Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Slamkrabba

Axeltätningar - Råd & tips?

Rekommendera Poster

Jag har på propelleraxeln en lagerkonstruktion som framgår av fotona. Har tänkt att byta dessa lagringar. Har aldrig hållits med detta så jag tänkte höra om någon hade några tips på tillvägagångssätt och bra att veta. Stävlagret ser ut att vara gummi i en plasthylsa medans i lagret i båten verkar vara gummitätning i mässning.

 

post-20277-1394235880,0234_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt lager ser inte alls ut som din, men jag satt i samma sits för ett par år sedan. Knallade helt enkelt iväg till en återförsäljare av propellrar, lager och sådant, köpte ett lager och frågade hur man bar sig åt för att byta. De är ju ändå experter på området...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit loss hela stävlagerhuset från båten så börja med att lossa dom små insexskruven som håller stävlagret på plats, sitter på sidan av huset, sedan tar du med dig allt och går ex till en mekverkstad och pressar ur lagret ur huset, putsa sedan ur huset och tryck i ett nytt stävlager.

Sitter stävlagret kvar i båten så får man ta fram tigersågen och klyva lagret och dra ur det i bitar.

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det grabbar! Verkar ju inte svårare än att jag klarar av det :-) Svågern har en pressbänk, så det blir ju bra. Blir dyrt det här, hehe. Det här är väl en äldre konstruktion med de här vingarna, vattenintagen på huset. Blir ju till att inhandla två lagringar.

Insex skruvar som håller fast det hade ju varit fint... Blir till att borra ur och sätta i en fin insexa sen. Flört

 

post-20277-1394235880,7281_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagertypen är vattensmort så var noga med att vattenintagen inte innehåller skräp som hindrar vattenströmningarna.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen! Nu har jag avmonterat båda lagrena. Gick bra Glad!  Är det nån som kan rekomendera en handlare som säljer nya dylika. Har kollat på Capella Marin men deras längder stämmer inte riktigt. Och inte svarar de på mail heller. Finns det nåt annat bra ställe som ni vet? Jag har en 30 mm. axel och lagret i stävlagerhuset är blott 73 mm långt... Det i skrovet är 120 mm långt.

Som sagt - nån bra handlare?



Senast ändrad av Slamkrabba | 30 april 2009 | 18:03



Senast ändrad av Slamkrabba | 30 april 2009 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska dom limmas eller fästas med något typ Loctite eller nåt vid montering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom brukar pressas på plats och låsas med skruv i sidan. Kolla med Sleipner dom har nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...