Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bosse12345

Hur installera bilstereo i båten?

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska koppla in min bilstereo till 2 högtalare som är monterade i båten och sedan koppla allting till batteriet. jag har även en liten säkrings dosa som jag antar strömmen ska gå igenom?. sedan undrar jag om jag behäver köpa någon strömbrytare?

en anna sak jag undrar är om det fungerar att ha stereon kopplad till samma batteri som motorn utan att det drar allt för mycket ström så att jag sedan jag kan få igång motorn?

jah skulle vara jätte taksam över om jag kunde få en liten beskrivning om hur jag ska göra för att få allt att fungera

mvh Bosse



Senast ändrad av bosse12345 | 15 april 2009 | 17:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inledningsvis om Du inte köpt stereon ännu kan jag bara nämna lite runt detta ämne vad det rör ljud/kvalitet är apparaterna från de flesta tillverkare i samma prisklass tämligen likartade. Du kommer att bli dränkt i massor av kommentarer om bitar, signaler, effekter och annat svammel, men skillnaden är inte speciellt stor och definitivt inget man noterar med den skrala kvalitet som finns på båthögtaläre i budgetklassen. Men se gärna till att antingen få en marinklassad stereo alterntivt köpa en vattentät monteringsram/front med lock.

 

Vad gäller effektsiffrorna som anges på apparaterna är de överdrifter snarare regel än undantag. Även om man säger att de ger ditt eller datt är det inte enkelt att få ut mer än 20-40 riktiga Watt ur 12 V utan att använda en switchad strömförsörjning

När det gäller högtalarna beror det naturligtvis på platsen där högtalarna skall monteras, vad som får plats (glöm inte att magneten skall få plats) och i vilken vinkel i förhållande till lyssnaren högtalaren kommer att monteras. Ta några som ligger i övre budget klassen om de skall monteras där de utsätts konstant för fukt och väta annars går det bra med ett par schyssta ploypropp element. Var nogsam med att det inte kommer att ha elementen där Ni förvarar tampar, kastruller o s v.

Så långt som det är möjligt skall Du försöka säkra av så mycket som möjligt över egen säkring, ju mer Du hänger över en säkring ju större utrymme för fel och överbelastningar finns det. Blir lite orolig med säkringsdosa, se till och lägg denna avsäkring i ordinarie säkringscentralen på separat säkring, som förhoppningsvis är lätt åtkommlig. Se sedan till att ha en bra kabel area upp till steron även om den nominella förbrukningen inte är så hög, se om möjligt till att jordningen har direkt kontakt med minusplinten. Att tänka på är om Du har minneskabel att den skall ha direktmatning så Du slipper att ställa in kanelerna etc varje gång Du kommer till båten efter att Du brutit huvudströmmen.

Strömbrytare har Du ju i on/off knappen på stereon redan så det behövs inte.

Och regeln är att aldrig lägga någon förbrukare över startbatteriet, utan alltid på FÖRBRUKNINGS Batteriet även om förbrukningen idag är relativt liten på en stereo utan separata förstärkare.

Installationsmässigt är det hyggligt enkelt om Du följer installationsmanualen som följer till stereon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta hur förutsättningarna ser ut. Hur mycket är klart redan?

Är det en begagnad stereo eller har du skaffat en ny? Kan skilja lite i kontakter mm.

Finns det ström framdraget till en befintlig säkringsdosa som sitter i närheten av där du ska montera stereon? Eller behöver du dra nytt ända från batteriet?

Den lilla säkringsdosan du nämner, är det en sån vit inline-hållare med en liten glassäkring till?

Ang att koppla stereon till samma batteri som motorn...har du fler batterier? Eller är det din enda lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag har gjort hittils är monterat högtalarna, och stereon som jag har köpt är ny. sedan till säkringsdosan är det framdraget ström från batteriet. säkringsdosan har 10 st säkringar där bla vindrutetorkare och lanternor går igenom.

jag har endast ett batteri i båten men det jag undrade var om strömmmen skulle räcka till för att sedan orka starta motorn?

mvh bosse



Senast ändrad av bosse12345 | 14 april 2009 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Då är det baklängesräkning som gäller, hur många A drar stereon vid nominell drift, hur stort är ditt batteri i Ah. Tänk på att Du bara kan nyttja 50-60 av det totala uppgivna Ah.

