Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dracula

Snyggast styrpulpetare?

Rekommendera Poster

Bella440R; Vilka andra båtar tycker du är snygga? Örnvik gör bra båtar som ger mycket valuta för pengarna, en hel del innovativa lösningar också, många har dock lite svårt för formen, de är ju föga traditionellaFlört...

Rack; Mycket intressant idé med övernattning i en styrpulpet, skulle bli en mycket intressant budget DC!
Får ta och skissa på det, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan: Jag är svag för Yamarins modeller som jag tycker är träffsäkra men möjligen lite fega, dvs de tar kanske inte ut svängarna utan håller sig till det som folk vill ha. För många är de nog lite mallen på samma sätt som Buster är (har varit) för al-båtarna. Då blir det naturligt att behålla det lite strama.

För din fråga om design och funktion skulle jag svara:
Börja med en attraktiv design. Många exempel finns i tråden redan.

Sen fokuserar du på förarplatsens funktion. Precis som i bilvärlden är det viktigt hur dörrhandtaget känns när mannen (oftast) öppnar förardörren och sedan hur ratten känns och sedan stolen. Denna är mycket viktig för de som köper en båt för andra gången eller mer då de redan upptäckt att denna detalj ofta är helt bortglömd. Sen tittar du på hur skyddad styrplatsen är, hur högt går rutan, kan man ställa sig upp utan att stolen är i vägen, har man något stabilt förutom ratten att hålla sig i, sitter reglagen där de ska, finns plats för plotter (i första hand - ja så är det i den här kategorin tror jag) och ev sjökort.

Titta sen på andra platser i båten. Skyddade? Vind som kan rufsa håret på barnen? Sitta fram tycker de flesta barn är kul efter ett tag, speciellt när det hoppar. Samtliga platser bör ha ett rejält handtag eller annat i närheten att hålla sig i. För att ett båtköp ska bli lyckat i långa loppet krävs att hela familjen gillar produkten. (egen erfarenhet säger att frugan måste vara med när jag tittar på båt Tyst)

Efter detta fundera gärna på att det ska gå att stuva dynorna i befintliga stuvfack så man slipper släpa dem fram och tillbaka. Det blir lätt att de inte kommer med och då har man tappat en del av komforten. Något stuvfack ska också rymma en kylväska och vara någorlunda vattenskyddat.

Själva skrovformen bör nog någon erfaren rita. Du avslöjar inte hur erfaren du själv är på det området men endast ett fåtal klarar de kompromisser som alltid måste hanteras.

Jag skulle säkert kunna hålla på i timmar och skriva men jag nöjer mig med detta just nu i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, Någon idé om hur en Yamarin med uttagna svängar ser ut? Det är ju nämligen precis så jag uppfattar det också. Finnarna tar inte ut några svängar, och i Yamarins fall tar man inte ut några - med stil!

Det är väldigt intressant, vilka har tagit ut mest svängar designmässigt i Skandinavien? Norrmännen, enligt min åsikt - Dracos gamla båtar, Akeladden till och från, hydrolift osv. Finnarna i andra ringhörnan, och i mitten vi svenskar. Lite lagom som vanligt...

Missförstå mig inte, lagom är bra det är ju - lagom.Skrattande

Det som är lagom här är väl just en Yamarin som tar ut svängarna en smula precis som du säger. Har du någon målbild eller exempel från förr eller nu?

Skriver under på ditt förhållningssätt till formgivning av båt. Andra frågor; vilken relings/fribordshöjd vill man ha, badplattformar (trots utbordare), och hur öppen vill man ha den akteröver (sarg inkluderad i däcket, akrylvägg eller öppet)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, snygg, lite skum för kanske... kan inte påminna mig om att ha sett tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anytec styrpulpetare är ganska snygga.
Verkar praktiska i alla fall.
530 SP, 530 ST, 622 SP, 622 SPD.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju massor av snygga båtar men i vilken prisklass?

Om jag köper en större båt i framtiden så blir det nog en Ryds 23 WA, den gillar jag. Jag gillar att kunna går runt i båten, alltså en mittpulpet - inte som i Ryds 568 GTI där föraren stänger in en passagerare innanför styrplatsen.

Sen tycker jag solbädden i min Örnvik är toppen, det är ett måste.

Samt att kunna gå ner alternativt förvara saker i pulpeten är riktigt bra. Att dessutom ha plats för en nödtoa är ju oxå bra.

Vad jag egentiligen saknar i min båt är fabriksmonterade spöhållare och en liten lucka vid sidan av motorn för att ha ankare i.

