Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Micke-Q

Gammal Bensin

Rekommendera Poster

Har köpt en båt som legat på land i två år, hur är det med bensin kan den bli gammal och obrukbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte den bensinen.

Töm ur allt och gör rent förgasare och sådant. (om det nu finns?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin som är mer än 8 månader gammal bör du inte köra i en båtmotor, Risken för spikningar och motorskador är hög pga effektuttaget i en båtmotor.

Däremot funkar den fint i tex, gräsklipparen, dom kräver inte så hög kvalitet.

Bensinen står sig bättre om tanken är riktigt full och hyggligt tät.

Ett råd är att den sista tanken på säsongen köra på alkylatbensin, den står sig betydligt bättre.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle påstå helt tvärtom jag.

Bensin har en normal förfallotid på 2-3 år.
Jag satte igång 15 hästarn som hade stått i 10 år, med 10 år gammal bensin, och den gick igång efter ett par 10 ryck.

Enligt de jag pratat med är det bäst att sätta igång motorn i befintlig bensin, och sedan lägga i ny bensin ungefär 50/50 med den gamla, så den nya bensinen körs in i motorn, och det inte bara smäller om direkt.

Är detta en tvåtaktare så skall du se till att du kör på (om blandad bensin) samma oljeprocent, Yamaha 1% på de gamla t.ex..

Nu kommer antagligen 100 personer skrika emot detta, men det här är vad jag själv har gjort och blivit rekommenderad till att göra.

Är det isatt bevaringsmedel så är det garanterat okej.

MvH



Senast ändrad av Limpann | 23 mars 2009 | 16:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit direkt avrådd att köra tvåtaktare på gammal bensin av en motormekaniker, han påstod att de flesta kolvhaverierna han fick in berodde på att man hade gasat på som vanligt på fjolårets soppa.

Alla gör som dom vill men jag skulle inte chansa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med limpann helt den båt jag har köpte vi förra året o då hade den stått i två år och jag hade en dunk bensin som stått 6 säsonger så blanda i lite ny bensin i den bara så den blandas. så kan den kanske bluddra lite i början men om du ger den lite gas i några minuter så ska den börja gå renareSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl säga att det är en 145hk Volvo penta inombordare, om det är till någon hjälp.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den startar och går på bensinen kan du ju alltid puttra runt till soppan tar slut men jag skulle inte rekomendera att börja pressa motorn, oktanhalten sjunker nämligen en del när bensinen blir äldre och risken är att motorn börja spika vid belastning = motorskador.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Knack

post-10006417-1394235827,2945_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog mig friheten att kopiera ett svar från ett annat forum:

'Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med 'gammal' bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Med vänlig hälsning

Per-Martin Roos
OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är orolig för spikningar så är det lätt åtgärdat med en oktanhöjande tillsats, om volymen är försvarbar ekonomiskt förstås.

Rådet att tanka alkylat som sista tank för säsongen låter inte bra alls i mina öron. Möjligen skulle det vara för att själva bensinen står sig bättre, men motormässigt låter det tveksamt. 

Alkylatbensin är inte speciellt snällt mot packningar i förgasare och var man nu kan tänkas ha dem, vilket kan medföra att de torkar sönder/spricker och du får läckage.

Ska man gå över till alkylat så ska man göra ett medvetet val och skaffa nya packningar varhelst de kommer i kontakt med alkylatbensinen och därefter enbart åka på alkylatbensin.

Rådet är i mitt tycke extra olyckligt eftersom bensinen i det här fallet skulle bli ståendes minst ett halvår med den påverkan den har på packningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att det finns mycket öl på båten när du ska köra hem den, så tror jag att det årdnar sig. Om du pyttsar i ett par jeepdunkar med färsk soppa så är det nog inga problem att köra på den gamla bensinen. ( Ta med något gott att äta också, tänkte att det finns någon annan i besättningen som kanske blir hungrig.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bli spikningar pga dålig bensin? Spikningar beror väl på för tidig tänding. Med dålig bensin borde det väl snarare bli senare tändning och enbart dålig gång och mer oförbrändt bränsle? Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvinner en oktanhöjande tillsats så tål bensinen inte hög kompression och går då som en diesel, dvs tänder på det höga trycket med motorskador som risk.

