Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
appelstigen

Omnia ugn

Rekommendera Poster

Hej, någon därute som har en omniaugn o kan övertyga mig om att köpa en sådan? Har ingen ugn utan bara spritkök med 2 plattor i vår segelbåt men hörde någon som bakade vakumbaguetter med bra resultat, vilket gjorde mig nyfiken.

Har du några recept att delge med så vore det toppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv aldrig haft en, men med tanke på vilket j--la liv det blev när den försvann ur produktion för några år sedan, så är den nog bra.  Folk nästan slogs om de få exemplar som fanns på Blocket.  Skriv burkugnsupprop i sökraden här på MG så får du se Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag brukar mest använda den för att baka bröd (vakumbaugetter). Fungerar väldigt bra, men man får vara försiktig med värmen. Jag har fått en bok med recept speciellt för denna ugn men vi brukar hitta på egna recept från recept som är för vanlig ugn eller grytor. Det går även att baka sockerkaka o.dyl.

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en och exprimentera, jag gör själv potatisgrätäng i min och det är uppskattat kan jag lova, får inte den där läckra ytan som hemma, men mycket smarrigt, bröd, kakor blir kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ugnen är jättebra! Man kan fixa llt från kakor till potatisgratäng i den!

 

Rekommenderas!

 

Köp receptboken oxå. Väldigt många bra recept så man lär sig innan man börjar exprimentera själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den säljs numera på bland annat hjertmans.och då fick jag en kokbok på köpet. den verkar vara kanon från allt från bake-off bröd till ugnstekt falukorv och gratäng.

 

Jag önskade mig och fick en i julklapp,   och det ska bli kul att testa så fort båten kommer i sjön

Du kan oxå beställa på http://www.omniasweden.com/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att det är så många som är så positiva till ugnen.
Jag köpte en på båtmässan i Göteborg i år och är spännd av förväntan av resultatet.

Ha en go båtsommarCool

 

_/) _/) _/) _/) _/)



Senast ändrad av Lil-Bossan | 13 maj 2009 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt suverän.

Jag brukar baka bröd i den. Sätter en liten deg med torrjäst (1/4 av rekommenderad dos) på kvällen. Rullar 12 bullar. Smörjer formen och bullarna med matolja, låter dem sedan jäsa över natten i sittbrunnen. Gräddar sedan på morgonen... Mmmm. Jag tyckte först att det var svårt att hitta rätt temperatur på lågan. Har kommit fram till att rätt storlek på lågan är lika stor som den som håller en stor gryta med redan kokande vatten kokande.

I övrigt kan jag rekommendera:

  • Ugnskokt gädda
  • Ketchup-, senap- och ostgratinerad falukorv (skiva den nästan igenom innan du lägger på fyllningen). Kom ihåg att köpa falukorv på ring - inte den raka!
  • Frukt/bärpaj. Köpte rabarber på en ö för några år sedan, hade vaniljsås på tetra och upptäckte att ett sauternevin passade utmärtkt till.
  • Janssons frestelse (kan tillagas hemma och värmas.
  • Sockerkaka (med citronskal, mörk choklad och whisky) eller mjuk pepparkaka med lingonsylt i.

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...