Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
nutshell

Start/diesel problem MD2

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det är någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig.

Jag låg i helgen och försökte få igång min MD2 utan resultat.

Jag tror att problemet ligger i att jag inte får tryck från spridar pumpen.

När jag lossar rören till spridarna på spridarpumpen och kör på starten så kommer det minimalt med diesel.Rinner ytterst lite.

Skall det typ bli en stråle när man lossar där eller är det så jäkla lite tryck?

Det blir ingen skillnad på när jag sätter på fullgas eller drar ner gasen.

Har hört lit teorier om att stoppen kanske ligger i mm.

Please Help!! alla tipps motages!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att stopphandtaget är inskjutet??? kolla oxå stopfunktionen på pumpen och att stoppen rör sig.

 



Senast ändrad av CaptainH | 30 mars 2009 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack som fan för svar!

Jag har inte riktigt koll på hur funktionen med stoppen är nere på pumpen.

Jag fattaer det som att när man sänker gasen på reglaget till noll då aktiveras stoppen på pumpen.

Men stoppen ser man väl inte? sitter inte det i själva pumpen?  eller skall man kunnna röra på staget som den går till ändläge på när man sänker gasen helt? (stoppen rör sig)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för temperatur ute när du försökte starta. Var det minusgrader så kan det bli problem. Du har väl troligtvis sommardiesel i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen motor startar utan diesel. Kolla att du har fått bort luften i ledningar. Sätt gärna övertryck i tanken genom att blåsa i avluftningsslangen. Det brukar göra susen på en gammal motor med halvdålig matarpump som inte är bra på att dra fram diesel när den fortfarande bara har luft att suga fram diesel med. Lufta sen uppe vid spridarna också. Då ska det pissa ut en hel del diesel, speciellt om du har full gas. Lägg en trasa där så ser du hur mycket det kommit. Är det komp och diesel så startar en dieselmotor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån diesel startar också med startgas i insuget även om det inte kommer nån diesel alls från ordinarie system..men stannar ju självklart efter bara några varv om den inte fortsatt får bränsle Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena kolla om du har ström på stoppsolenoid och ha lite gas när du startar

ta en flaska med oljeblandad bensin och spraya i insuget i stället för motor förstörande ether i fall du har problem med start men ett tips lufta väl

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg!

Har nu snackat med en pensionär som jobbat på Penta hela sitt liv och verkade ha full koll!

Fick varning om att inte dra på med startgas för det gillar tydligen inte dessa spisar.

Jag skall ta ner pumpen i helgen.(fick instruktionspapper och bilder mm)

Det är 100% luftat sustemet så där ligger inte problemet.

Antagligen sitter kolvarna fast i pumpen efftersom att det inte blir någon skillnad på trycket när jag ger fullgas. det reglerar nog ej riktigt. eller så är fjädern i pumpen defekt eller har lossat.

Återkommer med resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var hon igång i dag.

Öppnade inspektionsluckan och kollade hur det låg till.

Fick fundera en stund innan jag ingåg att det var en reglerstång som satt fast.

Fick leat upp dena och så nu fungerar även kallstaren.

Nu fick jag tryck upp till spridarna.

Tog dock en jäkla tid innan hon ville gå i gång.

Gick först bara på 2ans burk medans hon spottade baklänges på ettans burk,

Löste problemet genom att ha fulgas när den gick på 2an samtidigt som jag körde på starten!

Då blev det en jävla fart på varven så bankade 1an igång!

Nu startar hon och går fint!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, då min MD2a motor nu har ettliknande fel, är jag väldigt intresserad av ta del av de instruktionspapper och bilder du nämner. Är medveten om att det är några år sedan som detta på forumet var aktuellt, men hoppas ändå!

Anledningen att felet uppkommit är att topplockspackningen sköt, och då visade det sig att mtrl mellan kylakanal och cylinder var så nerslitet. Nu har jag köpt ersättnining topplock samt även en riktigt fin cylinder som jag plockade ihop i helgen, men som sagt, nu vill hon inte starta, inten ens med startgas???? Vilket gör mig beskymrad, jag har tidigare haft problem med att få fram diesel då sk pumpens arm med kulan som fastnat. Nu verkar felet vara annat, mängden diesel fram till spridarna är inte tillräcklig tycker jag som om pumpen inte orkar med mer... därför är jag ni intresserad av din dokument!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt cylinder och topp, har du då ställt in kompretionen?

Kanske är kolven avsvarvad vid en tidigare justering, man kan svarva eller fräsa av topplock och cylinder för att erhålla lite bredare tätningsyta för toppackningen, vid stora avvekningar kan man nödgas svarva av kolven för att få mån så man kan ställa in kompen med chimsen under cylindern, dom som de flesta tror är packningar.

Bara en fundering.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den histortiken har jag tyvärr inte huruvida det är gjort eller inte, men vistt så kan det vara.... det jag tycker är märkligt är att inte stargasen ger någon som helst effekt. Det som sker nu är att jag skall tömma motoern på den vattenskadade olja (som jag upptäckte sent) olje stickan max nivå var ordentligt över????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt spalten mellan kolv och topp?

Det är den spalten man ställer in med schimsen under cylindrarna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte pga att jag hade inte den kundskapen om vilken betydelse schimset hade, vad jag kände till var att jag fick ett schims som var 0,2 mm och att det var vanligt förekommande om inte någon justering på kolv tidigare skett! Nu börjar jag med en mer systematiskt felsökning och det första blir att ta hand om ett olje byte, sedan får jag fördjupa mig i bränsle tillförseln osv.... självklart tar jag emot fler tips som kan leda till att felet blir åtgärdat!

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn igång efter två helg-mekar-dagar, någon skrev så länge motorn får diesel så skall den starta och det stämmer men.... efter haveriet av topplockspackningen samt ett hål i en av cylindrarna kom det i in en hel del vatten, oljetråget innehöll ca 4,5 l och max volymen är ca 3, 25 l. Nu är oljan urtappad och ny på fylld, motorn går fin fint nu igen! Tack för alla bra tips här på forumet! smileysmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt cylinder på min md2b motor, men hur vet man vilka shims man skall ha ??? För å få rätt komp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avståndet mellan kolven och toppen skall vara 0,8 millimeter. Mät delarna och räkna vilka shims Du behöver. Allt finns beskrivet i Pentas rep.handbok.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...