Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
havstulpan

Hissa höja Mercury Optimax med garagedomkraft eller?

Rekommendera Poster

Hissa höja Mercury 115 Optimax med garagedomkraft eller ? Är det någon som hissat sin motor ska höja den ett hål då jag monterat stålpropeller den står så till nu att jag har ingen möjlighet sätta kedjeblock för att lyfta den. Törs man lägga en träbit på garagedomkraften sen direkt på skäddan sen försiktigt pumpa upp den eller är det risk att den viker sig går av....får ju inte hända, mortorn ska ju bara lyftas så lite...eller har ni andra tips?? Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det går säkert bara du ser till att du lyfter rakt o sedan gäller det ju att hålla balansen på motorn .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såga ur ett jack ur en träbit lämplig dimension som passar till din skädda så blir det lite stadigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle inte lyfta motorn i skäddan. Jag tror inte det fungerar att hålla balansen och jag tror dessutom att skäddan kommer gå av om det lutar lite.

Jag vet dessvärre av egen erfarenhet att kavitationsplattor och skäddor inte är det mest hållbara på denna jord...

Bygg upp en ställning och lyft med spaklyft eller spel istället om du inte känner någon med lastmaskin eller gaffeltruck.

 



Senast ändrad av Flipp760 | 24 mars 2009 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg en gungställning som du hissar motorn i. Gjorde en själv för ett par år sedan, fungerade fint till ett par hundra kilo. Gjorde min i 2x4 tum med tvärgående ribba i 2x8 tum för att vara på säkra sidan. Nu har jag en verkstadslyft av den typ som du bla hittar på biltema.

Jag skulle inte komma på tanken att lyfta med domkraft om ni inte är 3-4 personer som kan balansera motorn, inte ens då känns det säkert.

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om vad Sturgeon säger. Det är en hel del vikt och lyfter man med domkraften, punktbelastar man fenan. Om man nu hittar ett annat ställe att trycka upp motorn med hjälp av reglar eller liknande, skulle man vara några personer för att kunna styra motorn.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med o annvända garagedomkraft är nog bara att avråda du måste ju också dra ifrån motorn från akterspegeln för att skrapa bort all sikaflex o ha på ny tätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa Biltemas motorlyft, kostade 1500:- för ett år sedan. Du har nytta av den om du måste ta loss motor flera gånger.

Köpte en sådan själv i fjol, även om min motor väger bara 87 kg. Jag måste (enligt försäkringsvillkor) ta loss motor varje höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer till fullo. Lätt att komma intill och blir hur stadigt som helst. Motorn skulle kunna hänga där hela vintern.

Finns säkert begagnade lyftar på tradera eller blocket om man inte tycker att 1500 är billigt.



Senast ändrad av AndreasHT | 25 mars 2009 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker det låter som en jag-har-bråttom-och-får-ångra-mig-sen-lösning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för alla tips och ideer. Jag håller med att en domkraft det låter vanskligt. Det där med gungställning var ju smart likaså motorlyften det känns då lite surt köpa en sådan då jag har lyftanordning i verkstaden men där är det fullbokat en tid. Så jag ska bygga mig en ställning för att fästa kättingblocket i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag harnu hissat motorn sitter nu i 3:e hålet uppifrån jag fick låna en motorlyft gängade bort muttern till svänghjulet...satt som bara den. Konstaterades att gängan är M16x1.5 så en mutter gängas upp till den dimensionen och sedan svetsades en lyftögla på den. Sen var det bara hålla den sträckt och ta bort bultarna. Viktigt täta med ny sika innan återmontage. Lyftet blev precis i centrum på motorn. Justeringen blev bra går kanon nu med stålpropellern, fint stävlyft och bra grepp. Tack för alla tips.

post-10000082-1394235861,3103_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...