Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 forstättning, renov del 2 bottenstockar gammal grundstöttnings skada.

Rekommendera Poster

bilden ovan. taget vid huvudskottet. det gråa på höger sida är början på toaletten. hela den är plastad och målad med grå topcoat.

 

 

bilden i dette inlägg visar balkarna och hur det är uppdelat under förpiks koj botten.

det kommer vara en iläggs skiva senare mellan .

 

 

känns gött att båten är fri från plast damm och skit. så nu kan jag börja med inrede igen.

föresten har min o pappas inverter svets  kommit. så  slutet på denna vecka  skall jag köpa rostfritt. och börja tig samt pinn  svetsa  grejer till motorn m.m.

 

skall börja  på hyllorna  eller frontarna sb bb i slalong  imon tänkte jag.

 

återkommer med bilder.

 

 

 

post-26564-1394235876,358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gick sådär.  såga mej lite med sticksågen i handen. Obestämd vira massa papper runt och tejpa med nån maskerings tejp.   åkte hem  kollar handen.

men det verkar ha gått riktigt bra ändå.  när det väl händer så ser det lite mer köttfärs ut liksom. men det ser jätte bra ut.  får bli rejäla klippta plåster och en handske över.

så går det nog fint att greja igen.

 

kom på att jag måste sätta dit täckskottet på andra sidan nav skottet. innan jag kan sätta dit sb hylla.

 

 

 

ingen som har nån fråga eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med när det gäller slipdam, usch usch !

 

Snyggt jobbat hoppas att du hinner med sjösättning iår.

mvh / Plarsa

http://wasa55.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så mkt. kul när nån svarar . det känns lite dött nu annars. intresset  för överigt verkar lite lågt. men jag fortätter väl kanske ändå och fotar,

 

nja sjössättning iår hoppas jag på men förhoppningsvis inna vintern. kommer lägga den i nån hamn där det inte fryser. sen får jag greja det sista  inne i båten så jag har koll på hur den ligger i sjön hela tiden.  hon får ju inte få slag sida  eller nåt .

 

 

började idag men att göra rent kölbultarna  från gammal simson lim.  12st tog väl en timme.

sen gjorde ordning hålen där dom skall vara i kölen. gjorde rent från simson rester och borrade upp håen igen. då det hade täckt av min plastning innuti båten..

 

sen limma jag upp täckskottet på andra sidan naven.

post-26564-1394235877,0056_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borrade på nytt upp mitt kylvatten intags hål bakom kölplattan.  var lite små orolig att min balk hade varit mer i vägen men det sågt bra ut.

post-26564-1394235877,063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen fick jah justera höjden på u soffe delen i salongen. såga med sitcksåg först (det var här jag såga mej i handen.)  sen hyvla elhyveln och sist slipa med 80korn. detta p.g.a  denna del byggde jag året efter jag köpte båten ca 5årsen  och då var planen att dynan och kojbotten skulle ligga  innaför en frontlist som så många båtar har.

 

men nu har jag tänkt om och kojbottnarna går över sarg kanten. så gör vi på Najad  och det blir asevärt mkt enklare och ser bra ut. dynorna  får sitta fast med kardborreband undertill. modell rejäla.

så nu är den delen jsuterad i höjd efter bb koj och i våg men den.   blev ca 15-18mm  totalt.

post-26564-1394235877,1245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här är det täckskottet jag hade förberett  för 2årsen  att det skulle sitta här. jag lacka 4lager med 2komponet med spruta för ca 700kr på 5mm skiva.

men på den tiden tänkte  jag mer att jag skulle ha mer lister. men nu tycker jag att när man ändå sätter täckskott på dom gamla teakskotten så kan jag likaväl täcka  ``allt´ ´ med det.

 

så det fick bli 7mm täckskott samma  som jag gjorde med huvudkottet och det är lackat på samma vis.. använde 5mm skottet som mall,

post-26564-1394235877,1867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Hasse... Nu Börjar det hända grejer i båten,ser riktigt bra ut! Säg till när det är dags att lyfta i motorn så kommer jag och hjälper digHa de gött//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena  Anders. tackar.  Ja det går  inte lika  fort som erat projekt. men man tar bit för bit. varje gång man är ute.

