Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Steve_Drake

Tvätta/vaxa båt

Rekommendera Poster

Nu behöver jag lite tips här. Är första våren med båt och nu skall den bli ren och fin.

Jag läste om att oxalsyra är ett bra sätt att rengöra båten med och nu har jag köpt två flaskor fälgtvätt från Biltema som jag tänkte spraya på på söndagen. På måndagen tänkte jag på eftermiddagen skölja av det hela och börja med att vaxa. Här har jag köpt Biltemas Boat Wax.

Kommer detta att fungera? Är det något jag har missat? Jag har en gammal plastbåt från 70talet som kanske behöver lite mer kärlek än så här?

Alla tips skulle vara välkomna!

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa dom vanliga konsumentprodukterna som säljs i affären för dom håller sällan måtten enligt mitt tycke och jag ÄR noga med att min båt är vit och glansig

Exvis på bra medel är Lahega powercut 11 som är en rubbin som ger otroligt fin glans och klipper repor på gelcoat som en dans förutsatt att du kan hantera en enkeltrissig polermaskin

Eller Mernzerna Intensiv Polish snäppet bättre än det nämda ovan, men kräver oxå att du kan hantera en enkeltrissig maskin

Annars så skaffa den dubbeltrissiga maskinen från biltema vilket du oxå kommer väldigt långt med långt längre än konsumetprodukterna om du kör nåt av ovan nämda medel

Sedan förseglar du ytan med Lahega bananavax elller deras 37a b vilket är 2 komponentslackskydd

Dyrare medel, men du får ett resultat så du häpnar och båten är lika fräch på hösten när du plockar upp den..

Och nu skall jag vara förutsende med att säga att jag INTE är anställd av varesig Menzerna eller Lahaga

Och japp biltemas fälgrengörning funkar då den har mycket oxalsyra

Glömde skriva oxå att du skall tvätta och avfetta HELA båten INNAN du börjar polera

Lycka till med putsandet



Senast ändrad av velig | 09 april 2009 | 20:21



Senast ändrad av velig | 09 april 2009 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten undran bara...

Spraya båten med oxalsyran på söndag och på MÅNDAG em spola av det....??? Är det inte lite lång tid syran sitter på båten? Risker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det glömde jag svara på..

Låt för sjutton inte det ligga på 24H utan det räcker med max 1 timma

Eftersom den är såpass stark så behövs inte längre liggtid för det blir ej renare av det

Så max 1 timma sedan så får du nog allt börja med att polera..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E ledsen.  Blandade ihop mina medel lite.

Jag köpte en burk med Rönnqvist för länge sen som skulle ligga på lite längre kanke:)

Är det någon av er som har kört med oxalsyra? Jag kanske skall köra med stormärkenas medel istället?

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Roddbåt på landet jag lade oxalsyra på så att den skulle bli så ren som möjligt innan polering

Lägg på och lät verka 1 timme  och sedan spola rent båten och sedan så svampa båten med yes diskmedel så och spola riktligt med vatten så alla rester försvinner

Sedan är båten väl rengjord för att börja poleras

Och japp jag har använd ovan metod på min lilla roddbåt på landet med goda resultat

Ang medlen så beror det på vad du vill uppnå med att polera båten

Vill du få toppresultat, tja då skall du satsa på det jag skrev ovan

Mindre noga med resultatet så satsa på konsumentprodukter och handkraft

Visst finns det någorlunda bra medel att köpa på mackar odyl, men inget i närheten av vad dom medlen jag skrev ovan om..

Även en gammal båt kan du få att se som ny ut med rätt medel,kunskap och en dags avsättning för polering

Min roddbåt på landet är från 86 en Jofa Havsbris och den ser ut som nylackad efter jag polerat den

Lycka Till



Senast ändrad av velig | 09 april 2009 | 21:38



Senast ändrad av velig | 09 april 2009 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte du inte att Rönnqvist var bra?Är det värt att lägga dom pengarna som rönnqvist kostar eller funkar det lika bra med biltema fälgtvätt?Måste man polera efter man har använt någe av dessa medel?Jag menar ifall ytan blir matt?

 



Senast ändrad av Linkannr1 | 12 april 2009 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten äntligen vaxad och förseglad, det blev lahega polish och internationals vax sealer och resultatet blev mycket bra, ska lägga in bild på den ikväll..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till färgaffären och köp oxalsyra i pulverform (kristaller). Det kommer räcka resten av livet för hälften av pengarna som Rönnqvist 1-liters färdigblandat kostar.

Sen tar du en tesked till en matsked pulver och blandar med vatten i en sprayflaska...rör om/skaka så det löses.

