Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Flayban

KCR-BOX

Rekommendera Poster

Utvärdering klar.....inte illa. Återkommer med mer info.

Motor KAMD 300 Båt Forbina 9000 med full tank 300l och full vatten 150l körd 2ggr åt mosatta håll för att minimera fel.

//Jonas

www.forbina9000.dinstudio.se

post-10007903-1394235863,669_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har du samma prop som tidigare? Grafen indikerar oförändrat maxvarv/-fart, stämmer detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det ärsamma propeller, kommer nog byta nästa år.

Så här ser instrumenter ut som är kopplat till motor.

//Jonas

post-10007903-1394235864,6563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv2x KAD44EDC, kan man koppla in liknande instrument som ditt?

Är instrumentet VolvoPenta tillbehör och vad kostar det.

Var det enkelt att installera KCR-boxen?

Låter otroligt att du sparar ca 1liter distans med KCR-boxen.

Calle



Senast ändrad av SeaRay-270 | 15 april 2009 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående, förbrukningsminskningen är väldigt stor.

En fundering; EDC-instrumentet läser ju av information från motorns styrdator. Finns det någon risk att KCR-boxen förvanskar denna information så att instrumentet visar fel? Vore intressant om du när du tankat kan rapportera ifall du fått i så mycket diesel i tanken som du trodde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela principen bakom trimboxen är ju att kringgå eller förvanska de signaler orginaldatorn får eller ger, och det lär väl vara information från orginaldatorn som har gett denna graf. Jag vet inte hur det brukar fungera när man blandar ihop olika system så, men jag skulle inte lita på siffrorna innan de verifierats med en koll på hur mycket soppa som VERKLIGEN gått åt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VW Caddy med KCRbox i. Vridet och prestandan är betydligt bättre än orginal. Enligt färdatorn drar motorn betydligt mindre än tidigare, men de e inte verkligheten ...enligt manuella mätningar så stämmer inte färdatorn numera. Har påtalat det för KCR och dom säger att de e fel i mjukvaran och att dom åtgärdar det.

Kan tänka mig att detsamma gäller för båtmotorer!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!!!.

Roligt att ni är intreserade av resultatet, det fins delade meningar om det är med KCR.

På Fredag så drar vi iväg på årets första tur, och då kommer båten att vara fulltankad.

Kommer att köra ca 50 distans, ska bli roligt att tanka när man kommer tillbaka.

För övrig har ja både KCR och Pomotech monterad i tre av mina bilar, och förbrukning stämmer med färddatorn.

Ja återkommer med mer info på Måndag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag grusat förhoppningen om en rejäl bränslebesparing. Å andra sidan bättre att veta detta än att ge sig iväg till Gotland och få soppatorsk halvvägs. Det kan ju också vara så att siffrorna faktiskt stämmer, vi får väl hoppas på det. Väntar med spänning på din rapport efter helgens åka. Har själv en KAD300 som jag inte haft planer på att trimma, men kan man sänka förbrukningen med 42 procent så kan det ju åtminstone vara något att överväga.

I sig kan det vara logiskt att färddatorn inte längre stämmer. Vad jag förstått så fungerar dessa boxar så att de förlänger signalen om insprutning så att motorn får mer bränsle. Det motorns styrbox rapporterar om till EVC-instrumentet är rimligen om hur mycket bränsle just den styrboxen vill ge till motorn, samt resultatet i form av varvtal. Motorns styrbox kan ju då knappast ha en aning om att dess signal sedan förstärks på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande nyfiken på om boxen gav någon märkbart högre toppeffekt. Bränslebesparing vid marschfart i all ära men nog skulle jag vilja ha lite mer på topp också. KCR anger ju en ökning från 285 till 330 hk och det borde väl ändå märkas, om uppgifterna stämmer i praktiken alltså?

Edit: försvunnet ord...



Senast ändrad av flying | 16 april 2009 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en nordwest 390 med  2 st kad 300 där jag monterat i KCR boxar.

Utan någon vetenskapliga mätutrustning så tror jag mig veta att bränsleåtgången sjönk med ca 1,5 dl. nm. Körde 800 nm. utan boxar och 800 nm med boxar Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen.

Nu har jag kolla vad båten har dragit, enl EDC instumentet så har motorn dragit i sig 88,58L sen jag tanka fullt, då jag nolla det.

Vid tankningn idag så fick jag i 91L, lite felmargina fins det, tlx så rann det över när munstycket slog ifrån och så rann det även i ventlationen.

Vi körde 51n då fick vi en medelföbrukning på 1,7L/n rätt bra tycker jag med hela familjen och fullpackad, körde ca 20-22kn

//Jonas

 

 

 



Senast ändrad av Flayban | 21 april 2009 | 13:50

post-10007903-1394235874,2651_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas,

Har kört KCR 1 år och skippat KCR,en för jämnt ett år sedan. Detta efter att jag bytt till större trimplan och därmed inte behövde det ökade vrid som jag saknade på min KAD 44EDC. En viktig orsak var dessutom att bekant till mig likaså satt på KCD på en KAD 300 EDC och han blåste ett par kolvar!!!

KAD 300 är som du kanske vet en uppskrämd (annan topp) KAD 44EDC och var ursprungligen på 300hp (kom som ett svar på Yanmar 300-315hp motorer). Tyvärr blåste även Volvo kolvar på KAD 300 varför man sänkte effekten till 285hp.

Min KAD 44 EDC på 260hp och jag vågade helt enkelt inte fortsätta eftersom min bekants renovering gick pär å 90.000kr

Om du bara vill komma upp snabbare är stora trimplan lika effektivt, jag gick från 9x18 till 12x 24 på samma kolvar (ok enligt Bennett) Nu hoppar min Falcon 26 upp på planet samt lutat aldrig i sidvind. Nu kan jag behålla fullt plan ned till 7knop (tidigare började båten ramla igenom vid 16knop) Bäst av allt är att nu bromsar inte trimplanen framfarten eftersom anfallsvinkeln blir så låg eftersom trimplanen är så effektiva.

Något att tänka på 

Mvd

Ingemar     

 

 

 



Senast ändrad av IngemarSandberg | 02 augusti 2009 | 19:15

post-19654-1394236043,2468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror säkert siffrorna stämmer. Har själv haft en KCR box i en Fabia RS under flera år. Fabriken anger 131 hp/310Nm men som ofta med VAG;s motorer ligger siffrorna högre. Snudd på 145 hp mätte Rototest upp på den motorn så det är den effekten man får jämföra med när boxen är på plats. Fabia RS med KCR-box är bänkad till 173 hp/432 Nm vilket är mer än vad KCR anger (160 hp / 370 Nm). Lägger man på de 29 hp som KCR utlovar på 145 hp kommer man väldigt nära de 173 hp den har bänkats till. 1.9 TDI 131 hp med KCR har liksom många andra dieslar full effekt en bit innan toppvarvet och sedan dalar effektkurvan snabbt.

När jag låg i 130 km/h (2500 rpm) började bilen bli törstig ( 0,63 l/mil) så lägre förbrukning får man om man inte ligger för högt upp i varvregistret. 

Vill man ändra på när turbon ska börja ladda, om motorn ska ska ha jämnt drag upp till maxvarv eller något annat får man anlita någon som kan mappa motorn istället.

 

Som en parantes tittade jag på när en mappad VW Caddy 1.9 TDI  105 hp utan kat men med hybridturbo bänkades till 264,2 hp/524,6 Nm. Nu höll inte kopplingen många dagar men den skulle bytas mot starkare.

Jag åker annan bil idag utan KCR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...