 

hoppas på att  slänga i motorn nästa helg. skulle du köpa  metall i mon?   jag hänger på och köper rostfritt i såfall.

 

 

att du inte slänger upp en projekt tråd på eran finnsailer?  kul o se steg för steg. tex bog propellern n m.m allt jobb i sittbrunn och salong .

 

bilderna är ju klickbara så dom blir bra mkt större om man klickar på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så nu kunde jag börja med mina ramar. dom är massiva och jag byggde dom i lätt mahogny. ganska ljus  men en halv matsked bets på en liter gjorde nyans skillander mindre.

post-26564-1394235878,3145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hängde upp frontarna med aluminum vinklar iaf den första. käcka grejer dom där vinklarna. såna har man stor användning av i båtbyggeri.

post-26564-1394235878,3758_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bilden ovan är tagen med frontens sida eller ända.

 

 

och så passa jag bara in front nr 2 i mellan front nr 1 (närmast huvudskott) och nav skott.  det gick sen pressa så att den hängde  upp av sej själv på rätt ställe.  passa lite för skarn däck på front nr 2.  detta  för att det inte skulle bli  för mkt glipa närmast huvud skott på front nr 1 närmast huvudskott.

 

detta är en miss igentligen . jag borde gjort frontarna med högre överdel så jag hade passmån.

nu får jag fuska med innertaket  för att dölja glipan.Rynkar

 

post-26564-1394235878,4341_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här ser man att front nr 1 inte når ända upp till skarndäck.   en annan miss är att valvets öppning komm för långt åt  huvudskottet håll. och då tittar röstjärns lådan framRynkar

post-26564-1394235878,5538_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en synlig skarv här p.g.a  frontarna inte sitter i linje.  front nr 2  sitter mer i längs linje med båtens mitt linje, front nr 1 följer röstjärnslådan = följer skrovet..

post-26564-1394235878,6109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såhär lämna jag det.  skall ut imon och isolera denna sida, och bygga inrede i facken. botten skall göras med.  hade planer på att göra den löstagbar  för röstjärnes skull. om jag skulle behöva komma åt och lossa dom eller nåt. men nu vette sjutton . man kommer nog åt ändå.

 

återkommer i mon  med mer bilder.

 

 

om ni är intresserade  förstås

post-26564-1394235878,7284_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klart att vi är intresserade! Jag kollar denna tråd med stor förtjusning.

/ Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det e väldigt kul att du e så ambitiös med att uppdatera här, men mest imponerad e jag av allt jobb du lägger ner på båten . Jag har en Albin 23 själv som jag nu skall sälja för att köpa min första segelbåt. Igår ringde jag och pratade med en kille som har en möre 30 på Tjörn som låg i rätt prisklass för mej, problemet e väl kanske att man oftast får vad man betalar för. dvs att för att få allt ok i båten så måste man lägga ut 100t vilket inte funkar med min småbarnsfamiljsekonomi. Kepp up the good Work!! / Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. tackar för era kommentarerGlad

kommer fortsätta lägga in bilder.

 

det där med att man lägger ner väl mkt tid på båten kanske är sant. jag kommer nog aldrig göra om det igen. det blir liksom så. det ena föder det andra. gör man så  bör man göra så oxå. sen blir det väldigt mkt.  men men det blir kul med en båt i nyskick.

 

 

iaf så har jag varit unte i båten några dagar och hållt på med hyll grejorna i salongen. det är ruskigt pillit jobb.  frontar och bottnar skiljeväggar som skall passa på millemetern. . och frontarna måsta passa med tiondelar  annars  ser det skit ut.  så det är segt. l

men det är ju det  man ser mest i båtan typ.  i syn höjd oxå.

 

nu har jag iaf mallat allt i kartong . botten skiljevägg samt det som skall klä röstjärnet.

post-26564-1394235882,2982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...