Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kaveh

Hur låter detta som förstabåt?

Rekommendera Poster

Hej.

Har under en lång tid varit sugen på en segelbåt. Började leta och läsa på om olika båtar för några månader sen och dessa båtar var aktuella: Stortriss mkII, RJ85 o h-båt. Efter mycket om och men så besluta jag mig för att börja med en stortriss då det inte gör så mycket om jag sabbar båten, sänker den eller likande =)

Var och kolla in en idag. Såg i mina ögon helt ok ut. Men det är där problemet ligger jag har inte någon större koll på vad jag ska kika efter. Skrovet såg hel och fin ut, selglen (stor, någon typ av fock o lättvindsgenua) var hela och alla sömmar såg bra ut. Det ända jag reagerade lite på var att det såg ut som lite rost mellan kölen o skrovet på utsidan av båten så att säga. vet inte om det ska vara slätt imellan dessa eller hur det ska vara. Mast och rigg är genomgången enligt säljare förra året.

 

På köpet får jag med en bomkapell, äldre 30 kärra och en liten motor också av äldre modell.

Detta för ringa 7 000:- tycker det låter lite för billigt eller?

Tar gärna emot tips på hur man kollar om seglen är i ok skick samt annat jag bör titta efter.

 

MVH

Kaveh

 

Ps. Ville bara tillägga att jag är total gör å allt gällande segling. DS.



Senast ändrad av Kaveh | 07 april 2009 | 08:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa båt kan vara lite problimatiskt ibland. Jag köpte en motorbåt för några år sedan då när jag inte visste något om båtar. Men men det visade sig vara en sprika i motorblocket så där blev jag blåst på 30 000. Jag tycker att du ska hitta någon besiktnings man som kan inspektera båten åt dig och sen så ska du vara tydlig i köp kontraktet med dolda fel! Själv så kan jag inte mycket om segel båtar men det kommer väll när man får slut på soppa pengar. Lycka till med båt köptet och välkomen ut på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortrissen kommer att kosta mindre än besiktningen!
En dyr båt däremot...
Ta med någon som kan lite om segelbåtar.
Kolla noga efter sprickor i plasten runt kölen, knacka försiktigt med en hammare och lyssna efter så hör du om skrovet låter defekt, skicket på dynor, segel (även om de är hela kan de vara gamla och ha tappat formen). Lite rost på övergången mellan köl-skrov är inte ovanligt. Kolla att motorn startar snällt och att det kommer ut kylvatten.

Visar sig båten vara skit efter du köpt den kan du sälja den för halva priset och skriva ut i annonsen att den är defekt, eller laga den förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så var det som en tunn spricka runt kölen där rosten runnit ut. Tyckte dock att det satt så högt på båten, ca 1 dec från själva kölen i en fin rektangel.? Är det detta som kallas svajköl? Och går det inte att dra åt bultarna i efterhand innifrån om kölen är lite lös?

Tänkte åka och kika lite närmare på den med era tips i bakhuvet i eftermiddag Så kom gärna med fler synpunkter på vad mer som bör kollas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svajköl är när laminatet är så utmattat runt kölen att den svajar.
Finns en liten film här hur extremfallet ser ut,



Senast ändrad av Peter_K | 07 april 2009 | 09:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickan är förmodligen själva skarven mellan järnkölen och plastskrovet. Antagligen helt i sin ordning. Kölbultarnas kondition kan vara värt att kolla.

Annars är det nog rätt så svårt att misslyckas med en affär för sju tusen spänn. Skrotvärdet bör ju ligga däromkring.

 



Senast ändrad av coppertail | 07 april 2009 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte pengarna jag oroar mig över utan glädjen. Mycket ivrig på att få komma ut och lära mig och kan jag minimera riskerna för tråkigheter gör jag gärna det. Som tidigare sagt ska kika på båten igen i eftermiddag och ska kolla nogrant efter det ni föreslagit.

Stort tack!

//Kaveh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölbultarna är en risk om de inte är i syrafast stål. Det kanske finns nån som vet. Kan vara årsmodellberoende också.

Roder är den andra grejen. Roder går alltid sönder är min inställning. Bara en tidsfråga när det sker. Har bara haft två båtar där rodret aldrig pajat. En av dem är den vi sliter på nu.Jag bävar men det ser starkt ut.

Resten är enklare kollat och av mindre betydelse.

Bra nybörjarbåt enl. min syn. En båt behöver inte vara stor. Speciellt inte de första åren när entusiasmen övertrumfar allt.

Segling är kanonkul.

Även efter 50 år!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var precis och titta på den lite närmare. Själva kölbutarna samt muttrar såg riktigt friska ut. Dock en del rost på underliggande bricka (antar jag då det var svårt att se) Rodret var av trä och såg hel och fin ut. Inga sprickor runt röstjärnen men runt rutorna och i babordframkant där rufftaket går ner var det en hel del gelcoat sprickor i mönster. Gick upp på rufftaket som kändes ganska mjuk (svika lite när man gick) men på fördäck och där masten står var det styvt. Knacka runt med baksidan av en morakniv under vatten linjen runt skrovet och tyckte det lät ganska lika överallt.

