Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
andre

Poppande ljud MB10A

Rekommendera Poster

Har en Volvopenta MB10A (bensinmotor) i vår segelbåt. Motorn genomgick en totalrenovering 2007 och har gått jättebra under hela sommaren. Under hösten började motorn ibland feltända Det hörs ett poppande/puffande ljud emellanåt. Motorn startar och går tyst och jämt som vanligt sedan ganska regelbundet (var 5-20 sec beroende på varvtal) hörs ett högt ihåligt POPP, motorn fortsätter att gå.

Jag har inte märkt att motorn går sämre av detta, men vill gärna veta vad det kan bero på? Är det någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT

 

Jag hade ett plippande ljud som jag blev tokig på. Plipp, Plipp.

Det var en svart fågel med vitt huvud...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt, men verkar som det är tändningen det är fel på. Rekomederar att du kontaktar Roffe på Crom Marine. Han hjälpte mig med kylar problem på min aq 140, går som en dans numera. De har även bra med delar till Penta och dessutom bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företagsmedlemmen CromMarine rekommenderar Roffe på Crom Marine där CromMarine fått bra hjälp av Crom Marine..Jomenvisst Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som motorn feltänder, justera tändingen så blir det nog bättre.

//Passada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kan likaväl som tändningen vara att han får för mager blandning, märks genom att han skjuter i förgasaren, kolla efter vatten el. skit i munstycken och flotör nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kört motorn riktigt varm slutade ploppandet men istället så stannade motorn varje gång den gick på tomgång. Kan dessa symptom ha med samma fel att göra?

Tack till alla som försöker hålla forumet på en seriös nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en likadan motor i min båt innan jag bytte till en ny. Hade stora problem med förgasaren. Kan vara den som spökar. Lycka  till! Inte skoj när motorn strular

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...