Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
trollarlars

Nybliven båtägare behöver tips om ankring, förtöjning etc.

Rekommendera Poster

Köpte båt förra våren men hann bara vara ute på ett par-tre kortare dagsturer.

Förhoppningen är att vara ute betydligt mer i år men till saken hör att jag är total novis på området och känner mig osäker på att lägga intill vid klippor, öar osv och att jag förmodligen kommer vara ute ensam med båten en hel del gör inte det hela lättare.

Skulle verkligen uppskatta grundläggande tips om hur man går tillväga ex då man vill gå iland vid en klippa etc, när lägger man i ankaret, vilken typ av ankare ska jag använda etc.

Likaså skulle jag behöva tips/råd om hur man använder en boj att förtöja aktern till vid en brygga. Jag fattar hur den används men hur går man enklast rent praktiskt tillväga då man ska lägga intill vid en brygga med fören mot bryggan och aktern mot bojen?

Har ankare av draggtyp samt en 30 m ankarlina med blyad kärna samt ett par bergskilar (allt oanvänt)

Båten är en Silver Fox med en 50 hk Mercury.

Tacksam för alla tips, hur enkla de än kan tyckas vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att båten inte är speciellt stor vilket gör det hela lättare.

Jag hade behållt draggen, som ankare. I början tycker jag att du ska ge dig ut när det är stille. Ta fram drag och se till att lina kan löpa fritt utan trassel innan du ska lägga till. Alltså var förberedd. Lägg dig 15-20 meter från platsen du tänker förtöja och släpp ankaret. Med en hand styr du på lägsta möjliga fart och med den andra håller du linan från propellern. När du når berget dra lätt fast dragglinan i en knape och hoppa i land och förtöj båten. Sen kan du börja justera dragglinan och förtöjningen så båten ligger perfekt. Svårt att förklara men det viktigaste är att du är förbered med tampar och kilar innan du ska lägga till. Är du rädd för att gå på så fäst en fender tvärs över fören. Övning ger färdighet.

Vill du inte krångla med bojen vid bryggan så köp en bojhake, finns hos hjertmans tror jag.

Börja men lätta ställen där det är djupt fram till klippan och där vinden inte kommer åt.

Jag hade innan vi köpte vår Albin 25 bara kört en 5 meters styrpulpet, och visst har vi gått in i bryggor lite för hårt och visst har vi skavt mot en klippa men man lär sig fort. En månad efter köpet körde jag båten ensam och hade inga problem med att lägga till i krångliga vikar där vinden låg i sidan. Men än har jag mycket att lära. Behåll lugnet så slipper du ställa till med cirkus. Själv är jag lugn som en filbunke och hetsar sällan upp mig när det bli stressigt.

Vill du öva utan att riskera bergkänning så ankra en boj på öppet vatten och lek att bojen är din drömbadplats. Alltså kasta draggen och försök förtöja vid bojen.

Lycka till, alla är nybörjare någongång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen bara haft segelbåtar på mellan 1,5 - 6,5 ton, och en bohusjulle (lilla bilden uppe till vänster).

 

Som bohuslänning så är man uppväxt med dragg. Dom första 30 åren hade jag inget annan för båtar upp till 3,5 ton, och jag hade aldrig större problem än vad jag har haft efteråt med det, av de flesta experter godkända ankartyperna.

 

Sista gången jag ankrade i sommras med ett ankare av godkänd typ fick jag inget fäste så jag fick ro ut min 12 kg dragg som hittade nån sprika i berget och gav tillräckligt fäste så jag kunde ligga kvar den tiden jag från början tänkt.

 

Du skriver inte hur tung din dragg är, men den är nog ok. Sen är det inte fel att ha åtminstone två ankarutrustningar. Deltaankaret är ju poppulärast av den godkända typen idag. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1065&artname= Ett 4 eller 6 kg med 4 meter kätting och muliplatlina http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1156&artname= så har du en mycket bra utrustning.

 

Jag seglar nästan alltid själv. När jag skall lägga till i en naturhamn väljer man ju alltid en plats som ligger upp i vindögat eller nära detta. Lägger i ankaret på lagom avstånd från landFlört dvs 20- 25 meter går sakta in mot land. När förn (har stävskena och idag vatterstag) eller kölen tar mot land/botten lägger jag fast ankarlinan tillfälligt och lägger motorn på tomgång framåt. Går fram på fördäck och lägger på två förtöjningsändar på knaparna i fören, varpå jag kliver i land.

 

Finns det bergöglor, vilket det ofta finns här i Bohuslän genom SXK´ s försorg trär jag linan genom öglan och tillbaka till båten. När jag seglar i Stockholms skärgård är det ofta träd som får tjänstgöra. Finns det inget att förtöja i får man försöka hitta enspricka i berget att slå ner bergkilarna i.

 

När den förliga förtöjningen är avklarad går jag akter och drar ut båten, justerar förtöjningarna och belägger permanent.

