Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
thundergod

Driftkostnad samt köpråd familjebåt

Rekommendera Poster

Vi har funderat lite på att köpa en större familjebåt.

Undrar därför lite om driftkostnaderna exklusive bränsle för en familjebåt typ Forbina 10000, Saga 315, Nimbus 320 eller liknande?

Uppställningsplats på vintern kan vi antagligen ordna själva.

Hur ser resterande del av kostnadsbilden ut?

Av utbudet så är jag nog mest sugen på en Forbina 10000 med en Kad44 som svagaste motorn som kan bli aktuell. Hur ser ni på den båten? Alternativ? Som nr två har jag nog Nimbus 320, dock så känns Forbinan klart rymligare tycker jag att det kan vara nice med fly ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har du tittat på Tristan 315 eller 345.

Den hade jag iallafall tittat närmare på.. Skönt med en motor och drev.

Lycka till..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad det gäller driftkostnaden tycker jag att man inte skall stirra sig blind på hur mycket motorn eller motorerna drar. En normal båtägare kör ca 20 drift timmar om man kör mycket kan det bli 30 körtimma. Inte mycket i de hela.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är roligt att någon vågar ta upp driftskostnader Gråter. Men ifall man ha råd att köpa en båt enligt dina tankegångar så har man också råd att ta driftskostnaderna.Guld

 

Själv har jag en något mindre båt än den du söker. Jag räknar att mina driftskostnader/år ligger kring 80 000SEK. Du kan dra av några tusenlappar för vinterförvaringen. Men slutnotan lär ändå bli över 70 000SEK.

 

Fly är ju lite fräckt men tänk på att det är inne och akterutrymmena som är viktigast. lycka till med båtanskaffningen/Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så menar jag driftkostnader ex bränsle. Mer intresserad av vad service på motorer, försäkring etc brukar ligga på . Självklart har vi råd eftersom vi pratar om ca 1,5 milj eller mer i inköp. dock är vi inte beredda att lägga vadsom helst på en båt, om det nu blir av överhuvudtaget.

Har tittat lite på Tristan men anser Forbina vara ett mycket modernare alternativ som dessutom sannolikt har ett bättre andrahandsvärde på svenska marknaden.

Tittade på Sagabåtarna som de testade i ViB senast. vad anser ni om dem? Man får ju en ny 310/315 till ganska vettiga pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitro, frågan var ju Undrar därför lite om driftkostnaderna exklusive bränsle.

80 papp låter i mina öron extremt högt även inklusive bränsle ?

Min egen kostnad blev: ~600nm för motor á 1 liter/nm * 15kronor litern = ~9000:- bränsle.

Bryggplats normalt 8-10.000 (0 kronor p.g.a. egen brygga).

Vinterförvaring kanske 5 -8.000 ( 0 kronor då jag ligger i vattnet).

Bottenmålning 0:- (hemmahamn i sötvatten, 5 veckor semester i saltvatten, västkusten).

Ingen polering, vaxning eller dylikt, bara lite diskmedel och levang för det värsta.
Lite filter och olja, säg högt räknat en tusing, jobbet (enkelt) gör man själv på max en timme.

Försäkring tror jag blev strax under 4.000:-

Uppvärmning av båten vid minusgrader då jag inte gjort någon som helst förberedelse blev i år c.a  5000:- diesel (~400 liter á 12,55:-, förra vintern 0:-.

Så säsongen jan 2008-idag har i ren drift kostat mig 19.000:- inklusive bränsle, säg 24.000 om man räknar in materialkostnaden för bryggan utslaget på 3 år.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 07 april 2009 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på båtar i den storleksklassen i höstas, bland annat en Tristan 315. Upplevde den som trång. Både bordet och om jag minns rätt förarplatsen var lite upphöjda vilket gjorde att man gick genom salongen som i en smal korridor. På akterdäcket nuddade jag hela tiden huvudet i kapellet (jag är 185 cm). Uppfattade att dessa lösningar handlade om att hålla nere totalhöjden i och med att den också fanns med fly. Ganska enkel inredning. Förpiken ett rent sovutrymme. Ett plus för båten är annars att den verkade lättdriven pga ett vad jag förstått det ganska platt skrov.

En liknande salongsbåt, som jag tyckte betydligt bättre om, var Fjord 930. Högre och rymligare invändigt och med en enorm mittkabin, dock utan dörr som i Tristan.

