Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Einarsson

Problem med Volvos G- propellrar.

Rekommendera Poster

Undrar om fler har problem med sina G prop till DPH?

Små och stora kratrar har det blivit på en säsong!!!!

Har mätt upp om det är ström runt, men ej, de påstår att det är kavitation. Hur får man isf bort den? Finns ingen annan sort till drev och annan storlek kan jag inte ha för den är stark och varvar som den skall.

Tror själv att det är skitmatrial i godset. skall till propellerverksta i möra och höra vad de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitation är inte så ovanligt. En orsak till kan vara att propellrarna sitter för högt i förhållande till skrovet. Till DP-dreven finns distanser som monteras mellan övre och undre huset för att justera för detta. Men du kan säkert få råd och tips hos en VP handlare som kan något som t ex MICAB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skäddan sitter 4mm under skrovet så det är rätt där. Det har ju släppt 3mm flager ur bladen mitt på? Välldigt skeptisk. Installationen är rätt. Synd för propellerservice kunde inte fixa dessa. Han säger att det är reklamation som gäller och vp leverantörer säger att det är olika fel som ,zinken är fel= ätit lagom mycket. ström i vattnet= vet ej ,ström i båt= uppmätt fins ej.och så kavitation. lustigt med 20000 på på 2 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har även jag fått kavitationsgropar i mina propellrar. Mest i den främre men även i den bakre. Groparna kom ganska direkt (några månader) och har sedan blivit värre och värre. Groparna sitter i huvudsak ganska nära centrum. Propellrarna har nu gått drygt 2000 timmar och känns som det är dax att byta. Jag ska försöka lämna in dom på renovering och ha dom som reserv.

Jag har inga läckströmmar el dyl. i eller omkring båten. Monteringen är korrekt även den.
Motorn är en D4 225.

Vad det beror på vet jag inte, men det borde vara materialfel eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej äger samma motor 2009  225hv .Körd 80timmar . Vp säger att det är växtligheten som fastnat på propellrarana och orsakat oxidering på dem. Enligt min egen åsikt så är det fel på varan alltså materialet ,inte har jag tidigare sett dyligt ,och vp tvättar händerna .Man  kunde nog tycka att de borde hålla mera än två somrar utan att oxidera . Dom menade att efter polering så är dom bra igen ,men det stämmer inte .

post-10007412-1394236670,7783_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit propellrar med fel material o oxidation gumminav som ej centrerar = obalans ,oj oj vilka prylar  för detta pris fasen va nav jag har bytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak kan vara att konan ligger mot, eller väldigt nära, propellern och jordar denna mot axeln. De nya konorna är modifierade, för att förhindra detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag fick nya på vp men de blev likadana efter en säsong. Verkstaden som lagar propp sade att det är fellegering.

Målade dom med gelcoat för att se hur slitaget var och den innre  slits hårdare. Men det med konan vet jag inte, har du någon bild på den nya eller nr?   

Synd att man måste lämna maskin på service för att få reda på alla missar dom gjort, man får ju inte reda på något från vp återförsäljare.  Har luskat lite på andra saker oxå tex.  Man skall ha en backventil på vevhusventilationen så inte insuget drar upp olja, slutar med att maskin går av sig själv ,endast om man har max eller mer olja på stickan.

Sjövattenfilter är livsfarligt monterat, sitter på trycksidan 2,5 bar 200-300 L/m fint när det läcker!  Har byggt mitt i rostfritt. Men slangklämmor kan lossna. Finns nu ett kitt att bygga om så filter sitter på sugsidan men det lär ju gå på några tusen, jag tycker det skall vara gratis. Ändå volvos misstag.

Har ni fler ider?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen som jag upptäckt på Volvo Pentas senaste motorer/drev är: 

Propparna kaviterar, detta beror på VPs materialblanding, från 2011 skall det (igen) vara en bättre blandning av materialet. Således bättre proppar. 

Sjövattenfiltret springer läck, det finns ett ombyggnadskit så man får en stålram och stållock med glasruta i som spänns fast med 4 skruvar. Det nya locket som dom säljer för 1700 (??) är mycket mer pålitligt. Det trista är att VP ockrar sina kunder. 

Styrslangarna. dessa går oxå läck med tappad styrförmåga som följd. Jag bytte även dessa på min båt till teflon och stålomspunna slangar från en hydraulikfirma i Tyresö, kommer inte ihåg vad dom hette, MBH eller liknande. Dessa håller måttet bra! 

Jag hade en VP D6 -06 och DPH -08 på min båt. Och hade ovan problem. 

Får man problem med sjövattenfiltret som springer läck kan man fylla motorrummet med vatten och döda botorn, har sett vevstakar som krökts i 2 ledder på en D6 efter att motorrummer fyllts med vatten PGA sjövattenfilter locket. 

Jag hade förra våren diskussioner med VP om ovan problem och försökte få dom att komma med lösningar. Det visade sig att 90% av dom som jobbar på VP är socialt obegåvade - riktiga idioter! Dessutom var dom inte ett dugg intresserade av sina kunder. 

Träffade på en person som faktiskt var vettig. Men eftersom han var omgiven av idioter blev inte resultatet så bra. 

Jag ringde och jagade folk i flera veckor, efter att jag tröttnat på detta gick jag till tidningen båtliv, han berättade om Segmoklubben och Segmobåtar som råkat ut för ovan oxå. 
När jag talat med Båtliv så ringde en person från VP upp mig, inte för att han var intresserad av mina problem utan för att göra ett regelrätt förhör om var jag fått reda på min information. Efter ett 15-20 minuters otrevligt samtal som slutade med att jag sa nåt i stil med han fortfarande för 19 gången inte har ett dugg att göra med vem jag har snackat med och att han borde ta tag i sina produkter la vi på luren - hörde inget mer från honom.

Håll koll på era maskiner! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...