Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 forstättning, renov del 2 bottenstockar gammal grundstöttnings skada.

Rekommendera Poster

så var det dags för den adra sidan. den är lite kortare. och det blior annorunda vid köket.

 

iaf så börja jag med att göra dräneringshål  i röstjärnslådan. precis som andra sidan.

post-26564-1394235882,769_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och upp med front närmast huvudskott. satte upp det med hjälp av mina aluvinklar.  det går fortare med denna sida eftersom nu vet man vad man skall göra exakt. sen är det bara att mäta på andra sidan.

post-26564-1394235882,8774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och använda dom gamla mallarna som jag hade till sb sida.  lite små justeringar så gick det bra att använda

post-26564-1394235882,9259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

passade till en bit rundning. har gjort såna av massiv mahogny. och gjort några meter som   jag kapar efter behov,

 

iaf så fick jag såga ur mitten på  den .  denna skall vara i köket.s slut.  därför blir det lite annorlunda på denna sida

post-26564-1394235883,0773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såhär lämna jag det idag.  kommer göra innandömmet i skåpet framöver. botten är redan  gjord. och skiljeväggen är mallad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt informativ och bra tråd. Keep up the good work!

//Kaveh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul att läsa dina inlägg. Kul med någon som visar precis hur dom har gjort och inte bara före- och efterbilder. Själv håller man på och fixar en halvtonnare (Murena) och arbetstiden tar alltid 3 ggr beräknad och det finns alltid mer att göra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar tackar. kul att ni tycker det är bra.   Jag är tyvärr ensam med mitt projekt. och bygger själv. men det är kul när det sakta  växer fram.  kommer lite saker som stör vissa veckor.  tex  mkt övertid nu på jobbet.

 

iaf så har jag färdigställt inne i salongens skåp.  inne i skåpen. på bilderna ovan hänger bara ramarna provosoriskt.  grejen är att det ä samma  tillväga gång sätt som sb sida. så det blir inte så detaljerade bild/bilder.

 

kommer börja med isolera  klart det sista  i salongen. sen börjar jag med motorn.

 

tror att jag kommer starta en ny tråd om det då.

 

har ju mkt kvar i salongen men det kommer senare. kanske i en ny tråd. eller  fortsätta i denna.

 

på bilden så mallar jag botten i skåpet.

post-26564-1394235893,8553_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så var det isolerat med 20mm frigolit. samt klätt med 5mm knivskuren plywood ovan på isoleringen. detta är skåpets  innandöme.  alla  delar är ändlackade  för att tåla viss fukt m.m.

botten är 7mm plywood. försöker tänka på vikten när man är såpass över vatten linje.  tvärr tvingas  jag bygga  2st löstagara  tråkåpor för röstjärnen eller sk´ ´ röstjärns lådan som tyvärr hamna väl mkt in i skåpet.

post-26564-1394235894,0434_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så isolera jag nedanför skåpena.   rännan i frigoliten är p.g.a  att jag har borrat hål för vatten avrinneing i röstjärnslåderna. om det skulle bli kondens p.g.a ej isolerat.

post-26564-1394235894,3566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och  då är tanken ev  kondens vatten skall rinna i rännan och ner på min koj balk.

post-26564-1394235894,4079_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen att hitta hit! :)

Ja, du lyckas verkligen med att få det se fabriksgjort ut.

Jag funderar på att plocka bort allt på utsidan och lägga på nytt vad det nu ska vara. Men så båten ska se som ny ut på utsidan. Det man såg att du gjort på din i förra långa tråden.

Hur lång tid behöver jag på mig för att bli klar med utsidan tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jätte kul att du är intresserad av projektet. tycker det är kul när folk undrar eller har fråger m.m

tror jag svara på ditt förra inlägg i min äldre tråd.

 

Jag bygger min båt som jag vill ha den. och inte bygger tex ``för att sälja´ ´ jag planerar och bygger efter att jag skall ha denna båt  väldigt länge.  och den skall klara av det mesta. långseglingar m.m.  därför blir det väldigt mkt jobb. och  mkt är nog kanske överarbetat. kanske lite onödigt i vissa fall.  men jag tycker att det är kul att bygga en stark båt.

 

 

angående omlakering av plast båt.  så finns det väl typ minst 2olika sätt. och dom flesta kör med 2komponet polyretanlack. typ international s .  som blir en väldigt fint resultat och är lätt använt.  kräver lite noggrann förarbete  .

