Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
kvasthilda

Vad är polaroidglasögon bra för?

Rekommendera Poster

Hej! Var på båtmässan i Göteborg och i en monter sålde man polaroidsolglasögon billigt. Jag hade hört att dom tar bort reflexer från vattenytan så att man kan se ner i vattnet. Igår var jag ute på premiärtur med båt och nya solglasögon. Jag märkte ingen skilnad mot mina gamla solglasögon. Har jag fattat fel,är det fel på mina ögon,eller blev jag blåst på mässan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då, du blev säkert inte blåst. Polaroid fungerar bra, men inte alltid optimalt. För att få full effekt ska ljuskällan (solen) komma från 90 grader. Så kan man ju så klart inte gå och tänka hela tiden, men så funkar det. Som fotograf vet jag att det fungerar då polarisationsfilter brukar vara ett av standardtillbehören.

 

Du kan testa att hålla glasögonen framför ögonen och vrida dem runt, ser du ingen skillnad då så är nog dessvärre blåst.



Senast ändrad av iBoat | 11 april 2009 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland ser man sjöbotten bra utan solreflexer, men desto oftare ser man inte t.ex. logg-displayen bra med polaroid. De flytande kristall-siffrorna verkar sakna kontrast och hela skärmen skimrar som en regnbåge. Så sammantaget skulle jag föredra opolariserade om det inte vore för att UV-skyddseffekten tydligen ofta är sämre, som det verkar. (?)
Det verkar f.ö. svårt att hitta opolariserade numera, så kanske är dina gamla också polaroid? Såväl bensinmackens som optikerns är väl oftast polaroid, och inte speciellt dyra? Eller är jag fel ute?
Testa genom att hålla upp dina nya och gamla så att du ser igenom bägge. Rotera det ena glaset 90 grader, blir det kolsvart i något läge så är bägge polariserade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Ibland kan man till och med släcka en LCD skärm helt och hållet med polaroid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polaroid är såvitt jag vet ett varumärke. Polariserande glasögon däremot ska ta bort reflexer och jag tror absolut inte att detta är standard i de flesta glasögon idag. Ray-Ban exempelvis har speciella modeller som har ett P i tillägg för sina och tar ett hyggligt påslag för detta. Tycker skillnaden framförallt på sjön kan vara ganska stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...Ray-ban har ju vett att ta bra betalt. Men att tillverka polariserade glas är inget dyrt eller märkvärdigt, därav det låga priset på t.ex. mackens?! Polaroid betyder att glasen eller plastglasen är polariserade, även om det möjligen också är ett varumärke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm2....
Googlade och hittade detta iofs två år gamla Göteborgs-Pesten test:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=355099&d=251

Polaroid är helt riktigt ett varumärke, men också ett vedertaget filterbegrepp. Priserna i allmänhet verkar dåligt korrelerade med kvaliteten, men UV-skyddet i testet överlag hyfsad. Det gäller tydligen annars att välja med omsorg, vissa sägs lura ögat släppa in mer av det gråstarrs-framkallande UV-ljuset. Det framgår märkligt nog inte om testets brillor är polariserande, ordet nämns inte ens. Tror att det är underförstått att de faktiskt är det, men men...!?

För fiskare verkar polariserande solglasögon med böjda bågar o glas vara lämpligt med tanke på störande ströljus ifrån sidorna (gråstarrsrisk o undervattens-seende), och kanske även för vinddraget vid färd!? Problemet med osynliga LCD-displayer av reflekterande typ, får man väl då istället tackla genom att t.ex. lägga huvudet på sned likt en gammal uv!?

Dessutom så ser de ju rätt coola ut, eller hur:  Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har vett att ta betalt och det för kvalitet. Repfria glas..
Men om olyckan skulle vara framme så kostar inte reservdelarna mycket..
Lyckades repa ett glas när jag trampade på glasögonen på en grusigmatta i bilen, kostade 50 kr att byta. Har hållt i 10 år nu.. Kanske priset reservglaset har gått upp något sedan dess.. vem vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvasthilda_

Dina gamla glasögon kanske också är polaroid!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på GPSens skärm med polariserade glasögon så funkar det bra, vrider jag huvudet snett så blir skärmen svart. Knepigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mest vid segling på kryss, då ju båt display lutar, som man kan behöva lägga huvudet på sned för att se siffrorna. Inget bekymmer alls i de flesta fall alltså, om inte display-tillverkaren klantat till det och vänt det polariserande skiktet fel. Kolla detta tips från 2005 i Praktiskt båtägande:

http://www.praktisktbatagande.se/tipstrix/article213625.ece

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla kloka svar. Jag har nu testat och vridit åt alla möjliga håll, samtidigt som jag har tittat på både GPS och ekolod, som båda har LCD-display. Slutsats: JAG MÅSTE HA BLIVIT LURAD. Det trodde man inte när man handlade av en seriös fisketillbehörshandlare på båtmässan. Minns inte vad dom hette. Nu vet jag i alla fall att man inte kan lita på någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har du nån nyare typ av displayer som inte är av reflekterande typ, eller nåt.
Jag skulle testat med genomsikts-provet som beskrevs tidigare, också. Alltså hålla ett garanterat polariserande filter/ solglasögon-glas framför och vrida runt detta. Först efter ett misslyckande här också sökt upp försäljaren, och vridit runt hans näsa så han drunknar i duschen! :)

Kan inte låta bli att nämna detta också:
Förs ett tredje polariserande glas in emellan de två (som rätt vridna blockerar allt ljus), vridet 45 grader så återkommer* genomsikten!! Alldeles förbaskat märkligt men tydligen sant, har aldrig testat själv förvisso.

(* Den som ev finns kvar med tre sotade glas på rad. Polariserande filter kan ju också vara helt transparanta av klarglas eller klarplast, f.ö.)



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 april 2009 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-) inte så knepigt. Polariserande skivor i båda fallen.

Inte nog med att ett plastskikt blir polariserande när man sträcker ut det i en dragmaskin (patentet bakom polaroid-glasögon). Flytande kristaller är också polariserande. Åt ena hållet UTAN pålagd spänning spänning, 90 grader åt andra hållet MED spänning. Grunden för alla strömsnåla displayer! Flytande kristaller i ett tryckt mönster plus en polariod-skiva och lite listig drivspänning!

Polariodglasögon kan ge problem på bensinmacken (läsa av displayen på pumpen), GPS navigatorn, platt-tv och andra saker.

Fast nu har man oftast varit listig och lagt polariseringen på GPS-displayen på ett sätt som passar polariodglasögonens normalläge. Annars skulle det bli bökigt på sjön. :-)

 

Besserwisser lektion avslutad. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...