagit. Nu, med ny tant och ett par jyckar är det realistiskt sett försent att göra om äventyret men de 2 åren jag bodde i M77an är obetalbara.

Pojkdröm #1: Check

 

 

Kbgbjörn:

Jodå, båten finns kvar men delar min uppmärksamhet med sommarstuga på en liten kobbe och en tant :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lindius; Sedärja! :) Hur mycket vågar man pruta tror du? Ska ta och ringa idag för visning!

 

KillerBoo; Det är i de tankarna jag går i, att vegan är mer attraktiv som båt egebtligen. Första gången jag kollade på en så fastnade jag för den!

 

En annan fråga till dig, har du någon aning om hur mycket du la på att rusta båten för vintertid? :)

 

Tusen tack för svaren gubbar och icke gubbar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden avgör priset, 45k bör inte vara något problem, men har han en köpare för 50k så funkar det ju inte. Jag köpte min för 39k men kompletterar med rulle och kylbox så då hamnar priset på ca 45k, den där båten har redan dessa saker.

Du ska fråga om den är sötvattenskyld, är den inte det så finns det stor risk att saker måste fixas med motorn, då bör priset sjunka avsevärt (detta gäller alla båtar)

.

Det där är samma årsmodell som jag har, de problem som kan finnas är att packningslisten till tackluckan behöver bytas, och man ska kolla så man tätat rutorna ordentligt (valfritt våtrumssilicon gör jobbet).

 

Åk absolut och kolla, jag började som sagt också med Vegan som utgångspunkt men blev kär i utrymmet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...