Men om vi leker med tanken att den är på 30 w så förbrukar den sålunda ca 2 A/h om du har den på 5 h/dygn så har Du grovt gjort av med 10 Ah om batteriet då är på 80 ah så har Du i princip ca 38 Ah kvar att förbruka om Du inte tillför laddning via solcell eller motsvarande. Lite beroende på vad effektförbrukningen är på startmotorn, hur lätt båten startar, vilken batterie typ Du har kan Du räkna på vad som behövs både i spänning och ström för att ha kräm kvar till starten.

Men som sagts förut försök ha ett separat batterie till förbrukare, det är vanskligt med att addera förbrukare till motorns startbatterie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen har du två plusledningar till stereon, en gul och en röd. En brukar vara tjockare och är stereons plusmatning. Den andra är minnet till radion och ska vara inkopplad för jämnan för att stereon ska komma ihåg var du sparat radiokanalerna.

Har du en huvudbrytare du använder dig av så är det smidigast om du kopplar minneskabeln förbi brytaren, medan du kopplar in plusmatningen till säkringsdosan. Har du ingen huvudbrytare så kopplar du bägge plusmatningarna till din säkringsdosa.

Om du bara har ett batteri så är det frågan om hur du ska göra...det finns två alternativ som jag känner till.
1. Spänningsvakt. En mojäng som bryter när spänningen sjunker till ett visst värde. Det ska då spara en del av batteriet till att kunna starta motorn. Ganska vanlig lösning tydligen men inget jag skulle våga lita på...jag vet hur bilen jäklas när batteriet börjar tryta...

2. Ett extra batteri och manuell omkoppling via brytare eller automatisk omkoppling via skiljerelä. Kostnaden är ett nytt batteri, från vilket du driver stereon, plus skiljerelä och lite grova kablar, ca 1500kr totalt... (Skiljerelä 600kr, batteri 800kr, kablar 100kr)

Skulle du istället använda en manuell omkopplare så hamnar du på ca 1000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat saken rätt (efter att ha kollat dina tidigare postningar) har du en utombordare ( evinrude 70 hk 79).
En sådan har väl ingen större batteri-laddkapacitet, så frågan uppstår: hur använder du båten ?

Körmönster, hur länge ligger du still med stereon igång, hur länge kör du motorn efter stillaliggande och hur återladdar du batteriet när du kommer i hamn och hur lång tid har det då gått ?

Hur stort batteri har du (fabrikat och modell, ålder) ?
Vad är det för stereo (fabrikat och modell) vad drar den enligt manualen ?

Om körmönstret liknar dagstripp med landströmsladdning vid bryggan så räcker nog ett enkelt underspänningsskydd http://www.conrad.se/?article=190095 för 189:- för att båten ska kunnas startas.

Återladdningen är dock minst lika viktig som urladdningsskyddet om batteriet ska ha någon egentlig livslängd.


 



Senast ändrad av Gunnar_ | 14 april 2009 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!!

jag har två st batterier 1 nytt som jag har till startmotorn sedan har jag ett annat batteri som jag skulle kunna använda som förbrukningsbatteri. hur gör jag då för att koppla ihop batterierna och vad är bäst skiljerelä eller manuell omkoppling?

när det gäller mitt körmönster så ligger jag inte stilla mer än 2 timmar och jag kör sedan 1-2 timmar efter det.

mvh bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ingen större fara att köra stereon på startbatteriet, tänk bara hur mycket man kan ha bilstrereon på utan att man drar ut batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man, som jag, dessutom startvev till sin MB10A kommer man igång även om startmotorn inte orkar snurra. Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...