Fastnade slutligen för en Coronet 32 Oceanfarer. Föll för linjerna och det stora fria akterdäcket. Uppskattade också att salongen var en ren salong med rejäl köksbänk och matbord. Ur den aspekten mer hus än båt och något annat än alla kompromisslösningar jag sett även på större båtar där man ska gräva fram köket under förarsoffan.

Vad gäller kostnaderna så vågar jag inte ens tänka på det, jag sträcker fram kortet och vänder bort huvudet. Den stora kostnaden är förstås ränta och värdeminskning på båt och motor. En fördel med en dyr båt är att alla tillbehör framstår som billigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ränta och eventuell värdeminskning är det verkligen driftskostnader ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag tittade också på en forbina men det blev en nord west 390. Vi åkte till Orust en kall novemberdag efter båtmässan i Stockholm i november för att provköra en 390:a . Ut i snöglopp och 18 m. sek. nordlig vind för att testa hur den gick i sjön vid dessa förhållanden. de var som att köra ett lokomotiv i grov sjö. en helt fantastisk sjöbåt. Jag hade en en fjord dolphi 900 tidigare och tyckte den var bra i sjön men den här är båten är otroligt stabil. inget skrammel eller vibratiner vid körning under dessa förhållanden.

Åk och provkör en 390:a detta kan jag rekomendera innan ni bestämmer er för vad ni vill ha.

Jag och min fru blev helt sålda på mer än ett sätt över denna välgjorda båt. vi bestämde oss på en månad sedan till påsk i fjol körde vi hem båten från Orust via Danmark - Gottland - Stockholm och hamnade slutligen i sundsvall (hemmahamn,) utan ett enda problem. har sedan kört hela sommaren fram tills 20 oktober i fjol uttan att göra något åt varken motorer eller annat. de kallar jag kvallite.

Åk och provkör är att rekomendera vilken båt ni än köper.

 

Lycka till!!Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det finns någon tydlig definition av ordet, men det är kostnader man måste ta med i beräkningen. Framförallt värdeminskningen är ju lätt att glömma. En del av värdeminskningen kan man ju också se som en kostnad för löpande förnyelse av utrustningen; elektronik, motor etc. Ju större båt desto fler och inte sällan dyrare prylar som löpande måste bytas ut.

Ska man använda en striktare definition av driftskostnader så står det nog klart att dessa är den mindre delen av de totala kostnaderna, åtminstone så länge man inte har båten på fullservicemarina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller värdeminskning så vet jag inte om den blir spec stor på en båt som idag är 5-10 år gammal och behålls i några år, förutsatt att den hålls i bra skick? viss minskning blir det säkert, men kanske inga jättesummor.

Självklart är Nordwest ett alternativ tror dock att den ligger lite utanför vad vi är beredda att spendera just nu, om det blir nåt överhuvudtaget ...absolut max lär ligga på 2 milj. helst neråt 1,5. Nordwest 390 kanske man ska jämföra med Forbina 40 hellre. På nåt sätt gillar jag Forbinas öppna layout och ljusa inredning. Även om snickerier mm kanske inte är i paritet med NW så är kvalitetsintrycket fullt godtagbart och klart bättre än t ex Tristan som nämnts tidigare tycker jag.

Fortfarande inga åsikter om Saga eller Nimbus 320?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdeminskning..tja. Man får räkna med att det händer saker med en inte helt ny båt. I mitt fall riva diesel för byte topplockspackning 15.000 kr två år sedan.  Nytt kapell i år ca 20 000. Och om det inte händer något så blir det nog lätt nya tillbehör i samma kostnadsklass.

Annars tycker jag Gunnars översikt stämmer rätt bra. Fast jag skulle lägga till service på motor vilket är drygt 2000 kr.  Jag kör VP orginaldelar, såpass liten kostnad att jag inte vill chansa. Jobbet gör man lätt själv.

