Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst P-O

Svårstartad varm Johnson motor

Rekommendera Poster

Gäst P-O

Jag har en Johnson 70 VRO 1986 som är svårstartad när jag kört en stund med den. När den är kall startar den omedelbart. Men när man kört med den ett tag och stänger av den så är den svårstartad. Vad kan detta vara ?? Kan det vara choken (om det finns nån ) som hänger sig / är på hela tiden. Jag har ingen aning !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hampus

Jag tycker du kan kolla att chokesolenoiden går tillbaka ordentligt Jag tycker även att du ska kolla kompressionen tändstften kan vara en bov i dramat. Dom kan spöka som fan när de blir varma om de inte är helt ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag lånar denna gamla tråden lite.

 

Vi har precis samma problem nu i år på en båt.

Motorn ( Johnson 70 -95 ) startar som den ska och går hur fint som helst tills man stänger av.

Sen är det lögn i h...... att starta den igen så länge motorn har temp.

Vi har bytt tändstift utan framgång och min fråga nu är vad vi ska felsöka vidare på ?

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, är en sen förra året nybliven ägare till båt med en 115hk Johnsson V6  -95.

Hade förra året exakt samma problem och har just haft motorn inlämnad i en verkstad som kan märket.

De sa att det finns en hand-choke under huven som ofta står felaktigt läge så att det flödar för mycket bensin. De säger att den går bra efter justering.

 

Vet inte vart den sitter ( har inte sett någon ) och har inte hunnit prova om problemet är borta än, men det låter ju troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar tråden lite grann, då det är min far som äger den svårstartade Johnson 70 -95an.

 

Var och felsökte lite idag, choken står rätt och verkar vara tät. Hade loss alla kontakter och kablar till tändmodulen, som förövrigt är bytt för ca 5 år sedan. Kan det vara denna som har gett upp igen?

 

Problemet är väl egentligen inte riktigt konsistent heller, den startar gärna direkt efter avstängning, men väntar man för länge hostar den bara till. Vi provade idag att köra en sväng för att sedan ha motorn avstängd 10 minuter. Startade på ett halvt varv ungefär, så det är inte helt lätt att framkalla felet heller. För några dagar sedan väntade vi kanske 20 minuter, den startade inte så vi fick sitta där och glo i 20 minuter till för att den skulle svalna eller vad det nu är som gör det.

 

Fler tips är väldigt välkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla menbranet i pumpen kan vara den som inte suger tillräkligt när den är varm!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa Er för att dela soppapumpen, det sitter fjädrar och brickor mellan membranen. Finns ingen sprängskiss att få tag i över hur delarna skall sitta. Pumpen fungerar på så sätt att luft från vevhuset skapar ett tryck/sug i pumpen för varje vända kolvarna tar. 

 

Även jag har samma problem, men då med en Johnson 6 hk från -80 talet. Startar mycket enkelt när den är kall. Varm är det lögn i helvete att sparka igång, har kollat att det finns gnista. Misstänker att den får för mycket soppa på något vis. Ny soppapump går lös på en 1.000 lapp, inte kul om det inte hjälper. Pumpen sitter ju före förgasaren och det är ju förgasaren som styr flödet in i cylindrarna. Borde stänga igen om flödaren blir full och inte påverkas av att pumpen ger för mycket soppa, eller???

//U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Upplever samma problem (fast bara ibland, 2 av 10) på min 60 Johnsson VRO -89.

När den är varm så startar den bra och sedan dör den. Jag försöker med att choka den och ibland fungerar det.

Ibland verkar den inte suga bensin och då vrider jag ett halvt varv på ett rött vred på solenoiden och då startar den igen.

Kan det vara något liknade problem du har...

Och är det någon som vet vad vredet på solenoiden är till för  ?!?!

Den sitter på styrbordsidan... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, vet inte om jag har någon solenoid över huvud taget? Är ju en manuell start på min motor. Om jag har en har jag i vart fall ingen liten röd vev på den, det är jag helt säker på. Däremot skulle man kunna tänka sig att det är magneten eller de delar som lirar med magneten som strular, då får man demontera hela svänghjulet samt en del andra märkliga delar som sitter där...

//U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Evinrude 18 hk -66, som brukar drabbas av samma problem, dvs bli svårstartad när den är varm.

Brukar bli mycket bättre då jag byter till nya kondensatorer.

 

Konstigt med kondensatorer, jag har aldrig behövt byta en kondensator på mina gamla bilar, men min gamla Evinrude tycks äta kondensatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger det med en gång: Jag är ingen fantastisk mek.! Däremot har jag mina tvivel angående att det skulle vara choken som hänger sig. Ifall detta händer så kan väl motorn omöjligt gå på tomgång, inte ens 1 minut efter start. Åtminstone min motor (Johnson 60 ca -85) har två lägen på choken, alltså av eller på, och inte något finlir som på gamla bilar. Således enkelt att testa chokfunktionen genom att choka manuellt efter att motorn blivit varm. Då bör - enligt min uppfattning - motorn tvärdö.

 

Detta hjälper ju inte dig att lösa problemet, men kanske att utesluta choken som felkälla.

 

Tidigare trådar har antytt liknande problem och jag rekommenderar dig att titta lite på dessa. Man kan ju tänka sig att det är någon del i din motor som ändrar form när den blir varm och därmed upphör att fungera.

 

Lycka till!

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det röda vredet på solenoiden är en manuell choke. Gissar att den ska användas vid start mha snöre (alltså utan batteri). Den måste stå i av-läge för att solenoiden ska fungera, annars överrider man el-funktionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm hoppas ingen har något emot att jag utvecklar min fråga i denna lånade tråd för att hjälpa till...

Varför startar motorn efter att jag har vridit på vredet ett halvt varv och tillbaks igen (det hörs ett litet knäpp i slutet på varvet)

 

Kanske ett tillhörande egenhet är att om jag åker på tomgång och drar på fullt så tar det någon sekund innan den axar, speciellt jobbigt när man ska dra upp någon på wakeboard etc.

Detta löser jag nu med att dra ner spaken i botten och chokar (trycker på nyckeln 2 ggr).

Ska pröva i helgen med att öppna inställningskruvarna för bränslet.

Kanske behövs på din också eftersom det verkar problem när den är varm och bensinen förångas lite då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tagit upp båten nu och kollat det mesta som har med VRO-pumpen att göra. Allt ser bra ut, men man vet ju aldrig ändå så vi har beställt en renoveringssats både till luftmotorn och bensindelen. Kostade ca 400kr st, så det kan det ju vara värt om det blir någon förbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...