Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johlan

Storlek på styrpulpetbåt i havet

Rekommendera Poster

Hej!

Enligt kommentarer på forumet verkar det som om den allmänna uppfattningen är att båtar under fem meter är för små för att köras i havet. Dock ser man många sådana båtar i hamnarna i Göteborg. 

I vilka användningsområden och i vilka väderförhållanden bör man ha en båt över fem meter och när funkar en lite mindre båt?

Vill gärna veta vad den allmänna uppfattningen är.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackert väder och lugnt = inga problem.

Blåsigt och höga vågor / dyning = problem. 

 

Sunda förnuftet säger att man inte går ut i hög sjö på öppna kuststräckor med en liten båt. Och man är oftast inte heller lockad heller... Flört Men det finns ju många områden längs bohuskusten som är hyfsat skyddade, t ex runt Göteborg, Orust/Tjörn, Gullmarsfjorden etc. Så där kan man ju alltid ta en utflykt även om det råkar blåsa över 5 m/s en solig dag. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör ha en båt på minst sex meter, men även då känner man sig liten vid färd i öppen sjö. Båten skall även vara däckad med vindruta för att hålla undan de värsta sjöarna om man skulle läsa vågorna fel. Styrpulpetbåtar fungerar bäst som badbåtar och för strandlekar.

 

Mvh

JJ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att använda båten som just badbåt i göteborgs södra skärgård.

Vad säger ni som är ägare till båtarna under 5 meter i hamnarna kring göteborg? Vad använder ni era båtar till? Badbåt, fiske, vattensport???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hadde en styrpulpet som var drygt 4 meter, även om jag inte bor i Gbg och har öppet hav så räckte det att det blåste upp lite för att man skulle bli rejält blöt om man fick motsjö hem. Det var mest det jag tyckte var jobbigt. Att klara vågorna var inte problemet där jag åkte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt är 4,60 och vi har den som badbåt i Onsala. När det blåser för mycket för att ge sig ut med den så blåser det även för mycket för att man ska vilja ut och bada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera även över hur många ni vill vara i båten och vilket motoralternativ som passar.

Hade själv tidigare en båt vi växte ur och den var på 5,20 med för svag motor för fler än 2 vuxna och 2 barn. Numera en 6,4 m med kraftigare motor och som är betydligt stabilare.

Så fundera över hur du kommer använda båten.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fint väder och helg så skall alla 1000-tals båtar ut och det kan bli mycket vågigt , dessa vågor kommer som regel från sidan och snett framifrån . Vikten på båten spelar stor roll då en lätt båt studsar på vågorna och en tung mera skär igenom. Har en båt på drygt 6 meter och det är stor skillnad på min tidigare båt på 5 meter .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en båt under 5 meter .... Men det blir trailer upp till norra öland i sommar sen över till gotland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både jag och poijken har båtar i 4,8 m klassen,styrpulpetare båda två. Båda är C-klassade och klarar därmed vågor upp till 2 m. Jag har min båt mest som utflykts och bad båt, även litet vattenlekar och blåser det så mycket att vågorna är > 1 m åker jag ändå inte ut. Det skall vara fint väder. Poijken åker även ut när det blåser litet med och håller på med fiske, men blåser det för mycket är det inte skoij heller. att jag intevalde en större båt beror även på att jag använder båten mycket hemma i en insjö, och där vill jag inte ha en båt i 6 m klassen. Så det är för mig den bästa kompromissen.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en på 4,80 som jag brukar vara ute med
även då det är lite blåsigare, då det är då fisket lockar.
Båten är av äldre sort och förmodar jag även lite tyngre
mot motsvarande modern båt.

Jag är ute ibland då det är som max 10-11 s/m
men det är inte något nöje att åka runt med en
så pass liten båt i det vädret.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft massor av motorbåtar och seglebåtar och har åkt mycket på havet och yttre havsbandet. Skulle vilja påstå att det inte spelar så stor roll om du tex har en Ryds big fish 495 ( 495 cm) eller 600 (600 cm) om du är ute i grov sjö. Dessa båtar har höga fribord och är rätt stabila vilket är en fördel. 

