Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
grpledarn

Fenderhållare Yammarin 59 dc

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som har ett bra tips på placering av fenderhållare på en Yamarin 59dc. Tycker inte det finns någon given placering(vill inte göra hål i onödan)Har letat på Yamarins hemsida men har inte hittat nåt intressant. Tacksam för hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade igenom medlemmars båtar och där såg jag ex på var de kan sitta.

Annars ihöjmedratten (eller strax framför ratten) och ihöjdmed framkantpåbänken-bak. Brukar bli så på ett ungefär. :-)

Lycka till! Cool

 

 



Senast ändrad av PatricS | 19 april 2009 | 19:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patric.

Hur menar du?  Hos vilken medlem hittade du bilden?

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte på medlemmars båtar - Yamarin 59 - och hittade.

Tex hos WIDE

http://www.maringuiden.se/u/Wide/;action=minbat&content_only=true&id=6782

 eller var det hos PASSO. Cool

http://www.maringuiden.se/u/Passo/;action=minbat&content_only=true&id=9634

ja de e väl ungefär lika på ht å dc å br.

 

 



Senast ändrad av PatricS | 20 april 2009 | 01:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ny i båtvärlden, men det känns helt sjukt att en fenderhållare ska kosta ~300kr per fender. Essentiellt så är det bara 50g stål man köper för 300kr...

Någon som vet var man köper billigare fenderhållare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 2008 Yamarin 59 DC var ju dessa orginal installerade. Tycker de har helt ok placering.

 

Jag trodde först, liksom ulf, att frågan var man förvara dem under färd. Jag har själv försökt kolla om man skulle hitta hållare att ha baktil framför motorn om det går. Nån som installerat sådana på sin 59DC eller HT?  



Senast ändrad av Patric78 | 20 april 2009 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags för gruppledaren att klargöra vad han menar.

Jag lägger mina på golvet/durken när jag kör en kortare sväng och kastar in dem i ruffen vid längre färder - funkar bra.

På större/nyare Yamarin är ju fenderhållare förmonterade - om jag nu tänker efter - så det är kanske såna där extrahållare han menar som på större båtar brukar sitta framme på pensionärsräcket eller bak i aktern.

Nu är det 1-2 veckor innan isen går i älven - så i mitten på maj kan det bli sjösättning - YES!!!! Ingen husbil i år - hoppas jag. Glad Skrattande Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller med några av de föregående skribenterna om att frågan kan tolkas som fendehållare som man använder under färd.

Jag passar på att stjäla tråden och frågar om någon har något bra förslag på placering av just fendehållare som används under färd på en 59dc.

Bifoga gärna en länk eller bild om ni med en 59dc har monterat någon snygg hållare.

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde vara på pensionärsräckena fram - då är de mest ur vägen - å inga hål behöver göras i båten.

OK - det kan skymma sikten något.

Lycka till å skicka bild sen när du monterat. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade mina 2st fenderhållsre i på väggen som går ner mot  motorbrunnen från kappelgaraget på höger sida för att inte stjäla plats på vänstersida där badbryggan med badstegen sitter för där vill man oftast gå.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Min fråga var om placering av fenderhållare för undanstuvning under färd, alltså inte vid bryggan. Har kollat på alternativet med att ha dem vid motorbrunnen ska se om jag ev kan tillverka ett fäste som inte skämmer båtens utseende. Är det någon som har bilder på egna lösningar så får man gärna visa dem.

Tack på förhand Grpledarn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du plats med 2 hållare (4 fendrar) där utan att motorn tog i när du tiltade upp max?

Tål att tänka på i så fall. Alternativet för mig med en 58BR är ju att hänga dom i räcket på utsidan i aktern på stybordssidan. Jag har ju räcke istället för lucka till kapellgarage (bilden).

Men dom kanske hänger och slår i skrovet....får fundera vidare...

 

post-2742-1394235878,1896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit saken i egna händer och håller på att tillverka en hållare för 4st fendrar i 4mm rostfritt rundjärn som ska placeras på styrbords sida i motorbrunnen, ska lägga ut en bild så fort jag är klar.

Grpledarn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Det har varit bråda dagar i verkstan, men nu har jag tillverkat en transport hållare för 4st fendrar, jag valde att göra en enkel konstruktion som följer insidan av motor brunnen på styrbords sida.   försökte lägga ut ett par bilder men det var krångligt får se om jag lyckas senare. Mvh grpledarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar att lägga ut en bild på fenderhållaren. Har satt på ett par distanser som ska kläs med gummi i bakkant för att inte det ska skava emot gelcoaten. Ska montera den snart.

Grpledarn



Senast ändrad av grpledarn | 11 maj 2009 | 19:10

post-10005680-1394235909,4361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat !!!!  Cool

Gärna en bild när du monterat sedan Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex för att det skall gå snabbt att använda dem (ja jag vet du sa under färd). Och i små båtar tar de annars värdefullt stuvutrymme.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 11 maj 2009 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att lägga ut en bild när den är på plats, så länge får du en bild till.

Grpledarn

 

post-10005680-1394235911,4868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiligt hur fick du så fina rundningar, valsade du och svetsa ihop ändarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan inte jag valsa och svetsa Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Mycket snyggt hantverk, är spänd att få se resultatet på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag rullade dem i en maskin som används för att rulla plåt i, den har spår för 4mm upp till 10mm rundjärn också så där är det lätt att rulla såna ringar .

Mvh Grpledarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Nu är fenderhållarna monterade. Om det är någon som undrar så tar motorn i hållaren om man vrider motorn för fullt åt styrbord i max upptiltat läge, men detta borde ju inte vara något problem då man inte framför båten med motorn i detta läge normalt sett. Bifogar bilder på montaget.

Mvh Grpledarn.

 

post-10005680-1394235941,4301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle oxå vilja ha likadana till min 59HT. Du kan intetänka dig att göra flera och sälja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...