Tog en massa bilder som jag kan lägga upp när jag kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då får jag gratulera till instegsbåt i segelsporten! Den låter ju OK.

7000:- för en båt som skulle kosta c:a 150.000 kr nyproducerad. Är inte detta fantastiskt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Såg ditt inlägg och känner att jag måste skriva ett svar.

Om inte pengarna styr allt för mycket skulle jag råda dig att satsa på en Rj85. Det är en mycket trevlig och lättseglad båt. Hade själv en sådan som min första båt och seglingsmässigt måste jag erkänna att jag saknar den ibland. Nu är dock familjen lite för stor för att rymmas i en sådan.

Jag är rädd för att om du köper en stortriss är risken stor att du tröttnar då du aldrig får någon fart i båten LYS/SRS = 0.86 det säger ju allt Glad.

/Passadena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll.

 

Här kommer bilderna jag tog idag Skulle gärna vilja ha komentarer på kölen och sprickorna vid rufftaket.

Bild1 Båten i helhet.

bild2 Sprickorna jag skrev om, kanske svåra att se på bild men en jäkla massa är det iaf.

bild3 Kölen.

bild4 Kölbult. Själva bulten och mutter ser bra ut men där under kan behövas fräschas upp lite.

Ja vad säger ni?

Ang. RJn så får det bli en sån när jag känner mig lite mer varm i kläderna och vågar ta med folk i båten =)



Senast ändrad av Kaveh | 07 april 2009 | 22:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj inte riktig så det såg ut när jag förhandsgranskade innan upplägg men aja. Sorry för röran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju bra ut. Åtminstone har muttern klarat sig. Det kan nog vara syrafast. Eller har den gått i sötvatten och är galvad?

Jag skulle slå till på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit bra båt, hade själv en stortriss för några år sedan, extremt nöjd. Kölen ser okej ut, du kan säkert bara bottenmåla den och sjösätta den, sen när du känner för det så hade jag nog slipat ner kölen och epoxybehandlat den, men som sagt kölen ser normalt okej ut. Bultarna är i rostfritt och håller skitbra, men däremot brickorna är inte i rostfritt så det är därför där ser rostigt ut. Dessa brickor är lätta att byta ut. Finns i rostfritt på biltema.

 

Köp den!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju ovanligt fin ut på bild.

Sprickorna i gelcoaten är ju lite osnyggt men inget att bekymra sig över egentligen. Man har snålat lite på laminattjockleken för att hålla nere vikten. Gelcoaten är hårdare än det underliggande laminatet och spricker. Mer ett skönhetsfel än en strukturell skada. Men tids nog borde det kanske åtgärdas för att inte dra ner fukt i laminatet.

Förövrigt vill jag nog hålla med tidigare skribent om att båten (på pappret) är lite för trög för att vara en lämplig nybörjarbåt. Det blir helt enkelt inte så kul. Men jag har ju å andra sidan aldrig seglat någon stortriss för att kunna veta heller,,

Hursomhelst lär du ju inte lida någon större ekonomisk förlust om du ledsnar på den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första sommaren kommer båtens komfort, hastighet, fräschör osv helt i skymundan av allt det fantastiska att komma ut på sjön på egen köl. Farten känns när man sitter nära vattnet och när man får båten att gå åt önskat håll med fyllda segel är lyckan oändlig.

Småningom kommer funderingar om kylskåp, lystal, toa, spis med ugn, ekolod, autopilot, varmvatten, dusch, navigator, solceller, större batterier, bogpropeller, radar, soltak, rodkick, vindinstrument, .....

Ja allt det där kan man ju vara utan men det sätter ju lite piff på sjölivet. Men hur mycket? Det stora äventyret som de flesta aldrig uplever får du för 7000 spänn. Va? Det är otroligt! Äventyret blir bara lite lite större med en båt för 1 miljon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och ju fler prylar desto fler bekymmer,,

Dessutom kommer du in i vikar som är otänkbara för större båtar,,

Hmm, var finns Stortrissen? Man kanske skulle åka och bjuda lite?Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarintyg [check]

Medlemsansökan till kss [check]

Egen båt [check]

Lära sig segla <- To be continued

Med andra ord slog jag till på båten. Nu har jag några veckor på mig att lära mig vad det mesta heter och vilka tampar som gör vad =) Hmmm vart ska jag börja???

Vill tacka för alla komentarer och all hjälp! Ser ni mig i båten på Vänern så håll avstånd och går jag för motor så får ni ge mig det berömda fingert. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lära sig segla-> -gå en kurs. På en helg kan du spara in många dagars nervös osäkerhet av träning på egen hand, slipper göra många onödiga misstag och får en kortare startsträcka!

Lycka till i sommar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...