Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst kent

köpa träbåt?

Rekommendera Poster

Gäst kent

Jag funderar på att skaffa mig min första båt,jag tycker att träbåtar är så vackra men jag tänker på vår höst arbete mycket jobb varje gång??Vad skall man se upp med på en träbåt var finns skadorna.m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ANDERS

HEISANN JEG KJØPTE SELV TREBÅT FOR 2 ÅR SIDEN OG HER ER NOEN AV MINE ERFARINGER. FØRST AV ALT - SØK HJELP AV PERSONER MED ERFARING - TIL EKSEMPEL NOEN DU KJENNER SOM HAR TREBÅT. BE DEM GJERNE VÆRE MED OM DU SKAL SE PÅ BÅT. DU BØR IHVERTFALL SJEKKE FØLGENDE: SKROGET: HVORDAN ER TREVERKET-ER BÅTEN LYS OG FIN I VEDEN-SITTER LAKKEN GODT PÅ BÅTEN ER DEN IHVERTFALL NYLIG LAKKET OG VEDLIKEHOLDT. DERSOM LAKKEN SITTER DÅRLIG VIL JEG ANBEFALE OG SKRAPE AV ALL LAKKEN OG SETTE DEN GODT INN MED OLJE OG NY LAKK SLIK AT DU VET AT GRUNNLAGET ER I ORDEN. UNDER VANNLINJEN: SJEKK SKROGET FOR RÅTE VED Å STIKKE EN KNIV I VEDEN. KNIVBLADET SKAL IKKE GÅ MER ENN CA 1/2 CM INN I VEDEN. SJEKK KJØLEN OG DET NEDERSTE BORDET SPESIELT-DISSE ER MEST UTSATT. MOTOR: DET MESTE KAN FIKSES MEN KJØP HELST EN BÅT MED KURANT MOTOR SOM DU KAN FÅ SERVICE/DELER TIL. BE OM EN PRØVETUR SÅ DU FÅR SJEKKET MOTOR/GIR. LYKKE TIL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran S

På träbåtsakuten, http:://www.trabatsakuten.nu får du en massa tips och erfarenheter om träbåtar. /Göran S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran S

På träbåtsakuten, http:://www.trabatsakuten.nu får du en massa tips och erfarenheter om träbåtar. /Göran S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jimmy G

Tänk på att en träbåt inte bara kan läcka underifrån utan har en tendens att släppa in vatten från ovan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Jag har haft flera plastbåtar innan jag bestämmde mig för att skaffa en träbåt, jag har alltid velat ha träbåt men min far sa alltid nä fy fan vilket jobb usch å hej. Men min erfarenheter är bara positiva. Ska man ha en plastbåt vacker så måste man vaxa två gånger per år det ska skuras och kontrolleras att det inte blir kondens som leder till jordslag. Träbåten jobbar man med en sak ena året, och att skrapa det har jag aldrig gjort med vår båt, däremot så har jag slipat bort några lager fernissa och sedan lagt på mer fernissa och hon är otroligt vacker. Sen är det ju något speciellt med trä, det är bra för själen att jobba med trä. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...