Så var observant på gammal bensin speciellt i motorer som saknar knackavkännare och med hög kompression. Har själv aldrig råkat ut för problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte späda den gamla bensinen med en skvätt bensin med högre oktantal. Jag har 95oktan i min. Borde väl göra susen att blanda i lite 98-soppa i dunken. Allt är ju blyfritt numera, så ur den aspekten kvittar det ju...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog borde det väl gå bra, jag vet tillochmed några som kör sina gamla tvåtaktare på enbart 98a, men jag vet inte mer om det, men det lär fungera bra, om inte bättre.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag tankade fullt (90 liter) i oktober och har haft båt motor på inomhusförvaring till april så är det OK men om jag skulle sjösätta i maj/juni och börja förbruka bensinen så kan den skada motorn?

Har aldrig hört liknande.

Motorn är en Yamaha F115 2008.

Kan det verkligen stämma? I så fall gäller det att snabba på och börja köra i vårkylan (snöade idag i Göteborg).

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elller vi fortsätter tills även Preem, Statoil och Shell säger sitt Cool

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du glömde Station 1, gamla Esso, Neste, kanske Standard Oil?

Nu lägger vi av, men det var verkligen en intressant diskussion måste man väl få kommentera.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns någonting som heter fuel system treatment o  stabilizer en quicksilver produkt då kan ni glömma alltihopa med problem med bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det finns folk som vill tjäna pengar på oupplysta människor..? Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått det rätt att det är bara att köra upp gammal bensin om motorn startar, gäller det även en nyare Honda 50hk 4 stroke EFI motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exemplet med 10-år gammal bensin var riktigt dåligt. Då var det ingen etanol i bensinen och den klarade lagring mycket bättre.

 

Alkylatbensin är i själva verket mycket snällare mot gummipackningarna än etanolblandad. Det är framförallt etanolen som får vissa gummiblandningar att svälla och om man kört på etanolblandat och byter till alkylat så kan man få problem med att packningarna krymper och börjar läcka. Om man då vill fortsätta köra på alkylat så ska man mycket riktigt byta packningarna men om man går tillbaka till etanolblandat så sväller packningarna igen.

 

Det är bra att köra det sista på hösten på alkylat eftersom det då är alkylatbensin som blir stående i bränslesystemet över vintern. Man slipper då problem med utfällningar i tex flottörhus och munstycken som man kan få av vanlig handelsbensin. En del rekommenderar t.o.m. att man ska köra sista minuten eller så på tvåtakts alkylatsoppa i sin fyrtaktare för att man ska slippa böka med "fogging oil" etc.

 

Om man är orolig för oktantalet så kan man ju blanda gamla bensinen med ny. Om bensinen förvarats i en någorlunda full sluten dunk så klarar den sig väldigt länge, flera år. Jag själv tömmer tanken i båten och förvarar bensinen i dunk över vintern men jag skulle inte vara orolig för att använda bensin som stått i tanken över vintern om den är ren och utan vatten.

 

Angående oktantalet så beror ju känsligheten helt på vad man har för motor. En gammal lågpresterande inombordare eller en supertrimmad inombordare eller utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod inte riktigt ditt svar, tar en nästan ny Honda 4 takt efi skada av flera år gammal bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

TS inombordare lär inte må bra av tipsen gällade tvåtaktsoppa och att köra motorer soppa tomma vid säsongslut gör bara att pumpmembran torkar sönder och sen börjar du nästa säsong med en svårstartad utombordare eller en innombordare där oljenivån märkligt nog ökar i takt med oljan späds på av bensin från läckande soppapumpsmembran.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS inombordare lär inte må bra av tipsen gällade tvåtaktsoppa och att köra motorer soppa tomma vid säsongslut gör bara att pumpmembran torkar sönder och sen börjar du nästa säsong med en svårstartad utombordare eller en innombordare där oljenivån märkligt nog ökar i takt med oljan späds på av bensin från läckande soppapumpsmembran.

Jag vet inte vilka inombordare du kommit i kontakt med. På alla som jag har sett så kommer bensin som läcker genom ett trasigt membran antingen till förgasare/insug genom en evakueringsslang eller så rinner den rakt ut i motorrummet, (inte så bra men med den självklara rutinen att alltid lukta efter bensin före motorstart så upptäcker man det snabbt), under bränslepumpen. Pumpmembran brukar dessutom vara av så hög kvalitet att de knappast tar skada oavsett bränslekvalitet eller om pumpen står tom. Packningar kan däremot vara av vilken kvalitet som helst. Däremot är det nog tveksamt att låta bränslesystemet stå tomt av korrosionsskäl. Om det är tomt så kan det ju bli kondens och då kan det blandning av olika metaller som brukar finnas i bränslesystemet olika delar korrodera. En fyrtaktsmotor tar aldrig skada av att köras en kort stund på tvåtaktssoppa. (Möjligen med undantag för en motor utrustad med lamdasond?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...