Det som är vikitgare är om båten är däckad, då klarar den sig bättre vid tex en stor brytande sjö. Men vid sådana omständigher så har nog 999 av 1000 styrpulpetsbåtsägare åkt in till hamnen.  Köp en däckad segelbåt med fast järn/bly köl om du vill åka säkert i grov sjögång.

post-10000125-1394235873,9553_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ute ibland då det är som max 10-11 s/m

Visst menar du m/s? Sekund per meter låter ju konstigt...:-)

Sven

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett något underligt resonemang.

Menar du att styrpulpetbåtar generellt inte skall användas i havet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär kan det gå om man är ute i en båt (tex en styrpulpetare) och kommer in på för grunt vatten med brytande sjö, otroligt att de klarade sig!

Fast undra hur det gick för killen som inte styrde i sista vågen, såg ut som han flög rätt rejält!

 



Senast ändrad av johnez | 21 april 2009 | 17:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkade som motorn hadde lagt av för honom. Jäkla tur att han fick igång den. Killen i fram höll nog i sig jäkligt hårt eftersom man inte såg honom flyga fler gånger Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAJA

 

Ibland blir det fel. Skäms
Och det e inte första eller sista gången.

 

//Iggy

Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ämnet...

Jag har redan svarat i den första tråden du startade (om val av styrpulpet under 5 meter) men vill förtydliga att det är stor skillnad på vad BÅTEN klarar och vad passagerarna tycker är TREVLIGT, särskilt de som sitter fram.

Jag har varit ute själv i 2 meter höga vågor kring Huvudskär i min Ryds 478 och mest tyckt att det var spännande, ibland lite läskigt när jag bedömt en våg fel...

Men med fru och barn har vi aldrig åkt ut med den om inte SHMI spått vindar på max 7 sekundmeter. Däremot har vi nu en 8 meter motorbåt, som vi tagit oss hem med utan tårar i dubbelt så stark vind.

Självklart klarar även en styrpulpet under 5 meter längd vågorna utanför Göteborg en normal sommardag --- frågan är om du och/eller dina passagerare mår bra...

Fribord nämnde någon --- det är kanske den största skillnaden mellan min Ryds 478 och den modell jag rekommenderade dig i din förra tråd (Ryds 568). Man sitter MYCKET mer skyddad fram i en lite större styrpulpet.

Men åk till en båthandlare och PROVA, när det går lite gäss på vågorna. Be att få prova en styrpulpet som är 5 meter och jämför sedan med en som är 6 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte säga att en viss längd på båten säger om den är lämplig eller ej. Det är andra saker som avgör.

4-5 metersbåtar har korsat atlanten.

En viktig sak är hur mycket vatten båten kan få in som mest. En annan hur den tar sjön. Titta på CE klassen.

Exempelvis så har kategori C godkänd för en signifikant våghöjd på 2 meter, till den gruppen hör Crescent 465 Som jag själv kört ut en bit på öppet hav många gånger, ofta i grov dyning men alltid i bra väder. Skulle man råka ut för överhandsväder så är det låg fart mot skyddade vatten som gäller, den tål massor med sjö i låg fart om man bara kan hålla sjöberg utanför och motorn igång.

Stenkoll på vädret, VHF påslagen och sunt förnuft är det bästa skyddet mot olyckor på öppet vatten.

Nu ska den skutan säljas. Nyförvärv på ingående.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan viktig aspekt är hur tung motor man har, har man motor som väger myket och båten går med aktern nere när mankör långsamt, då skall man hålla sig till skyddade vatten och fint väder.

Själv har jag RYDS 480S och det är stor skillnad när jag hade 30 hk handstartad Yamaha (62 kg) mot nuvarande 40 hk Tohatsu (87 kg) samt batteri (20 kg). I synnerhet om jag tar med resermotor på ett extra fäste på akterspegel (vilket jag ofta gör om jag skall ut på öppet vatten).

Personligen så tycker jag att med små båtar skall man aldrig vara längre bort än 30 minuter från en skyddad hamn samt ha god koll på vädret. Det är numera ganska enkelt med 3G telefoner och mobilt internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jan!