Sen sprayar du på båten...rinner det av för snabbt så svabba efter med en vanlig disksvamp så ytan hålls fuktig med lösningen. Vissa blandar i tapetklister för att det ska sitta kvar men det tycker jag är onödigt. Efter ca 2 minuter är det rent. Kanske beroende på hur skitigt det var förstås.

Tänk på att inte spraya i motvind, eller ha skyddsglasögon, samt ha gummihandskar och andas du för nära så kommer du självmant se till att inte göra om det. Yikes va det sticker i näsan.

Om båten står på en trailer av galvat stål så täck över då oxalsyran missfärgar galvat.

Sen när det torkat så blir ytan matt och full av kristaller...då tvättar du av den med svamp för att få bort alla rester.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan bara hålla med Dawa, jag köpte oxalsyra i färgaffären och den har räckt i fyra år. Jag blandar efter eget recept = ganska starkt ( här får man prova sig fram) sprayar på och låter det verka i 2 min och sköljer/borstar direkt funkar kanon. Tvättar båten därefter med vanligt shampo och sen är det bara att torka och vaxa.

Har ej bottenmålning utan tar upp båten några gånger under säsongen och högtryckstvättar.

Oxalsyran använder jag alltså på hösten!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vim som du köper på konsum, en ganska stor svamp samt en trädgårdsslang gör underverk på kort tid o till en billig peng. När båten torkat är det bara att vaxa som vanligt.

Enkelt ,SNABBT o billigt.

Lycka till



Senast ändrad av Kaptenkolja | 21 april 2009 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om detta?

Jag skall stripa om min Nimbus och när jag tagit bort de gamla dekalerna så ser det ut som på bilden jag bifogar. När stripsen satt på tänkte man inte så mycket på det, men nu ser man verkligen färgskillnaden på gelcoaten. Skulle oxalsyra hjälpa mot detta tro? Har försökt gnugga med bla rubbing och vanlig autosol, men det är fruktansvärt svårarbetat och ger dåligt resultat om jag inte ska polera dygnet runt i 2 veckor.

Bra tips?



Senast ändrad av Riddaren | 23 april 2009 | 21:43

post-14452-1394235877,608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara meddela att jag använt Biltemas fälgrengöring med oxalsyra och det fungerade riktigt bra. Bara spraya på, vänta 2 tim och spola av. Nästan helt borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör också med biltemas fälgrengöring. Den är kanonbra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken blandning är att rekommendera på oxalsyran man kunde köpa på färgaffären?

Det är ingen risk att man skadar gelcoaten med så starka medel eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har aldrig provat oxalsyra. Men jag brukar andvända marin-autosol för att få bort gammla gula vattenlinjer. Bara smeta på,vänta några min, spola av med massor av vatten. Bleker bort det gula. Funkade lite för bra på min förra båt, fick göra ända upp till listen, men det blev fint.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar 10dl varmt-ljummet vatten och 1dl oxalsyra (från färgaffär´ n) och , vänder i en sprayflaska.

OBS. Syra i vatten OBS inte tvärtom!!!!

Lycka till

 



Senast ändrad av Peter_G | 14 maj 2009 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, skall prova detta till hösten när jag tar upp.

Glömde bort att kolla efter svar när sjösättningshetsen var som störst.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna tråd lite... Jag har sökt som en galning efter vart man kan köpa oxalsyra i pulver/kristallform i Göteborg... Alla bara säger "Färghandeln"... Men vilken typ av butik är "Färghandeln"? Kan jag t ex gå in på Nordsjö färg och fråga om de har, eller vart f*n ska jag vända mig...?  

 

Jag är ute efter en burk på ett kilo... Så att det varar en stund.

 

Ni som vet vart detta mirakelmedel säljs i Göteborg: Ni är myyyyyycket välkomna att svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS...

 

Har förresten frågat på just Nordsjö färg... De tittade på mig som om jag kom från planeten Yyzzxxxlloirrrggghhh...

 

M a o: Det verkade inte som om de hade - Därav att jag tog just dem om exempel
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avbeställde köpet på nätet (de hade inte hunnit med ordern än :)) och åkte till Bauhaus. De hade, så jag köpte där. 85 spänn för 600 gram :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kör också med biltemas fälgrengöring. Den är kanonbra.

 

 

Vi använde Biltemas fälgrengöring när vi faktiskt rengjorde fälgarna på vår nyrenoverade båtvagn. Medlet var grymt effektivt och rengjorde också våra betongplattor på ett mindre angenämt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...