Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
petgre

Interstrip eller Paintstrip

Rekommendera Poster

Någon som provat internationals eller hempels färgborttagning.

På hempels hemsida står det att tom epoxifärg tas bort?

Erfarenhet av detta någon?

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har prövat interstrip på gammal bottenfärg. Funkade inget vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat interstrip på lackfärg och förkastat det. Slipade istället. Och att det skulle finnas någon färgborttagning som biter värt skit på epoxy tror jag inte ett skvatt på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Interstrip är bortkastade pengar. Värdelöst enligt mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, det blev att slipa och sen på med ny slät bottenfärg istället!

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte International Interstrip för att ta bort 1-komponents Epifanes lackfärg.

 

Nu i lördags skulle jag använda det för att ta bort färgen på båtens vattenlinje/snobbrand. På hela bb sidans snobbrand strök jag på Interstrip (rikligt i min mening) och lät verka i ca 40 min. Färgen lossade inte speciellt mycket, utan jag fick ta i väldigt hårt med en spackelskrapa för att få bort någon färg. På vissa få ställen lossnade färgen lätt, men för det mesta fick jag slita ordentligt.

 
I söndags skulle jag fortsätta med sb sida. Jag penslade ut Interstrip på halva snobbranden och väntade och väntade. Då och då testskrapade jag, men färgen lossnade inte alls. Efter ca 3 timmar gav jag upp och sköljde bort Interstrip med vatten. Ingen färg alls hade då lossnat och lossnade inte heller med kraftigt skrapande...
 
Interstrip är helt värdelöst! Har reklamerat produkten i båttillbehörsaffären. Får se om jag får några pengar tillbaka...
 
Nu blir det till att slipa ned färgen med slipmaskin istället! Det finns inga genvägar till den perfekta snobbranden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg fick ett medel som dom jag fick det av använder till epoxyfärg, när dom tar bort linjer på golv mm.

ANvände det för att ta bort 2-komp pu-lack.

Kletade på, lät ligga över natt, sköljde av med kallvatten... resultatet var helt trärent.

Någon, där ja fick lite, sa att dom testat på tjock båtbottenfärg på en båt i spanien och att det funkade över förväntan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat LeFants variant på flera lager bottenfärg. Tyckte det fungerade bra. Stryk på riktigt. Vänta minst 1 timme, gärna 2. Skrapa av med spackelspade. 4gg sen var hela botten helt ren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt biltemas färgbortagningsmedel nu i höst för att avlägsna bottenfärg och det funkade hyfsat. Visst blev det en massa skrapande ändå, men det hade vart helt omöjligt att skrapa bort allt utan medlet. Ca 4 omgångar med medel och skrapa krävdes för att avlägsna bottenfärgen och ett lager epoxi. Jag var ganska noga och hade nästan en helt ren gelcoat när jag var klar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Knorr026, Lefant fungerade bra, Interstrip har jag provat tidigare och det fungerade inte alls bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant Paint Remover tog alla gamla färglager (minst 4 olika färger) in till gelcoaten i ett svep.

Så här gjorde jag;

  1. Rollade på Paint Remover.
  2. La på hushållsplast/gladpack.
  3. Väntade i 24 timmar.
  4. "Lyfte" bort all färg med en spackelspade.

LeFant Paint Remover är vattenbaserad och luktar inte så den lämpar sig bra även för invändig användning.

 

Inte billig, men bra!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant Paint Remover tog alla gamla färglager (minst 4 olika färger) in till gelcoaten i ett svep.

Så här gjorde jag;

  1. Rollade på Paint Remover.
  2. La på hushållsplast/gladpack.
  3. Väntade i 24 timmar.
  4. "Lyfte" bort all färg med en spackelspade.

LeFant Paint Remover är vattenbaserad och luktar inte så den lämpar sig bra även för invändig användning.

 

Inte billig, men bra!

 

Mackey

 

Tar den epoxi-primern i samma svep ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

LeFant Paint Remover tog alla gamla färglager (minst 4 olika färger) in till gelcoaten i ett svep.

Så här gjorde jag;

  1. Rollade på Paint Remover.
  2. La på hushållsplast/gladpack.
  3. Väntade i 24 timmar.
  4. "Lyfte" bort all färg med en spackelspade.

LeFant Paint Remover är vattenbaserad och luktar inte så den lämpar sig bra även för invändig användning.

 

Inte billig, men bra!

 

Mackey

 

Tar den epoxi-primern i samma svep ?

 

Jag tror inte jag hade någon epoxiprimer, det var inte "mina" färglager jag tog bort. Några hårda lager färg av bl.a. VC17 följde med.

 

Generellt har jag svårt att tro att det går att få bort tvåkomponentfärg på ett enkelt sätt annat än genom skrapning/slipning. 2-komp. PU-färg gick tydligen att få bort enl. tidigare inlägg så det är ju inte omöjligt att det går att få bort annan tvåkomponentfärg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...