Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qultyp

Bayliner före 1980

Rekommendera Poster

Någon som har en gammal bayliner före 1980? Jag har spontan köpt en 2750 victoria. Skulle inte ha en bayliner men så blev det.
Hur tycker ni kvaliten är på dessa båtar?
Över förväntan tycker jag själv

//Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Bayliner 2550 Saratoga Offshore -79. Just denhär modellen tillverkades under större delen av -70 talet. Materialet är i mitt tycke väl tilltaget och jag har trots miss i koll av vädret kört i sjö som verkligen inte passade mig, men som båten klarade helt ok. Själva skrovet har inte kännts vekt eller mjukt, det är istället lite kul när det inte är plattvatten.

Grov sjö nästan direkt från sidan ger stänk in i båten, men övrigt klarar man sig torr.

Däremot märks att inredningen har ett antal år på nacken, men vem är inte sliten efter några år.

Det som körmässigt kan bli lite trist är körning under ca 7 knop, båten har konstigt nog trots skrovformen dålig kursstabilitet. Med propeller som ger lite högre motorvarv får du bort en del, men då tappar du toppfart istället.

Med skarndäck hade den fått 5 solar. Mitt första val om jag byter båt, blir en större, gärna äldre, Bayliner.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv fundersam på saknade av skarndäck. Men jag har en rejäl trappa upp till fördäck och öppninsbar ruta.  Känns inte som det är problem utan skarndäck. Mera om man inte har några vant och mast vad håller man i sig då?:-) Får väl se vad man säger efter sommaren. Någon som vet vilket varvtal chevrolet 350 ska jobba i?

//G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...