En viktig aspekt. Jag har i alla år kört runt med ca 40 kg sand i påsar i förstuven, ovanpå sanden har reservbattet på 12 kg (45 AH) stått surrat. Detta gör att den känns som en helt annan båt. Ligger neutralt i vattnet när jag är ensam, stampar mycket mindre och går i plan utan att stegra. Bak har jag max 40 liter bensin och ett 75 AH batteri. Motorn väger 72 kg. (Yamaha F25). Elmotor Minkota 40 i reserv. Egentligen bör man ha en bensinmotor i reserv när man vistas på havet. Men då slår väl en meteorit ner istället, man kan inte vara garderad mot allt. Jag har använt elmotorn för att ta mig iland vid 2 tillfällen på 10 år. Vid båda tillfällena var orsaken en gästs fiskelina i propellern och man vill ju inte riskera packboxen i onödan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är en större båt bättre i grov sjö än en mindre. I havet med grov sjö så slår en mindre båt oerhört mycket mer och jag har alltid hört att 6 meter är en gyllene gräns för båtar i havsmiljö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxxam

Självklart är en större båt bättre i grov sjö än en mindre. I havet med grov sjö så slår en mindre båt oerhört mycket mer och jag har alltid hört att 6 meter är en gyllene gräns för båtar i havsmiljö.

Jag tror vi talar om olika saker, du skriver ordet slår, det associerar till högre fart, det jag menar är långsam framfart dvs 4-5 knop där båten mjukt följer vågorna. Ska det gå fortare så är min favoritbåt Bertram 32, dvs bort mot 10 meter, men det är klart att då är en 40 fotare ännu bättreSkrattande.

Här handlar det i ännu högre grad om en lämplig bottenkonstruktion. Bertram är outstanding.

Jag har haft nöjet att köra en deplacerande båt på ganska exakt 5 meter utrustad med en 6 hästars Evinrude i atlantdyning vid den spanska Biskayakusten (San Sebastian). Svårt att exakt uppskatta våghöjden men den var ca 2-3 meter. Det var en lång dyning och det hade inte spelat någon större roll om båten så bara varit 4, 5 eller 6 m lång. Sven Yrvind seglade västerut över nordatlanten mot rådande vindar med en båt på under 5 meter

Amfibie-Bris (4:80 m x 1:60 m djupgående 0:50 m)
Vrickbar segelbåt med centerbord för oceaner och inre vattenvägar byggd 1986-88. Vrickåran (att användas i aktern) är av kinesisk yuloh-typ. Liten överbyggnad med lucka. Även denna Bris kan förses med hjul och dras av bil eller cykel.
Seglade tillsammans med Olga: i Bohuslän, Frankrike - Irland - New Foundland - USA.

Havssjö kan se ut på miljoner olika sätt så jag tror att man får ta hänsyn till underr vilka förhållanden man ska ge sig ut och hur ofta man tänker göra det. Våglängden betyder mycket för hur båten beter sig. Ett annat exempel på grov sjö som inte är hav är Vättern.

De snabbt uppoppande nordoströkarna på sommaren som ofta hamnar på 20-22 m/s drar snabbt upp en otrevlig krabb sjö med en våglängd runt 6 meter och tvärbranta framsidor på vågorna. En äldre person med livslång erfarenhet av sjön sa att en båt på Vättern helst ska vara under 6 meter eller över 10. Inte mellan 6 och 10. Då blir det disharmoni med våglängden. Jag seglade en Maxi 77a då och det gick det med. Trots helt fel mått. Man fick passa sjön på kryssen, det blev lätt tvärstopp om man slappade för mycket. Här seglade tex en IF bättre med sitt vassare skrov. Sas det, testade aldrig.

Slutsats, man ska akta sig för generaliseringar, det finns inga absoluta sanningar. Men visst är en 6 metersbåt bättre än en 5 meters i största allmänhet men inte när den ska betalas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i regel besättningen inte båten som är begränsningen. En båt klarar sig ofta bättre än vad besättningen gör.

Två man från Lysekil försökte köra jorden runt i en 5 m öppen båt. Man kom via Island -Grönland- Canada - USA - Pannamakanalen till Alaska. Där tog tydligen resan slut. Om jag uppfattade det hela rätt - inte pga. båten, utan snarare pga personliga motsättningar.

Hemsidan som berättade om resan är borta sen nåt år. Synd. Det var en bragd.

Adventure around the world - följ grabbarna från Lysekil som åker jorden runt i en 5 meters styrpulpetbåt!

Jag hittade en artikel av Staffan Heimersson http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...9,58314,00.html

Är det någon som vet mer om, den resan?


tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...