Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Passo

Formrester eller vad?

Rekommendera Poster

Hej. Någon som kan säga vad detta är? Det sitter på skrovet. Kan det vara någon miss eller rest efter gjutningen? Kan det skapa problem, vad kan eller ska man göra åt det? Båten är 1 år gammal. Mvh

YES, nu var bilden med!Skrattande



Senast ändrad av Passo | 06 april 2009 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen fungerade det med en bild.



Senast ändrad av Passo | 06 april 2009 | 14:23

post-10001535-1394235848,5851_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldans svårt att utröna från den bilden. Ser ut som en fördjupning i gelcoaten, i så fall kanske misslyckad laminering vid produktion. Är inte svårt att laga, lägg i epoxispackel (om under vattenlinjen), eller gelcoat (om det är över) och slipa/polera. Vad värre är - finns risk att det kommer att släppa gelcoat från fler ställen på båten, därför kanske du bör ta upp det med säljare/tillverkare.

Men till att börja med kan du väl lägga upp några bättre och fler bilder, så man ser lite bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en med lita annan vinkel

post-10001535-1394235849,1379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till. Om jag förstorar bilden (även i verkligheten) så ser det ut som ett extra lager gelcoat just här som kanske går att pilla loss...?? Där det redan lossnat ser det nämligen fint ut under .....

post-10001535-1394235849,2023_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är förmodlingen inget annat än lite luft, dom har slarvat i gjuttningen. bara att slipa ur och läga i ny gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten bara ett år gammal så är det inte du som ska göra jobbet, på dem bara Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haru haft båten sen ny?

Fanns detta förra sommaren? Fallskada under vintern?

Ser märkligt ut - och väldigt svårt att avgöra vad det kan va.

Hoppas det inte är nåt allvarligt.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte det i höstas och har haft kontakt med säljaren så jag hoppas de fixar det men det tar tid och ilägg börjar närma sig. Ingen expert har synat av båten ännu, bara sett bilder och jag har inte fått ngt svar vad det är. Sen ville jag kolla om ngn annan sett detta förrut och vet vad/hur man löser problemet på bästa sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha,

Du säger att det är ett extra lager, det sticker mao upp!

Det utesluter fel i lamineringen/gjutningen o det är bra. I så fall har du antingen fått med dig en bit av formen - det konstiga då är att det är vitt, en form är aldrig vit... Eller så har det blivit fel vid produktionen och så har de spacklat i men glömt(?) att slipa/polera efteråt.

Kufiskt och märkligt, du får kriga vidare med säljaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått en tid inbokad så det skall fixas via garantin. De tror, som ngn sa, att det kan vara luftfickor i gelcoaten och det skall förhoppningsvis inte vara så svårt att rätta till. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om luft-bubblor-fickor på en Yamarin. De lever ju på sin kvalitetsstämpel - så de skulle aldrig släppa igenom en tveksam produkt.

Ska bli intressant att följa vad det är och hur det åtgärdas. Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det låter otroligt med tanke på vad man hört om deras kvalitet men ingen är ofelbar och detta arbete i fabriken görs tydligen för hand så mänskliga faktorn kan ha spelat in...
Å andra sidan så har de bara sett mina bilder så det skall bli intressant vad de säger då de får se det i verkligheten. Båten lämnas in 27/4.

Jag återkommer då jag vet mer, antagligen i början av maj...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en sak...Om jag låtit bottenmåla båten innan jag hämtat den, vilket många gör, hade jag aldrig upptäckt detta. Således kanske det finns ett mörkertal . Detta kanske är vanligare än man tror och självklart är sannolikheten i så fall stor att fler märken är drabbade. Bara en tanke...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett luftbubblor på en Yamarin som var 1 år gammal, vilket åtgärdades på garantin av den lokala återförsäljaren. Även solen har sina fläckar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit happens, för de flesta , även Yamarin. Sen är det ju en fråga om hur man tar ansvar och förvaltar sitt dyrköpta kvalitetsrykte, och det gör de säkert.

Hade du låtit bottenmåla innan du hämtade den, hade de upptäckt defekten och säkert åtgärdat den utan att du fått veta ett dugg - tror jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller inte...Vad jag däremot tycker är mkt dåligt är samarbetet mellan de olika handlarna som inte verkar existera alls. Av olika anledningar valde jag att köpa min båt i södra delen av landet och för att slippa åka dit (100 mil tor) har de med alla medel försökt att få den lokala säljaren där jag bor att ta detta men de har vägrat då jag ej köpt av dem. Nu löste det sig så att jag får åka till Haninge men det var på håret det med. Handlaren här i stan lär ju inte få ett bättre rykte efter detta och jag kommer definitivt inte att rekomendera dem. Detta måste Yamarin centralt ta tag i för så här kan det inte vara, stavas kundvård.

Mvh



Senast ändrad av Passo | 08 april 2009 | 10:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...

Nu vet jag ju inte om det är så i det här ärendet, men; I många fall är detta samma problematik som i elektronkikåterförsäljarbranschen. Elgiganten får genom sina enorma volymer oerhört mycket fördelaktigare rabatter hos tillverkarna, vilket gör att de kan dumpa priserna avsevärt jämfört med den lokale TV-handlaren som tar ansvar för det han säljer och är kunnig på sina produkter.

Samma sak gäller båtbranschen, den lokale , förhållandevis lilla, handlaren i storstadsregionen har skyhöga lokalhyror höga inpriser på båtarna de ska sälja. Man måste ha viss förståelse för att de kanske inte har lust att idka välgörenhet mot den stora konkurrenten i andra ändan av landet som konkurrerar på ojämna vilkor och dumpar priserna.

Man kan heller ej förvänta sig att den lokale däckshandlaren sjunger och dansar av glädje då man kommer släpande med sina nyköpta sommardäck, inhandlade för en struntsumma på nätet, och behöver hjälp att lägga på dem på fälg...Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att Yamarin centralt Vill ha ett samarbete, enl min säljare, kostnad för detta jobb ligger hos generalagenten så den lokala får ju betalt för det jobb han gör.

Den stora konkurenten borde vara säljaren där jag bor inte där jag köpte båten om man ser till storlek på stad. En duktig säljare omsätter fler båtar, vårdar sina kunder och därigenom kan han ha bättre priser. Priset är iofs inte helt avgörande utan bemötande spelar också en stor roll.

Den båt jag la ett bud på för 1.5 år sedan ligger fortfarande osåld...

Inom bilbranchen är det inga problem alls har du garanti är det bara att svänga in till den säljare där du bor. Vad är skillnaden?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja, nu var det fixat. Det Var luftfickor på ett par ställen och det åtgärdades genom att slipa och lägga på ny gelcoat, lätt som en plätt (om man vet hur) Glad Som tur var så tyckte de att det inte var så farligt. Resultatet är perfekt syns ingenting. Nu ska den tvättas och sedan skall jag testa med TC Nano gelcoatförsegling innan hon skall i pluret. Härligt Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...