Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Fyrtel

Täta om rutor på Sea Ray ..?

Rekommendera Poster

Hej på er alla i vårsolen!

Mina rutor läcker.. alltså sidorutorna på min Sea Ray 250, det är nog gamla tätningen som torkat och behöver fixas till. nu har båten torkat under presenningen i vinter och jag tänkte skruva loss och täta om.. (även taklucka läcker) har läst på forumet att Butylmassa ”tejp” skall funka.. även Sikaflex 295UV… finns det någon som har tätat om sina rutor på liknande båt och kan delge hur ni gjorde, eller hur man skall göra så tar jag varmt emot tips.

 

// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bild på rutorna? Är det likadana som jag har?



Senast ändrad av davahl | 07 april 2009 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , nej dom se ut som på bilden, ser enkelt ut att fixa, bara att korva i lite massa å skruva ihop.. eller ?

 

Dom är Skruvade ut och innifrån..

// P

post-28196-1394235856,8619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Butyl är en kanonmassa på att täta. Problem kommer dock uppstå när ventilen utsätts för värme/solljus. Då finns det stor risk att den blir så lös att det rinner svarta spår utmed skrovsidan från den minta lilla glipa som alltid finns mellan ventil och skrovsida. För att undvika detta måste det finnas en härdande massa som förhindrar att detta händer. Du kan med fördel lägga ex291 eller 295 ytterst runr ramen och butylmassan innanför så kommer detta bli helt tätt under många sköna sommrar.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för din kunskap !! men finns det andra sätt, eller gör alla enligt butly-metoden.. ?

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej alla gör givetvis inte sina tätningar med Butyl. Du kan köra 221/291 eller 295UW om du vill. Kommer även detta att bli tätt,men inte lika länge.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, jag skall ner och börja montera bort bågar runt ventilerna i helgen och se hur det ser ut.. Hoppas att det blir tätt även i takluckan, det var lite svårare att se var det läcker där.. men det ger sig nog..

// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej en snabb fråga? Det finns 2 sorters massor på Biltema, Butly i Grå färg och Vindrutetätning i svart.. Finns det någon som testat båda??

Jag har nu skruvart bort ramen runt rutan, ser hur den gamla tätningen sitter inte så bra Skruvar har rostat etc..

Skära bort den gamla skiten med rakblad.. pilligt och lätta att repa gelcoaten runt fönstert.

Se bild .. Inga andra ideer innan jag börjar kladda .. ?

// Palle

Polyurethan

 

Vindrutetätning
Även universaltätning i båt (ovan vattenlinjen) och hem. Polyuretanbaserad.

64,90 kr

 

 

Butyl

 

Karosserikitt
För plåtfogar i bil, båt och hem. Med butylgummi för god beständighet. Fäster mot de flesta material. Ger en mjuk, gummiliknande fog.

39,90 kr

 

post-28196-1394235882,0136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har samma problem fast med en 240 sd från 01... sidofönster samt taklucka läcker... inte så kul med tanke på den svenska sommaren ;-(

Nyfiken på att höra hur det gick för dig med tätningarna?

Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo än så länge håller dom tätt. Jag packade även om takluckan då även den läckte. Jag fick dessutom borra bort alla dom gamla skruvarna då dom rostat fast och gjort att läckaget förvärrats.

Jag köpte butylband på Erlandsons brygga och fick även rådet av en glasmästare att använda Casco Marin & Teknik som var Vit.Casco Marin & Teknik är elastisk. Det var superbra att jobba med. Först Butylband som jag fäste runt rutan som en lakritsrem man kan köpa på marknaden, jag tryckte sedan försiktigt dit bågarna igen så att butylbanden fick kontakt på båda ytor, sedan körde jag en sträng Casco mellan skrovet och bågarna, (runt skarvar och drog med fingret så att strängen blev jämn och fin), tvättade sedan med Aceton.. svårt att skriva utförligt.. vill du kan du ringa mig så kan jag försöka förklara..

Se bild 1, jag lade Butylband så att det blev 2 i bredd och sedan Casco runt, resultatet ser du på bild 2.

// P

post-28196-1394236046,1097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Även min SD 240 -00, vill gärna ta in lite vatten här och där...
Men jag fokuserar mer på vindrutan, jag funderar på att lyfta av den helt i höst för att återmontera den. Därför att tätningar har släppt, och jag vill rikta upp för den öppningsbara delen. På utsidan och längst ner på vindrutan sitter en gummilist, som täcker förskruvningen av vindrutan. Den har krympt, så att den är flera centimeter för kort. Är det någon som vet hur jag kan få tag på en sådan?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...