Luftfilter (208 kr), bränslefilter 2 st (179 227 kr), impeller vartannat år (350 / 2 = 175), oljebyte 11 liter (900), oljefilter (138), Drivknutsbälg vartannat år (434/2 = 217)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... Fast det är en del av totalkostnaden, så det bör nog inkluderas i budgeten. Värdeminskningen kostar iofs inte ett öre så länge man behåller båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

De båtar som Du nämner är alla tre mycket trevliga båtar med goda sjöegenskaper samt hygglig driftekonomi samt har ett bevisat gott andrahandsvärde vilket är viktigt i denna prisklass, likväl är Nord westen som omtalats i inläggen kanske snäppet/snäppen bättre än alla dessa. Både NordWest samt Forbina har chefer/ägare som är genuin intresserade av båtar har kunskap om både processen samt köparna. Tyvärr är de lite smala om midjan när man närmar sig 40 fot. Så min rekomendation är absolut Forbinan eller NordWesten, där Ni får mer utrymmet genom flybridgen å andra sidan är Saga ägare modelltrogna vilket borgar för att det också är lättsålt. Likaledes Nimbus. Men det bästa är att bestämma sig för några kriterier som alla i familjen önskar, testa och syna alla detaljer tillsammans med övriga familjemedlemmar så blir levernet betydligt mindre friktionsfritt. Framförallt vid dåligt väder.

Driftkostnaderna är som alltid runt 10% av förvärvsvärdet inkl viss finansiering, att som några i inlägget börjar prata om budgetvarianter utan vaxning, byte av vissa attiraljer för att spara pengar är absolut ingen framkomlig väg kommer bara att slå på andrahandsvärde samt egen frusturation under säsongen. Den dyraste posten efter diseln som är enkel att räkna på genom att ta effektuttaget, specifika vikten på diseln, fart etc, är vinterförvaringen, framförallt om man skall ligga inne och varmt. Sedan är det ju mycket som är avhängt på hur mycket Du kan göra själv. Men i samband att man börjar räkna på vad man har råd med är det förmodligen redan för dyrt, det är precis som ett hus med mycket oförutsedda kostnader som man måste kunna ta upfront när det händer med anledning av den korta säsongen vi har här.

Och det är inte billigt jag lägger runt 100 tkr året för min Fairline 43 varje år, där vinterförvaringen är 35000:- med kran i och upp, 54 245:- för diseln 2008 på 903 distans m m som ett exempel.

Lycka till och tänk på att ölen och drinken smakar lika bra i en 15 fotare som i en 65 fotare förutsatt att man har goda vänner i viken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå hört siffran 10% av inköpsvärdet nämnas flera ggr. Visst är vi medvetna om att det inte är gratis att ha stor båt. tycker bara det låter lite mycket att t ex en Forbina 10000 från 99-00 för ca 1,5 milj skulle kosta 150´ om året i drift, ex bränsle? Spec om man har uppställningsplats samt egen brygga via samfällighet att tillgå? I vårt fall är det kanske inte frågan om ha råd eller inte som avgör utan hur mycket vi är beredda att lägga ned på båtliv. Det finns faktiskt annat här i världen än båtar...Glad

Ang. båtval så är nog Forbinan favoriten för rimliga pengar, och blir det något alls så blir det nog den.. Är Kad44 ok på den? Eller ska man betala lite mer för att få en Kad300? Vad jag sett landar väl de ex som har D6 på över 2.milj.. Själva båten verkar ju inte ha ändrats jättemycket förrän den bytte namn till 36 häromåret?

 



Senast ändrad av thundergod | 08 april 2009 | 15:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha ett prisvärt alternativ så är Bayliner 2858 en riktigt bra familjebåt helt annan kvalitè och design kontra dom tidigare modellerna, se länk!

Allt finns såsom flybridge, toalett, 6 ordentliga sovplatser, radar, Gps, DVD, mm. Drar mellan 1.5-2L / NM och är billig i försäkring, kring 8000:- för helförsäkring åretrunt. Motorn är den nya generationens bensinmotor och är billigare och lättare att serva än en diesel.

http://www.blocket.se/vi/20509788.htm?ca=11_s&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att det finns lite seriöst snack på den här frågan som diskuteras.Tycker att det är lite låg nivå på många svar som läggs.Glad

 

verkar som ni bestämt er för en Forbina.

lycka till med en trevlig båtsommar.!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Vill bara tipsa dig om att spana in Skilsö också. Hade liknande tankar som dig innan jag fick tag på min Skilsö. Otroligt mycket båt för pengana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sorry om jag uttryckte mig plumt, det var inte min ambition att ifrågasätta om Ni hade råd eller ej utan bara en egen reflektion som jag har från många som idkar båtliv i vår krets. Det är sålunda enkelt att göra en glädjekalkyl istället för att räkna med Pi, och livet blir extremt tungt när man inte kan nyttja sin investering. Och båtlivet skall ju leva samt insperera männinskor att upptäcka det som vi gjort, med 10 % har man nog tagit ordentlig höjd men ändå skapat ett riktmärke som man kan vara glad om man kommer under.

