Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Westfjord26

Luftning MD21

Rekommendera Poster

Har inför den här säsongen bestämt mig för att göra servicen själv på motorn, så innan upptagning så byttes olja och oljefilter och motorn varmkördes med glykol, tänkte nu innan sjösättning byta CAV-filtret och blev därför fundersam på om man måste lufta motorn efter detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden i förhoppningen att få ett svar innan helgen, denna kunskap finns på forumet det vet jag.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorns bränslefilter sitter en avstängningskran. Om man stänger den går det lättare att lufta systemet. Öppna sedan den nedre luftskruven på pumpen. Det är en svart skruv med 8mm sexkantskalle, som sitter ca klockan två på pumpen, om man ser motorn framifrån. Pumpa med handpumpen tills filtret är fyllt, och det kommer bränsle från luftskruven. Stäng den nedre luftskruven, och öppna den övre, och pumpa med handpumpen. Från den övre skruven kommer det inte så mycket, som från den nedre, så man får pumpa ett tag. Stäng luftskruven när bränsle kommer. Öppna kranen på filtret. På fästet för ett av spridarrören,det som sitter överst, finns en likadan luftskruv, men den sitter på högtryckssidan, så här kan man inte pumpa med handpumpen, utan man måste köra med startmotorn. Öppna luftskuven, kör ca 10 sek. på starten. Stäng sedan luftskruven och provstarta. Kör sedan motorn ca 15 minuter på tomgång. Om motorn stannar efter ett tag har du misslyckats med att få vattenavskiljaren tät, och luft sugs in den vägen. Annars kolla att inget läckage förekommer när motorn går.

                                                                                              Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmhm...ja det verkar ju inte jätteenkelt, men jag skriver ut denna instruktion och fixar detta, dock väntar jag tills jag har sjösatt och ligger i sjön så jag har kylning.

Tackar för svaret!

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...