 

Jag har haft akterboj i många år ibland för två båtar samtidigt (olika bojar). Fast i bryggan har jag två ändar med avpassade längder och färdigsplitsade öglor, bara att lägga over respektive knap. I bojen har jag en lina på den lilla båten och två linor till den stora också de med avpassade längder och färdigsplitsade öglor. (till den lilla båten har jag faktiskt barndhakar http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1081&artname=Karbinhake, brandhake, galvad&sok=karbin Det är kanske inte helt regelrätt och egentligen inget man borde rekomendera - men - det har fungerat utmärkt för mig i många år (med samma hakar).

 

Jag har akterlinan fäst i underkant på bojen och hänger de/den genom öglan på tenen när jag är ute. På min lilla båt gör jag så här. När jag skall lägga till går jag sakta längs bojen. När jag är mitt för tar jag linan och sätter fast brandhaken i en ögla i aktern. Går sakta in mot bryggan på tomgång. Båten stannar upp pga akterlinan när den är nån dm från bryggan. Går snabbt fram tar bägge linorna med en gemensam brandhake och fäster den i en ögla i fören.

 

Vid det senaste beskrivna momentet är nog det enda tillfälle jag skyndar mig. När jag kommer fram i fören lyfter proppellern över vattenytan och motorn rusar och jag vill snabbt tillbaka akteröver för att slippa höra elendet.

 

Jag har några extra tynder på lina från bojstenen till bojen. som dra ut bojen och därmed båten.  5-liters plastdunkar som jag fyllt med sand ( det var det jag hade vid tillfället och det har fungerat utmärkt).

 

Det är egentligen ganska enkelt, bara man tar det lungt. Stark sidvind kan naturligtvis ställa till det ibland.

 

tommy

 

 

 



Senast ändrad av toaen | 24 mars 2009 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska lägga till i naturhamn själv kan du prova att fästa en dragg modell mini i en förtöjningslina. Lägg ankar och närma dig sakta. Några meter innan land så lägger du motorn i friläge och kastar draggen mot land och försöker få fäste. Sedan kan du i lugn och ro ställa dig i fören och hala dig in. Då har du också full koll hur det ser ut framför båten också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till den enda meningsfulla hobbyn i världen. Glad

 

Du har redan fått ett antal bra tips av varierande grad av avancemang. Mitt grundtips, och särskilt med flatbottnade motorbåtar, är att alltid komma in från lovart (vindriktningen) och låta vinden driva dig rätt istället för att göra avancerade manövrer och få panik när båten vill driva iväg åt sidan. För det gör den nästan alltid, även när det är i princip vindstilla. Och som sagt ta det lugnt, så kan du klura ut det mesta själv efter hand.

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är nybörjare i början.

Ta det lugnt.

Öva i lugnt väder.

Jag brukar reka noga på sjökortet innan och läsa av holmens beskaffenhet (flack strand oftast grunt, brant strand eller klippor, oftast djupare intill). Jag tar gärna en sväng förbi i låg fart och kollar innan jag bestämmer mig, kollar vind och ev ström, kör ut och vänder båten, går in, i med ankare och kryper in sista biten med delvis upptiltad motor (ifall). Går du på en sten i låg fart är oftast ingen skada skedd i.o.m. att du har en alu-båt.

Angör (kör in) till ön/holmen med vinden mot dig så du kommer i lä, när du minskat farten kan du annars snabbt börja driva i sidled vid sidvind eftersom du har en lätt båt.

Draggen duger säkert. Försök lägga i draggen så tidigt att du hinner få ut 4-5 gånger djupet i längd på linan så fäster den bättre. Efter ett tag lär du dig bedöma avståndet till land och när draggen ska i.

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips här allihopa.

Mitt enda tillägg är att jag brukar förtöja med en slinga iland och tillbaka till båten. Runt ett träd eller runt pollare eller genom förtöjningsring. Börja med att fästa ena ändan i båten med en pålstek (lär dig pålstek!), hoppa iland, lägg runt och sedan tillbaka till båten.

Då lägger man enkelt loss stående på båten och drar in elegant in hela linan, går lugnt bort till ratten o ställer sig och kör. Så man slipper man böket med att hoppa iland, knyta loss, hålla i båten, klättra tillbaka ombord. Det kan ju blåsa upp tills man ska iväg.

En man i fören hjälper när man letar lämplig parkering. Köp boken Arholma-Landsort eller motsvarande för din kuststräcka. Där finns bra platser markerade.
http://www.bokia.se/arholma-landsort-med-gotland-lars-granath-lars-hassler-9189564413/bok/9789189564411/

Enda nackdelen är att alla andra har samma bok, så det brukar bli trångt på de bra ställena. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders

 

Jag har haft SXK Västkustkretsens hamn och faledskisser i många år. Hade dem under en period markerade med siffror i sjökortet. På för och eftersäsong var det ställen man gick till. Under högsäsong var det ställen man undvek. Cool Annars är det inte dumt

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla tips!

Längtar efter att komma ut och öva, tror jag börjar vid någon öde brygga och sen trappar upp förhållandena succesivt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...