Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
d9pojken

motorbyte i fiskebåt?

Rekommendera Poster

hej!

jag ska eventuellt köpa en kravellbyggd fiskesnipa som är 10.7 x 3.80 och 1.80 djupgående, nu sitter det en md70 i den och då undrar jag om det inte går att byta motor till en mindre på ca 40-50 hästar, och ändå marcha i 7-8 knop. kom gärna med förslag på motorer.

och sen om någon råkar veta vad det skulle bli för ca bränsleförbrukning så skulle de va mycket värt :D

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beror väl på tyngd/träslag

har själv en på 8x3m i ek o massa bröte i.Där sitter en gammal md17 på 36 hästar o båten svarar mkt bra med den stigning jag har på proppeller 3bladig

innan den satt en gammal albin o21 men då ägde jag inte båten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo de ä ju lite skillnad på motor och visserligen även båt, men har kollat ruint lite och i en sån båt räcker det fint med ca 70 häst om man ska ha den som fritidsbåt. och sen han jag inte före den andra köpare så jag letar forfarande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej, med 70 hästars Perkins i depl.fart cirka ett par liter/timmen skulle jag tro, min egen lilla bogserbåt på 10,5x3,6x1,2 m har jag också en md70 i, och den drar vid 6 knop 3,2 L/h. vid fullgas drar den ca 7-8 liter/h och gör då 9-10 knop, dock har propellern lite för stor stigning, så vid tomgångs varvtalet 600rpm gör båten 4,5 knop, men det är bra att ha vid ev. byte till tamd72:a som passar direkt på md 70:s fästen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...