Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Quozter

el-litteratur

Rekommendera Poster

Premiärinlägg:

Jag har fått tips om 3 böcker om el ombord:

Anders Jangö : El ombord

Jon Winge : Ström ombord

Magnus Streky : Elsystem för båten

Vilken lämpar sig bäst för en amatör, vars kunskaper är begränsade, men noggrannheten skaplig?

mvh

Quozter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst Jangös bok. De andra två har jag däremot. Sterky är noggrannare och mer omfattande. Winge är i stället lite mer lättläst. Beror på vad du vill ha ut. Kanske vettigt att börja med Winge och sedan både bredda och fördjupa med Sterky.

Sea Maniac 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

Håller med SeaManiac. Jag har Winges och Sterkys samt Hans Donat´ s bok Motorövervakning på båtar. Kan du låna den senare på ditt bibliotek eller köpa så rekomenderas jag den i första hand då den beskriver givare/instrument på ett enkelt sätt.Donat´ s bok är visserligen en mer eller mindre fackbok från/för Vdo men är klart läsvärd.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skäms Rekommenderar inte Winges bok. Han påstår att två parallellkopplade dioder (av kisel vilken är den vanligaste typen) halverar späningsfallet i förhållande till en diod. Är Winge så okunnig om en av de vanligaste komponenterna, tror jag inte att resten i boken är att lita på.

Cool Streky : Elsystem för båtar är bra, REKOMMENDERAS, har inte hittat några fel i den

Rynkar Skrev om Winge 2005, men felet kvarstår i den senaste upplagan som jag såg på båtmässan.

http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/7160bb39bae031b7c125709f00310d47/84163E32D86102D3C1256FB700239E36?OpenDocument

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...