Men om man skulle göra en realistisk kalkyl på Eran exkl finans samt ev värdeminskning kunde ett följande secnario se ut som följer enbart baserad på basdelar.:

Sommarplats = 5 000:-/säsong

Drivmedel 2,5/l dist * 900 dist/år * 14:- = 31 500:-/år

Försäkring 13 000:-/år

Vinterförvaring ca 40 m2 * 400:- = 16 000:-/säsong

Kran/Transport * 2 tillfällen = 3 000:-

Olja 15 liter * 250:- = 4 000:-/år

Inpeller, anoder, filter (olja, luft, disel m m) = 4 000:-/år

Vax, Cleaner, finrubbing, schampo m m för regelbundet underhåll = 1 000:-/år

Bottenfärg oavsett om Du tar giftfärg eller ej = 1 000:-/år

Gästhamnsavgifter m m = 2 500:-/år

Oförutsedda avgifter = 5 000:-/år

Totalt: ca 90 000:-/år eller 6 % av värdet på Er tänkta båt

Kad 44 är en helt OK motor med bra prestanda som är lätt att höja effekten på så att den väl kan motsvara 300:an (285 vevaxel hästar), dock skall man beakta att nyttja seriösa installatörer som räknar på tillgång av luft, värmeutväxling m m. Så mellan dessa motorer är inte prisskillnaden så motiverbar som det är med D6 som är en helt ny och överlägsen konstruktion i både emmmisioner, effekt/vikt förhållande. De första två härstammar ju ur den s.k staketmotorn som togs fram över trädgårdsstaket i Långedrag i Göteborg. L Malmros på Volvo Truck samt H Wiklund på Volvo Penta. De var överens om att det som saknades i deras gemensamma produktprogram var en liten sexcylindrig dieselmotor, och konceptet för 40-motorn, även känd som staketmotorn, skapades. Vilket sedemera blev den första motorn som kombinerade accelerationskapacitet och tyst gång som hos en bensinmotor med ekonomi och pålitlighet som hos en dieselmotor och var på 124 hp i första pro versionen. Så ur detta kan man konstatera att det varit en pålitlig motor även om man vinglat i väg i bland med kompressorproblem på 42 orna m fl

Slutligen kan jag bara konstatera att Du nog fastnat för Forbinan vilket är ett riktigt bra val både ur kombinationen kvalitet/pris/andrahandsvärde etc som tas med i kalkylen från födsel till död (sälj). Men i och med att Du fångat denna i ditt tycke, så kolla om det finns några Forbina 1180 till salu som visserligen är lite äldre men ligger rätt i pris till det man får extra i volym.

Lycka till och njut livet på sjön nu är det bara 22 timmar kvar till sjösättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årskostnade beror på många faktorer och kan inte generalliseras. Em kamrat har en Strorebro 340 och han räknar på en årskostnad på strax över 100T.

Jag själv kör en lågkostnads profil med en årskostand på runt 30T.  20T i någolunda fasta kostnader inkl bränsle. Sen får man räkna med andra kostnader på kanske 10T.  

Sommar och vinterplats inkl lyft (båtklubb, Stockholm): ~6000

Försäkring (högsta självrisk); ~3000

Vårrustning inkl motor  service (gör det själv): ~4000

Bränsle (15-20l/tim vid 10-12knop); ~6000 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för flera bra inlägg på slutet. Nu vet vi ungefär vad det handlar om och så får vi se vad det blir. Handlar nog mest om vad vi tror om nyttjandet av båten, dvs om vi kommer använda den så pass mycket så att det är värt investeringen samt driftkostnaden..

