Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
prane

Hur lyfter man en tung utombordare?

Rekommendera Poster

Jag ska med hjälp av en kran på en liten lastbil lyfta min 175 kg tunga utombordare. Motorn ligger ner på flaket, och skall alltså lyftas från liggande till upprätt läge på båtens akterspegel.

Jag har rådfrågat både serviceverkstäder och båtklubbskompisar, och i bägge lägren råder delade meningar om hur man ska göra. I princip handlar det om två olika metoder:

1. Lyft i de två byglar/öglor som sitter på motorhusets ovansida.

2. Nej, lyft inte så, använd istället en speciell lyftögla som fästs i de tre bulthål som finns på svänghjulets ovansida, och lyft i den.

När det gäller det första rådet, så känner jag viss tvekan pga att motorhusets öglor sitter mycket nära svänghjulet. Och eftersom motorn ska lyftas från liggande till upprätt så är risken stor att svänghjulet kommer att punktbelastas från sidan vid någon av alla de lutningar motorn kommer att ha under lyftet.

Råd 2 vet jag inte vad jag ska tro om. Att lyfta hela motorn i dess svänghjul - från att motorn ligger ner ända upp till upprätt läge (och vice/versa i höst)! Det torde ge svänghjulet en rejäl belastning, alltifrån rakt åt sidan till rakt uppåt.

Vad säger ni, alla kunniga här på forumet?

Är någon av dessa lyftmetoder okej, eller finns det kanske bättre sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en aning..men man skulle ju kunna tänka sig att lyfta i fästet den ska hänga i på akterspegeln ?

Vad är det säger att man inte kan hjälpa till vid lyftet (oavsett fästpunkt) med lite mankraft så blir det inte så stora laster på lyftpunkten ?

Sen tror jag nog att båda de beskrivna metoderna fungerar i praktiken..jag har lyft en 350kg dieselmotor i remskivan utan problem..det är inga ömtåliga grejer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Ja det stämmer bra att man lyfter med hjälp av en krok/ögla som man monterar tillfälligt i svänghjulet!

Om du nu har pratat med ngr som rekomenderat dig att lyffta med en ögla så kanske du kan få låna en som e avsedd för din motor av dem.

Lycka till!

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det går bra att lyfta i de öglor som sitter på motorblockets ovansida, det är de som de är till för.

 

Micke

 

Har inte sett dej på varvet Peter :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varierar väl från modell till modell. Har haft båda varianterna. Senast var det med öglor på en zuke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Att det finns en lyftanordning att fästa i svänghjulet är ett faktum. Men frågan är om den ska användas vid alla typer av motorlyft? Alltså även för att lyfta upp en motor som ligger ner, och vice/versa.

Det är sidobelastningen som svänghjulet - och dess lager - då utsätts för som jag känner tvekan inför.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger den i en vagga så får du väl lyfta upp den först så att motorn hänger vertikalt. Jag har dock lyft upp en motor från liggandes med en svänghjulets centrum monterad ögla. Var inga problem i mitt fall.

 

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att resa upp den om man e 2 man heller om de känns bättre vid lyftyet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att lyfta motorn från liggandes läge. Det e nämligen så de flesta motorer levereras från fabrik.

Lycka till med lyftet!

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd och tips!

 

Okej, jag kommer att använda en lyftögla i svänghjulet. Ska kolla om jag kan låna eller köpa en.

 

Tack igen för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...