En annan båt som jag gillar är Silverbåtarna, där har man kombinerat plastens mjukare detaljer med aluminiumets robusthet. Men de är lite för grunda tycker jag. Jag gillar att om man står på durken så riskerar man inte att trilla i för att friborden å för låga om man lutar sig ut. Så är det i Örnvik - de är djupa om du förstår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på några till saker som bör finnas.

12V uttag

LED lanternor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter, gillar också Ryds 23 WA, den är fin förutom lite ålderdomlig ingång till ruff och trångt kring soffan.

Ja solbädd är uppenbarligen mer och mer populärt, likaså utrymme att slänga ner prylar i och nödtoa.

Varför fabriksmonterade spögållare, går det inte lika bra att göra själv efteråt? Det måste betyda att du fiskar en del, något annat att tänka på för att anpassa båten till fiske?

Ja Silverbåtarna gillar jag också, verkar dessutom ha grym byggkvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den bifogade bilden så syns en fabriksmonterad, nedsänkt spöhållare. Praktiskt, tar ingen plats. Om man inte fiskar så gör det inget om de ändå finns från fabrik.

Självklart kan man köpa separat å montera fast i grabbräcket men de är i vägen, kostar en del å är stöldvänliga om man inte svetsloppar fast dem.

post-11938-1394235856,4373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att få tag på de infällda och eftermontera menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo absolut men det kan ju vara som så att det inte finns utrymme, relingen är inte tillräckligt bred kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödtoalett är absolut inget som jag vill ha i en liten styrpulpetare. Det stjäl alldeles för mycket plats på den här typen av båt. 

Solbädd är heller inget som jag använder trots att jag idag har möjlighet att bädda med en solbädd i min styrpulpet. Dessutom blir det ju mera dynor som ska till för att täcka solbädden, och på de flesta styrpulpetare idag är det problem att få plats att stuva undan  alla vanliga dynor. Ska man bädda solbädd innebär det ytterliggare en skrymmande dyna som ska få plats någonstans i båten.

Ingen vill väl hålla på att släpa med sig dynorna till båten varje gång man ska ut?

Jag tycker det är viktigare med en väl fungerande regnläns, gott om fiffiga stuvutrymmen (gärna infällda fenderhållare), en och annan mugghållare, plats för en skaplig GPS, regnsäkert handskfack för mobil plånbok nycklar mm. Rymlig ankarbox. Vidare får det gärna finnas förberedd plats för en rejäl kylbox.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nafen; Ser att du har en Ryds, hur upplever du lösningen med akryldörr akteröver, om man förutsätter att dörren skulle gå att ställa upp osv. - skulle du föredra hel sarg akteröver som de flesta finnarna har?

Var använder du båten?

Var det gäller WC/solbädd tror jag att det finns många som vill ha det o många som inte vill det. Tror de flesta vill ha ett stort utrymme där man kan slänga in flytvästar osv. - går det sen att ha en portapotti där kommer vissa uppskatta det. Solbädd är det nog samma sak med bör finnas möjlighet, men många slipper det nog gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker lösningen med en dörr är kanon. Var först tveksam till den lösningen, men nu kan jag inte tänka mig att ha en liknande båt utan den. Hade en Crescent Stingray för ett par år sedan, och där var det hel sarg, som man fick kliva över varje gång man ville ut på badbryggan.

Jag fixade en egen låsning till min dörr så att den går att ställa upp i öppet läge.

En annan simpel men bra detalj är om ankarboxen har et utskuret hål i kanten, som man kan låta ankarlinan löpa genom, m.a.o. så man slipper ha hela ankarlinan på 40 meter ligga framme i båten, när man ankrat i en grund vik, och t.e.x. bara nyttjar 6-7 meter av linan.

Låter man ankarlinan ligga i kläm nu, så ryker ju gångjärnet om man kliver på luckan med repet i kläm. Crescenten jag hade tidigare hade både ett sådant urfasat hål, samt att alla gångjärn var av gummi. Dessa gummigångjärn gillar jag bättre än de vanlia standard som jag har idag.

Vidare så tycker jag att det är kanon med en näbb framtill på båten för enklare ombordstigning. Men det är det väl nästan på alla båtar nuförtiden?

Fasta lanternor borde också vara standard, istället för löstagbara som jag har idag.

Högt monterad låsbygel är ju en annan praktisk detalj som man bör ha på en modern styrpulpet tycker jag.

Gasdämpare på alla luckor till stuvfacken skulle också vara en smidig och praktisk lösning.

En badstege som går ner tillräkligt djupt så man lätt tar sig upp ur vattnet. Samt att ett lämpligt placerat handtag finns bredvid stegen.

Nu var detta mera en uppräkning av praktiska lösningar än om utseendet på båten, men det bjuder jag på Skrattande

edit:Jag har båten på ostkusten. S:t anna skärgård.



Senast ändrad av nafen | 07 april 2009 | 15:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...