Kanske blir kvar med vår 59HT några säsonger, eller så blir det en Yamarin 76Dc som mellanspel, eller en Forbina 10000. Vi får se vart vi hamnar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är just sådana kalkyler som gör att många blir besvikna, först tar du en Storebro 340 som jag förmodar har någorlunda original montage i kaminväg dvs 60C eller uppåt 240 hp och så vidare. Detta innebär att denna båt utifrån en rent matematisk beräkning som stämmer i de flesta fall så långt borde dra drygt runt 70 L/h vid fullt påställt eller omräknat i l/dist ca 4 l. Om vi sansar oss och räknar på ett effekt uttag om ca 75% vilket mer eller mindre är march fart så sjunker förbrukningen till ca 50 l/h och i motsvarande omvandling till l/dist runt 3 L. Detta innebär att snittet blir runt 3,4 l/dist * årets körda sträcka låt säga 700 dist * 14 :- på tappen är = 33 tkr.

Sedan tar Du ditt exempel som teoretiskt inte kan vara till närmelsevis en liknade båt, din förbrukning är runt 15-20 L/h vid en marchfart runt 10-12 kn. Förmodligen har Du då en enkel maskin på ca 150-180 hp som du nyttjar effekten på runt 50% då får du en teoretisk förbrukning på 25L/h vid max påställ och runt 18 l/h i ditt exempel med ett snitt på 11 kn. Detta innebär omräknat att din båt drar 2,3 L/dist vid fullt påställ och i ditt exempel ca 1,7 L/dist vilket är helt OK. Men om vi då tar teorin här ovan att även du kör realtivt lite och lägger runt 700 dist / år. Så blir detta faktum om snittet är 1,95 L/dist * 700 * 14 =           19 tkr. För att komma under dina 6 tkr i årskostnad kör Du mindre än 220 dist/år.

Mina beräkningar bygger på fakta och inte gissningar utifrån att den specifika vikten på diesel är 0,8 KG/L och att en traditionell diesel har ett uttag om ca 180 G per hputtag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Prins,

Bränsleförbrukning är att intressant ämne som motiverar en egen tråd men här är några kommentarer.

Storebro 340 och Mainship 34 (min båt) är olika typer av båtar. De är visserligen lika stora till liknande deplacement, men Storebron är planande med dubbelmontage och Mainshipen halvplanande med enkelmontage.

Enligt kamraten kan hans Storebro 340 köras i ~7knop och 1L/dist eller 18Knop och 4L/dist. Den planande skrovformen med djupt V gör att man ogärna kör mellan 7-18 knop.

Mainship 34an har en 200hp enkelmontage. Båten är mycket popular i USA och körs mycket väldokumenterat av långkörare i 7 knop vid 1L/dist. Jag kör min oftast i knop 10knop och enligt mina ej lika exakta mätningar drar den 1,5L/dist vid denna fart. Båten har en viss tröskel mellan 10-12 knop. Tidsvis kör jag den i 12 knop (VOT vid 15knop), så vid den farten är förbrukningen bara en uppskattning till strax under 2L/dist.

Det förbryllar mej att halvplanande inte är mera populärt, men jag är seglare så 10-12knop är fortare än jag är van vid.

johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Otroligt att ingen nämner något om Saga 315. Det som är en så otroligt fin båt med bra känsla och kvalitet till ett attraktivt pris i jämförelse. Jag har idag en norsk snipa av nyare modell men såfort plånboken tillåter det blir det en Saga 315. Personligen tycker jag att Nimbus 320 är lite plastig men många kanske tycker Sagan har för mycket trä.....Sagan har lite rymligare salong. Nimbusen har dörr till midcabin och det är väl iof inte fel men stjäl lite utrymme.

Läs Vibåtägares test på Saga 315/310 i våras,  enbart mycket positiva åsikter sånär som på utrymmet i förpiken men det beror ju på hur stor man är själv och det utrymmet får du ju någon annanstans i båten istället!

Lite synd att det sitter VP D4 i dem bara då det verkar vara mycket problem med dessa. Hade själv föredragit en Yanmar som i Saga 29.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med båtköpet? Är själv intresserad av en Forbina 9000, goda utrymmen, prisvärd båt, känt märke, svensktillverkad, mm, mm. Har hört att Storebrobåtarna är väl så törstiga vilket kan vara en nackdel den dag du vill själja för hur än det är så vill man ju ha en billig båt inte minst när det gäller driftkostnaderna. Övriga kostnader är nog tämigen lika oavsett vilken båt man äger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...