Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 forstättning, renov del 2 bottenstockar gammal grundstöttnings skada.

Rekommendera Poster

även 2 st balkar som förenar motorbädden med köl balkarna.  detta för att skydda mot framtida grundstöttningar och delameneirngar bakom köl. hade igetligen tänkt att dom skulle fortsätta  ett par dm in på köl plattan men detr  blir jobbigt.

post-26564-1394235842,9863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en sista koll att allt är i våg hyffsat.   sen blir det till att lägga mallen på dinivycell skivan och rita av. divycell skivan är ca 30mm tjock och är bland det hårdaste i dinyvicell väg.  fick den från jobbet .

post-26564-1394235843,1067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fräste radie 6  på alla ovan kanter på alla dom färdig utkapade bottenstackarna. dinvycellen som var såpass hård gick utmärkt att fräsa och såga med  sticksåg. lätt att arbeta med. gick att tälja oxå.  fick ta till det i nöd när det inte passa  riktigt senare

post-26564-1394235843,17_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här ligger dom prov dit lagda  för att kolla så allt stämmer. och det verkar det göra.

 

planen är att börja med det förligaste bottenstocken och sätta dit med plast lim. och sätta den i lod och våg m.m  sen utgå från den.  eftersom plastlimmet är rätt trögt spackel typ. så kan man trycja ner bottenstockarna olika mkt och då kunna  justera dom så det nästan blir perfekt enligt vattenpasset.

 

spackla även en radie längst ner för att underlätta plastnignen

post-26564-1394235843,2901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där satt dom på plats. sen skall det plastas . 4lager. på varje bottestock.

 

tyvärr så tog glasfiber väven slutRynkar

 

så i detta läge står jag nu.

 

vill bara plasta klart den här skiten och måla sen börja med inredningen igen. är så trött på plast o skit. det tar ju sån tid

post-26564-1394235843,5356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nähä.. hmm.

 

jaja . jag åtekommer när jag köpt glasfiberväv och  plastat .   sen blir det en provisorisk durk

och en ny tråd och då motor installation, men det är kvar en del här.

 

såhär gjorde jag. man kan säkert göra på massor av andra sätt. ibland så får man köra på och vara beredd på ändrade planer längs vägen.  så reslulatat kanske inte blev exakt efter man tänkt. men ändå helt okej. kanske kunde man placerat bottenstockarna på annat vis. men det blev såhär. tror det blir bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att bli sen sjösättning för din del.Skäms

Men det blir dessto roligare den dagen, din båt lär bli som ny..

Bätre bilder på en möre 30 invändigt får man leta efter. Kul med så mycket bilder för mig som nu ser hur båten ser ut under träbitarna..

Tack för alla fina bilder. Jonny W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar tackar. roligt med lite respons

.  ja sen sjössättning lär det bli. men det är planerat.  blir tillomed väldigt sen.   lägger nog i den i höst och låter den vara i under vintern i en skyddad hamn. bygger klart det sista när båten är i. kan tänka mej att det är mkt el och kopplande samt tankar m.m tak och sånt kvar då.

 

ja  denna möre 30 är grundligt fotad   i alla hennes   skrymseln och vrån. men det känns skönt i magen att veta att den är genom gången överallt,  känns som att jag kommer behålla denna båt tills jag kastar in hand duken.Tungan

 

jag gillar allt med den förutom ståhöjden . kunde ifs varit större i för piken m.m men då blir den stor och hade varit jobbigare att  hålla ordning på.

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. var ute o plasta  allt igår kväll. kan säga att jag ångra rätt fett att jag gjorde allt på engång. jag tog en bottenstock i taget, men sen när alla var gjorda så kunde man inte sätta fötterna nånstans  utan att förstöra det man hade plastat.

så såna här jobb skall man dela upp. grejen är att jag är lite stressad. fick en dag på mej med att fixa detta.   ville få gjort så mkt som möjligt.  båt grannen i samma lokal skall lacka sin båt. så då kan inte jag vara där o greja och röra upp damm.

 

så hur nöjd  är jag med jobbet på en skala 1-10 ?   ca 6       det var riktigt svårt att plasta  där det var som ett rutsystem. är riktigt glad att jag inte lät dom balkarna som går från motorbädd  och till bottestock nr 4  gå igenom bottenstock nr4  då hade det blivit ännu mer jobb.

sen är det svårt att få bort små luft fickor som bildas när man plastar på divycell på vissa ställen.  dinvycell balkarna  är ju ca 3-8cm höga  och 30mm tjocka. med fräst radie 6 på kanterna. det gick hyffsat bra att få dom tjocka plast matterna att  gå runt balkarna  och vara platt  uppe på som är viktigast.  MEN där fördjuppningen är mellan kölplatta och skrov = därjag slipa  och plasta innan, där var det riktigt jobigt att få till det bra.

 

så jobbet tog lång tid och var skit kladdigt, krävande samt  blev inte perfekt.   men det duger åt mej.   det kommer  hålla fint ändå.

 

tyvärr så glömde jag kameran. så bilder hur det blev lägger jag upp  snart.

 

räknar med att få justera lite  och plasta på nåt ställe där det är ojämnt.

 

3lagerr 600grams matta  blev det per bottenstock iaf.

 

dela upp jobbet ..   samma när jag lacka om båten.   skulle delat upp det med. gjorde det på andra  omlakeringen  ifs. MKT enklare.  så det är nåt jag måste tänka på.

 

kommer bilder inomkort.

 

mvh Johannes

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så här blev det. fick ta sista litern från biltema plasten. den var mer vitaktig typ mjölkig när den blev härdad. och den var mer rosa aktig  när man höll på  med skiten. så den verkar annorlunda än det varven har.?  nån som vet nåt?

post-26564-1394235859,2019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

små bilder men klickar man på dom blir dom större.  skall åka ut till båten och slipa allt igen och måla med grå topcoat. återkommer  efter det,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min förra året, byggd 83 och är glad att de gjorde jobbet med bottenstockarna från början. Likt ditt jobb men mina kölbultarna går upp i bottenstockarna så din är nog lite starkare. Kul att du lägger upp så mycket bilder, kämpa på. Mvh Lars

post-10002653-1394235861,165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var som sjutton.vilket balksystemFörvånad grymt rejäla  och sitter jätte tätt ju. skulle inte tro att mitt är starkare .

 

har du dinvycell i dina balkar eller är dom ihåliga. sitter bultarna inne i balken?allstå att balkarna är satta  över.

 

tack så mkt. blev tyvärr inget slipat  bara . kom grejer ivägen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör ett otroligt seriöst jobb. Jätteintressant att följa. Finns säker fler där ute som håller på med liknande men ditt är även väldokumenterat med bilder och text.

Önskar dig fortsatt bra energi och kommer fortsätta följa ditt fina projekt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar  Roland Glad

 

 

 

 

 

Har varit ute o jobbat en del,  men det går trögt , slipa dammsuga plasta slipa dammsuga måla.

 

men efter 5liter grå topcoat så äntligen kölsvinet färdigt.

 

post-26564-1394235872,6189_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var ute i båten och dammsög allt från förpik till akter. tog bort allt skydd m.m allmän röjning.

och topcoaten i kölsvinet hade torkat jätte fint.  kul att det äntligen är slut med plastande och plast damm,

så här komme lite bilder på det som dolt sej under all skit.

 

 

salong mot för

post-26564-1394235875,6375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...