Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pejl

Välja trollingmotor..

Rekommendera Poster

Jag har en Ockelbo B16 som jag tänkte hänga på en extra motor för trolling. Nån som vet vad jag bör välja? Vill inte lägga ut mer än 4500kr på den. Ska jag ha kort eller lång rigg? Hur många hp ska den ha? Behövs det nån propeller med mindre stigning etc Är sugen på en honda 2hk 4t men vet inte om det duger. Kanske är för klent? Jag har ett extra motorfäste som jag tänker använda men vill inte sätta borren i båten förren jag har köpt motorn och kan mäta av bästa placering... vill ju inte att motorn släpar i vattnet i uppfällt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en el motorn kanske dem är billig att köpa ny och min klara rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Öbo

Lång rigg är nästan ett måste. gissar på ca 6-10hk En slö 3,5hk 2t var på gränsen på en Buster R när det blåste lite Provade även en nyare 4hk med kort rigg men den fick luft när det gungade. Har nu en 5hk med lång rigg är helt ok. om den är tyst och inte Vibrerar för mycket man fiskar ju gärna länge när man blir biten. En elmotor tror jag du bara blir sur på. Har du sett denna sidan http://www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_skola_start.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja montera en extra trollingmotor på min nyinköpta Ryds 510 GT. Har någon nått bra tips på fästanordning och hur man löser styrproblemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tommy

Hej Leedmann! jag skulle nog ha gjort som på bilden... och sen löst styrningen med att styra med stora motorn, det vill säga att trolling motorn kör du i låst läge. det funkar ganska bra för mig iallafall eller vad säger ni andra?

post-0-1394234345,8342_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet vad ni skall sätta på jag har trollat i 9år, är båten över 18fot skall ni ha minst 8hk helst 9,9hk fyrtakt så klart, ni kommer ändå att byta till en sådan senare om ni kommer att trolla en längre tid ofta går det lite vind och då är det skönt att ha lite hk bakom sig, man fiskar ju i mot vinden också speciellt om man harfått ett hugg då vill man ju kunna vända om enkelt och smidigt, jag har provat rent för klena motorer förut ...tveklöst,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja! kör själv med en 4 hp 4takt suzuki 2002 när jag kör drag (trolling) tycker det går bra men jag styr med stora motorn som roder och när det blåser hårt så kan det vara lite problem för då tar vinden båten! har du råkat för det med? min båt är 5.20 lång men jag har svårt o tänka mig att jag kan hiva på en 8hp motor där bak det är redan tungt där bak i styrpulpeten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag har en 4 hk mercury 4-takt på min Ryds 510 GT. styr med stora motorn När det blåser kraftigt kan det vara ett problem med styrningen måste då gå i rak motvind eller medvind.

 

se på bilden hur jag fäst motorn.

 

post-6170-1394234496,3993_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...