Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
75magnus

Batterifrågor

Rekommendera Poster

Jag köpte en flipper 700 i höstas och i den sitter en 60A generator med VP laddningsfördelare.

Därtill är det ett vanligt 75A startbatteri samt ett Exide Gel 110A till förbrukniing.

Jag har ett kompressorkyl som är den största förbrukaren. I övrigt är det inget utöver det vanliga som drar ström. Jag vill kunna ligga 2-3 nätter utan att behöva starta upp så det behövs ett förbrukarbatteri till gissar jag. Tänkte sätta montera en solcell men det är så mycket som ska köpas i vår så det får vänta.

Det jag funderar på är att det är ett gel batteri. Jag tänkte köpa ett likadant men det är ju svettigt dyrt. Vad tror ni vettigast.

 

1. Koppla på ett 110A vanligt batteri och hoppas det funkar tillsammans.  (ca 1700kr)

2. Köpa ett gel till. (ca 4000kr)

3. Använda gelet till start och köpa 3st 75A av enkel sort till förbrukning. (ca 2700kr)

 

 

 

 



Senast ändrad av 75magnus | 18 april 2009 | 00:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade använt 110 Ah till start, använt 75 Ah till något annat och skaffat ett stort 200Ah eller mer till förbrukning(mycket bättre att ha ett stort än flera små)(vad experterna än säger)

Nu vet jag att jag får halva sverige på mig vad det gäller ett eller flera batterier, men jag står benfast i att det är mycket bättre att ha ett stort än flera små!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är böjd att hålla med. Falerar ett av flera paralellkopplade batterier så dras resten ur. Å andra sidan, om ett falerar kan man alltid koppla bort det och ladda de andra igen så där finns för och nackdelar med båda sätten.

Du ska inte blanda vanliga bly-syrabatterier med gel, de har olika laddspänning. Sitter där redan ett gel-batteri så antar jag att laddregulatorn är anpassad för det? Jag hade rekommenderat ett lika dant batteri till. Ett välunderhållet bly-syrabatteri har en genomsnittslivslängd på ca 4 år. Ett dito gel-batteri har en livslängd på uppemot 10 år. Så om du tänker underhålla dina batterier, kör på gel men försäkra dig om att de laddas på rätt sätt, annars kastar du pengarna i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort en åtgångsberäkning? Om du endast har ett kylskåp som storförbrukare (ca 25 Ah/dygn?) så kan du förmodligen ligga tre dygn utan att ladda batteriet eftersom gel klarar av laddas ur mer än blysyra.

Ett tredje alternativ är att du tar med ett billigare batteri typ de som säljs billigt på t.ex. hjertmans, som du sedan har som reserv och endast kopplar in när ditt andra är urladdat. Kanske lite bökigt men förmodligen så kommer det inte behövas göras så många gånger.

Nästa säsong köper du sen solcell och du kan ha kylskåpet igång hela sommaren i sträck utan att behöva köra motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Exide ( http://www.exide.nu/annonser/pdf/Exide_gel.pdf ) laddas deras gel med samma spänning som vilket vanligt bly-syra som helst, så du kan lungt paralellkoppla ett vanligt batteri..

Laddning via elsystemets inbyggda generator:
• För 12 V-system används 14,4 V reglerspänning

För solcellsanläggningar:
• 14,2 V konstant.



Senast ändrad av Gunnar_ | 18 april 2009 | 10:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använda gelet till start

Hm. Hurpass kinkigt är det att använda just startbatterier till start? Skillnaden på olika batterier är ju:
startbatteri:  mycket hög ström fast sällan, pallar inte djupurladdning
förbrukningsbatteri: lägre ström under längre perioder, viss tålighet mot djupurladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst det där med laddspänningen på exides info om batteriet och det står ju faktiskt att det ska/får vara en laddspänning på 14.4 volt. Jag läste också nånstas i nåt forum att det fanns en anledning till, och det var att de laddades upp olika fort. Då skulle det isf innebära att ena batteriet blir fullt men generatorn fortsätter ladda det andra på hög spänning och då ligger den höga spänningen kvar och laddar det fulla. Jag har ingen aning om det funkar så?

Sen är det ju inte troligt att jag kör min båt längre tid än 3-4 timmar max i stöten sftersom man kommer en bit. Troligt är kanske 1-2 timmar i taget. Då känns det ju konstig om man kan ladda sönder något batteri på den tiden...

Tacksam för mer synpunkter.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ladda sönder något batteri så länge du har spänningsbegränsning (regulator).

Vardera batteriet i paralell (oberoende av laddtillstånd) tar den ström dom vill ha/kan ta från laddkällan vid avgiven laddspänning (om den klarar att leverera strömmen).

