Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jernevid

Vad skulle du välja 150 hp Optimae eller 115 hp fyrtakt

Rekommendera Poster

Tänk dig en båt typ DC, HT eller WA på dyga 6m.

Vad skulle du välja om priset för de båda alternativen är det samma?

1. En som är bestyckad med 150 hp Optimax

2. En som är bestyckad med 115 hp fyrtakt

Fördel/nackedel?

 



Senast ändrad av Jernevid | 24 mars 2009 | 13:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag skulle nog hålla på fyrtaktarn, tystare finare gång, bättre att fiska med,inte så rökigt, mindre förbrukning, bättre andrahandsvärde, man vet ju aldrig vart bensinpriset tar vägen heller. 115hp ska ju i regel räcka till en 20fots båt.Vad är det För en båt?

MVH björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog gå på en 150 hp Optimax... Det som förut var nackdelarna med 2-takt har man kommit ganska så långt med, dvs soppaförbrukningen och ljudet. Soppaförbrukningen är inte så mycket högre (om det nu fortfarande är det) och ljudet är det ju ingen större skillnad på när man ändå kör i 30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte stöldrisken oxå.

4-takt är mycket hetare på den marknaden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag antar att det är två båtar där motorerna redan sitter monterade på som du väljer mellan??

Jag skulle nog tagit 115 fyrtakt.

Annars med den båten, 620 DC, skulle jag välja 115 Optimax. Bästa köp enligt VB test förra året. Testvinnare blev Yammaha 115, men är 20 000 dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad man egentligen behöver. Räcker 115 hästar gott och väl och det finns ingen två-taktare tillgänglig, skulle jag ta 4-taktaren. För 150 hästar vill ha mat de också. Men om 115 skulle vara mer i underkant, skulle jag välja Optimaxen.

Tyvärr har jag inte sådana bekymmer :-)

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sexmetersbåtar med 115 hk motor är för lite. Fem pers i båten varav kanske tre eller fyra bjässar i baksits orkar den inte lyfta utan rejäl planingströskel. 115 hk i sexmetersbåt saluförs för att priset på båt inte skall avskräcka köp. Bättre andrahandsvärde med större motor. Kostsamnt att uppgradera senare. Men vid kanalfärd i max fem knop räcker det med 115 hk eller mindre. Finns säkert massvis med ångerköpta som nu kommer med bortförklaringar om varför 115 hk räcker. Ta 115 hk och mindre båt.

Med sexmeter och 200 hk hälsningar JJ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är böjd att hålla med dig. Kört några underdimensionerade båtar och det är inte alls så trevligt. Dock beror valet av vad båten skall användas till. Att den drar mer, låter mer, accelererar sämre och har sämre sjöegenskaper är väl klara tecken på hur en förliten motor skiljer sig från en större modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, finns tydligen någon som kan resonera utan gnäll på detta forum.

 

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta argument bygger på HK och inte på 2 eller 4-takt. Jag är också lite nyfiken om varför man bör välja det ena eller det andra :)

Jag menar... (finns säkert redan sådana trådar) men hur gämnför man 115 hk 4-takt med 150 hk 2-takt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorerna har samma antal hästar är det tycke eller smak som bör avgöra. I det här fallet med sexmetersbåt om det är en styrpulpet utan raggningsvärde och om man mestadels fiskar så lämpar det sig säkert bra med en 115 fyrtakt och om  man räknar med att äga båten under längre tid. Då saknar andrahansvärde betydelse. Men med en DC med högre raggningsvärde och ett glatt kamratgäng, behövs 150 hk minst. Båten får ett högre andrahandsvärde och man har större möjlighet att byta upp sig snabbare om man har det intresset.

Detta är mina tankar och värderingar

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle satsa på optimaxen. Med den motorn får du en bättre bränsleekonomi vid samma fart, då den får jobba mindre än den andra motorn. Skillnader i ljudnivå etc upplever jag som marginellt. Och förstås, stöldrisken minskar ju betydligt med en tvåtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

140:- litern för tvåtaktsolja verkar helt onödigt när det finns motorer som klarar sig utan den kostnaden. Vidare så vet jag handlare som sparkat ut Mercury pga mängden reklamationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara exakt Optimaxoil DFI 120:- enl prislista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är ju inte precis några mängder av den oljan som krävs....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt svar var uttömmande om dig själv.

