Gå till innehåll
tisdag 09 december 2025
Gäst sdk780

Solcellventilator

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Hej!

Hur fungerar solcellventilatorerna för Er som har sådana, orkar dom med inbyggda batterier att snurra en hel natt? Ventilerar dom överhuvudtaget så det märks?

Vilket typ skall man ev köpa?

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier??

Visste inte att det kan finnas batteri i en solcellsfläkt.

Förrförra midsommar gick vår solcellsfläkt hela natten i Simphamn.

Har haft den i dryga 2 somrar å aldrig tänkt på nåt batteri.

Har Yamarin 6420 från -05 å förre ägaren har aldrig gjort nåt åt fläkten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst fungerar solcellsventilatorerna. De finns till och med fungerande på Biltema.

Vad du köper är upp till dig. De i dyra butiken fungerar väl tills garantin gått ut. Likaså är det med Biltemas. Hur ELFAS är vet jag inte än. Köpte en därifrån i höstas och har precis montererat in den. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Elfas ser ju OK ut men är inte billigare än båtbutikernas olika varianter! Dock så anger Elfa en del fakta vilket man aldrig ser i katalogerna hos Watski mm. 2200 mAh batteri är rätt bra faktiskt. Tror det blir en sån!Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en solcells ventilator på Feltema till min förra båt, det var lite småfuktigt i förruffen, redan någon dag efter monteringen av ventilatorn så var det stor skillnad! Konstant lite fläkt gör otroligt mycket!

Gällande kvalitet vet jag inte, eftersom jag sålde båten innan garantin på fläkten gått ut.. Har kompisar som har haft flera olika och den han rekommenderade kostade 2500 vändbar och möjlig att stänga av om man sover och inte vill ha surret.. Den var enligt honom dyr men värd sina pengar, var han köpt den vet jag inte..

Köp! Helt klart en vettig investering! Köper man feltemas kan man ju byta många gånger innan det blir dyrt.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat biltemas , hade de på min husbil funka kanon i 4 år bilen var alltid fräsh invändigt sen dess har jag alltid satt de på mina båtar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har stor erfarenhet av Kvalitemas fläktar. Den som jag köpte o satte in i Storebron har fungerat jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Kan rekomendera Biltemas solcellsventilator. Min har gått tre år nu och fungerar felfritt

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man inte har avstängningsknapp, störs man inte av ljudet? funderar själv på en solcellsventilator, men den skall vara ljudlös om den skall vara på på natten, annars måste den ha avstängningsknapp. tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vi köpte på bryggan.nu för 498 kr har avstängningsknapp. Sambon hörde inte att den var igång när den stod påslagen på köksbordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi utgår ifrån att sambon inte är dövFlört så är det ju strålande, en sådan får det bli! Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon hör bra men inte jag Glad

Hålet måste vara 119-120 mm. Det går bara åt ett håll men vill man köra den baklänges medföljer en annan fläktskovel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, men även en bullerskada. Bild underifrån

post-10011607-1394236156,4988_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt mål är att köpa en för att montera i doghousetaket, har 2 st mekaniska ventilatorer i ruffen, så där är det inga problem, men om det regnar ute och man lagar käk under doghouse och kapell i sittbrunnen så är det imman där jag vill ventilera bort, är den tyst så kan den gå hela dygnet, inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...