 

nackdelen med den lacken är dess tjocklek.  även om man lägger några lager så kommer man inte upp i gelcoatens tjocklek ca 800my  (0,8mm)  på sina ställen mer.

 

det kan göra 2komponent lacken ömtåligare helt enkelt och svårare att laga .

men avsevärt lättare att använda. när du sprutat på det så är det klart.

 

 

angående spruta på gelcoat/topcoat= gelcotera om båten . är tidsödande och krävande.kräver omfattande efterarbete  med mkt slipning och slutligen polering.

men det har många fördelar.

 

såhär i efterhand. så kanske man skulle sprutat  på epoxi grundfärg och sedan nån bra 2komponet färg.  epoxin tål ej solen alls. det gör ju igentligen inte gelcoat heller men den håller asevärt bättre än ren epoxi. i solljus,  där är fördel med vit då gelcoat kritar sej med tiden.

2komponet är nog bättre i dom avseenden.

 

använde man 2komponet så får man  mer en bil lik lack i skötsel .

men börjar man med det så får man fortsätta. det går inte lacka gelcoat på 2komponet lack.  men det går göra tvärtom.

 

mvh Johannes

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skriver ju som en krattaObestämd

 

föresten köp inte den gula lilla skruvdragaren som är på bilden längre upp. ligger på salongs kojen. fraför köket.

den är från biltema med lion batteri. med den rasa efter 1veckas arbete. så nu får jag köpa en mer riktigt skruvdragare.  tror clas olsson har en hyffsat liten aeg dragare som skall vara bra.

 

 

 

angående lackera om båten. så dela upp jobben. typ en skorv halva  en dag och lägg skarven i akterns kant tex.  samt mitt på för.  eller så sprutar  du hela. men det är mkt svårare.

 

likadant med däcket . mitt tips DELA UPP SPRUT JOBBET.  leta upp ställen där du kan har en lack skarv som ej syns så lätt. oftast går det våtslipa och polera bort  skarvar, men med tiden kan man ändå ana en ev skarv. detta  gäller ifs även topcoat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du jobbar verkligen på, kul. Jo det är dinvycell och muttrana till kölbultarna ligger i de hål som syns på balkarna. La min i sjön igår och hoppas du kommer i så snart du kan så du får njuta av din proffsiga renovering eller snarare nybygge.

Ha det så bra.

/Lars

post-10002653-1394235904,9959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. okej.

 

nja sjöstättningen vet jag inte riktigt hur det blir iår. men planen är att den skall komma i innan hösten iaf. men planer kan ändras.  just nu är det en del övertid på jobbet så det blir inte mkt gjort ute vid båten.

 

har iaf spenderat  lite pengar på den. köpte ett beg 5år gammalt kompressor kyl på blocket.

2500kr  tyvärr så är förångaren skit stor så jag vette  sjutton hur jag skall få plats med den i mit konstiga kylbox. men förångaren hoppas jag kunna böja lite med hjälp av ett rör  så att man inte får ett veck i den.

 

sen har jag köpt rostfritt matrial till motor bädden m.m. SVIN DYRT. 140kr/kg jag köpte 14kgRynkar

så min motor bädd i rostfritt platt järn kommer kosta shjortan.  gäller att kapa rätt nu. FlörtTungan

 

trodde ng inte att det var så dyrt.

 

hoppas att kina  motorn passar nu oxå. sen behöver jag en ny axel kläm koppling passande hurt backslag och dessa kläm kopplingar är ju oxå svin dyra skapelser. Gråter

 

jaja tur att man kan jobba övertid.

 

lägger ut foton på detsrostfria matrialet imorron. och även startar jag en troligen ny tråd angående svetsningen och byggandet av motorbädden. samt installation av kina motorn..

 

 

angående proffsigheten i mitt bygge så är det mkt jag gjort för första gången i mitt projekt.  kanske inte just inredet men typ plastning och omlackering och allt vad det innebär torktider och blandnings recept m.m. jag har lärt mej massor av detta projekt.  och det är riktigt kul. men tack så hemskt mkt. hoppas på att båten kommer se okej ut när den är färdig. allstå fin men inte perfekt.  den är ju trots allt en långfärds bygge är tanken,

 

mvh Johannes

post-26564-1394235913,566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...