1. Du äger en båt med 200 hk naturligtivs alla andra är dumma i huvudetOskyldig

2. Du brukar ha tre kompisar och en kusin i båten alla är extremt överviktiga.

3. Bättre andrahandsvärde med större motor, självklart!!...annars har ju du gjort bort dig.

4.Du är inte en extrem Göta kanal vän.

5.Trådskaparen frågar om en 6-meters båt och får rådet att köpa en mindre..skarptSkrikandes

 

Själv seglar jag en Bregott 22

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm 140:- litern för 2-taktsolja?? Man kan ju undra vad du tankar på lyxkrogen eller??

På biltema tar man 60kr för en liter. Jag köper själv mobils ojor på stordunkar och kommer väl ner i 50kr litern eller nått sådant.. Kan nog pressa ner den siffran lite till när jag beställer mkt.. Jag vet oxå om att d finns oljor som kostar bortåt 300kr litern osv men man måste inte köpa dom för det eller??? Där inte sagt att dom är bättre/sämre för det, men dessa oljor brukar vara för tävlingsmaskiner typ Crossar, Vattenskotrar osv. För en vanlig snurra duger mobilolja utmärkt hade inte heller tvekat på o slå i en skvätt BT olja. Sedan kan man ju undra vad  d är som skiljer optimaxolja från vanlig 2-takt?? Sedan så gör den genomsnittliga förbrukaren av med kanske 4L på en sesång. Senast jag servade 4-takt så pressade jag i olja för betyderligt mer pengar än vad detta skulle kosta. Sedan tillkomer filter för ytterligare hundralappar. Och någon timmes jobb som man kunde gjort annat på....

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 25 mars 2009 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till bregott. Har inga kusiner att åka båt med, gjorde förr när vi bodde i samma stad och var barn. Åker mest själv eventuellt med barnen 2ggr 65 kilo  någon gång med barnens mor 55 kg. Köpte en Yamarin 6420 med 200 hk Yamaha fetox endast för att de slumpade den 260000 kr för hela ekipaget, skiter i andrahansvärde, motorn har ju förgasare. Men det var priset som avgjorde fick pengar över till både bensin o olja. Skulle gärna åka kanal om jag hade större båt men pengarna skall ju räcka till andra lekar också, eftersom familjen är måttligt road av mina båtlekar. Köpa en gammal båt som är större är till för de som lotsas ha pengar men inte ha råd med en ny. Vad skulle annars alla gamla Bayliners ta vägen.

Må gott bregott

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och för att besvara trådskaparen kommer här mina synpunkter, ända anledningen att välja 4-takatren i detta läge är om du är mkt intresserad av fiske/trolling. Annars går den tvärbort pga av styrkan och karaktären. En kompis har åkt opimax i några år nu och d ända som krånglat på den är instrumenteringen som byttes på garantin. Sedan har den bara gått o gått, som allt massproducerat finns d självklart även här exemplar som aldrig skulle ha lämnat bandet..

Men mina erfarenheter sejer mig att Mercury-concernen bygger många fler maskiner än Yamaha om året och d ger ju ett flertal felande maskiner i statestiken bara det.. D som talara mot Yamahan är dom höga ägandekostnaderna som följer valet dvs mkt dyrare service och troligtvis även dyrare försäkring. Tror mer på den enkla uppbyggnaden i optimaxen än Yamahas månlandare. Men d är ju bara vad jag tycker..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer.

Jag äger själv en 4,20 lång sportbåt, som är mycket välbygd, vilket också gör att den väger väldigt mycket för sin längd.
Detta är förstås positivt i köregenskaper i sjö, men med en stackars 15 hästare på akterspegeln plöjer den, och bara nu och då kommer den upp i plan med mig ensam ombord.

Jag skulle dock ändå välja en fyrtakt pågrund av att den är bränslesnålare, går tystare och jämnare, dessutom kan man inte numera mekka själv på 2-taktarna, eftersom även där är alltför mycket elektroniskt etc.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tro att Optimaxen är enkelt konstruerad är gravt fel. Efter att min skar så ägnade jag mkt tid på att plocka ner den och felsöka. Att hitta ett eventuellt fel på optimax visade sig vara som att hitta en nål i en höstack. Ingen kunde hitta felet, och de insatta bara skakade på huvudet när frågan ställdes om det är lättare att meka optimax i förhållande till 4-takt. För övrigt så kostar ett flertal delar till motorn otroligt mycket. Jag vill slippa meka med någon motor, men drar mig inte mer för att pilla med en 4-takt.