Det är i praktiken inget problem, man kan ansluta olika stora batterier, med olika laddtillstånd (typ ett helt urladdat 10Ah och ett fulladdat 100Ah eller tvärtom) och laddningen går till det som mest behöver det.

Dom 14.4-volten är troligen inte något du kommer att se på batteripolerna förrän i slutet av laddfasen (när batterierna är typ mer än 80% laddade) med den generator du har, speciellt inte med den urladdning/motorkörtid-profil du angett..underladdning verkar mer trolig.

 Du säger att du har en VP laddningsfördelare..är det en skiljediod (ett paket med kylflänsar med tre anslutningar: generator in och två batteriutgångar) ?

Har du i så fall en sensorsladd från generatorns reulator (regulatorn möjligen inbyggd i generatorn) direkt på batteriets pluspol, och i så fall på vilket batteri sitter sensorsladden ?



Senast ändrad av Gunnar_ | 18 april 2009 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sann historia ur livet.

 

Min morfar hade en granne som bodde i Örebro men hade grannhuset som sommarstuga. Varje gång han kom från Örebro och bara då, stod bilen med ljuset på i flera timmar.

 

Till slut kunde inte min morfar, som var taxi- buss- och lastbilschaufför under större delen av sitt liv och även bilskolärare under en period, låta bli att fråga varför grannen alltid glömde ljuset på när han kom från Örebro. Svaret var att han måste ladda ur batteriet när han kört så långt (30 mil) för att det inte skulle bli förstört.

 

tommy

helt ointreserad av bilar

 



Senast ändrad av toaen | 18 april 2009 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan laddningsfördelare som du beskriver.

Sensorkabeln sitter på förbrukarbatteriet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han va ointreserad av bilar vet jag inte. För att överleva hade han en anställning som bankdiretör.Glad

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 19 april 2009 | 08:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ström är ju bra att ha, men till vilket pris?
Nu finns det en artikel i seilas om de nya batterierna LiFePo4.
Det är de batterierna som kommer att sitta i elbilar, de är
dyra som sjuttom men ändå med stora fördelar.
Försök pågår just nu med dessa i en segalbåt.

Fordeler med LiFePo4 kontra blybatterier
Litium jernfosfatbatteriene har ikke de samme negative egenskapene som blybatterier. LiFePo4 bør derfor vurderes som erstatning for blybatterier av følgende årsaker:
• Tåler dypere utladninger uten å ta skade (ingen sulfatering). Levetiden for syklisk belastning blir dermed vesentlig lenger.
• Kan ligge delvis utladet lenge uten å ta skade
• Nærmest flat spenningskurve. Dette gir nærmest full kraft helt inntil batteriet er tomt
• Vesentlig lavere vekt og plass
• Tillater større utnyttelse av batteriets kapasitet
• Kan monteres rett inn der det normal står 12V blybatteri
• Ingen vedlikehold
• Forventet levetid på opp mot 10år!
• Sikker teknologi
• Lav selvutladning
• Kan monteres alle mulig retninger
• Inneholder ingen kjemisk giftige eller skadelige stoffer. Den mest miljøvennlige batteriteknologien
• Tåler opp mot 20 ganger sin egen kapasitet i utlading (20C)
• Tåler store temperatursvingninger

Ulemper med LiFePo4 kontra blybatterier
• En god del dyrere enn blybatterier. Tar man høyde for brukbar kapasitet samt levetid er ikke forskjellen så stor.
• Foreløpig ganske ny teknologi med få erfaringer.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=427059  Här är hela artikeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många aspekter på detta med batterier. Och teori är en sak, medans de faktiska förutsättningarna får styra.

Själv skulle jag satsa på batterier som används för cyklisk djupurladdning. Alltså samma typ som sitter i skurmaskiner, saxliftar m.m. Dessa batterier är konstruerade för att kunna leverera en jämn ström, spänning och laddas ur djup (Har egen erfarenhet).

En annan sak som styr är placeringen och vikten. Ett stort batteri på ca 200 Ah väger, det väger rent ut sagt jävligt mycket. Så att lyfta i och ur det ur båten kräver muskler. Sen har vi nästa problm. Viktfördelning. Man vill ju ha så jämn viktfördelning som möjligt mellan sidorna. Det bästa är att sätta batterierna i mitten, vilket jag har gjort på min 700. De sitter framför motorn i mitten, men orginal så sitter de i bak på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har några vettiga förslag på mina funderingar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med två enklare 75ah. Tog slut på en säsong, trots att jag inte djupurladdade. Köpte två svindyra batterier istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...