Eftersom jag haft både 2-takt insprut och 4-takt insprut, så håller jag inte med dig helt och fullt. Skall det inte till att dra vattenskidåkare eller dylika vattensporter så föredrar jag 4-taktaren före 2-taktaren, pga en i mina ögon trevligare effektkurv, ljudbild m.m.

Smaken är som baken.

/K 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vilken unkel inställning. Snacka om att pissa på alla som köper en begagnad båt, vill man ge intrycket av att vara rik köper man väl inte begagnad.

Kanske man bara inte har råd med en ny, men vill ha en snygg & bra båt ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem tusan häller i en 2-takts olja gjord av återvunnen olja från Biltema i en motor för över 100.000:- ????. Du bedrar snålheten visheten. 140:- litern är baserat på nya priser från 1 april och i 1 liters förpackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få se nu!??

140 kr (eller 120 kr) litern för olja, om jag gör av med 5L om året och en fyrtakt kostar 20 000 mer än en Optimax så kan jag köpa olja i 33 år för dom pengarna.

Sen borde det väl framgå i ett sådant inlägg att (vidare så vet jag att det finns handlare....) att du själv säljer Yamarin/Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

120:- baserat på 4 liter förpackning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-taktaren är inte dyrare än 2 taktaren. I vissa fall är det faktiskt tvärtom, Så så var det med det. Eftersom kunderna mer efterfrågar 4-takt så är det en högre produktion och därmed lägre kostnader är 2-taktaren som färre vill ha. Den absolut vanligaste frågan vi har på begagnatbåtar med 2-takt är får man byta motor till 4-takt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man skall jämföra bränsleekonomi då man köper båt. Skillnaden är inte så stor om det nu inte rör sig om en 4 tons halvplanande båt och då är frågan om man skall köra bensinare eller diesel.

Back to topic :)

Jag hade som sagt gått på 2-takt 150 hp Optimax. Oavsett vad man hade tänkte använda båten till är det aldrig fel att ha fler HK! Sedan om det låter olika mycket är det ingen skillnad i 30 knop, som jag skrev tidigare. Och det är inte heller någon skillnad i hur mycket det ryker om man nu inte jämför en GAMMAL 2-taktare och en NY 2-taktare med en 4-taktare. Den ev extra oljeåtgången är mer än försummbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte skrivigt något om att jag använder Bt olja, rekomenderar inte heller någon annan att göra det i mitt inlägg. Så länge jag kan få loss Mobil oljor till bättre pris ja då kör jag med det.. Du Sea Ray kan ju tala om varför man inte ska använda mobil oljor i några maskiner för de är ju att döma av ditt inlägg sämre än BT oljan. Och ja har föv kört mobil olja i många år och betyderligt mer kvalifiserade sammanhang än någon liten snurra och d har aldrig felat.

Mobil är bra oljor med bra kvalitet, hurvida din info om Bt oljan är riktig d tar jag med en nypa salt. Allt från d varuhuset är inte sopor du vet.. Snål d e jag men inte dumsnål, jag har varigt med såpas länge i matchen att jag vet vad som är rätt o fel när d kommer till mekanik.. Sedan att du föv hurrar för Yamaha är väl inte så konstigt då du verkar sälja just detta märke. Du verkar ha svårt att svälja att inte alla är överens med dig om vad som är det bättre allternativet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis spårade denna tråd också ut....

Som svar på frågan skulle jag välja 150hk Optimax, detta enbart pga hästkrfterna. Jag är själv en ivrig förespråkare av 4-takt men då jag har en motsvarande båt (yamarin 64) som den du är intresserad av kan jag säga att 115hk hade jag inte varit nöjd med. Toppfarten räcker säkert till men det är kraften som kommer saknas, tänk dig 5 pers i båten varav 3 på aktersoffan....det kommer att gå segt upp i plan.

Visst man kan argumentera för bränsleekonomi och ljudnivå på båda hållen men då skillnaderna här förmodligen inte är jättestora är det viktigaste enligt mig att man får ett ekipage som man trivs med, jag hade inte trivts med 115hk.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...