Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mauritzlarsson

Sjösättning?

Rekommendera Poster

Hej! Blir min andra säsong med båt.  Tänkte höra lite vad som är att rekomendera att göra innan sjösättning. Har en 5 m plastbåt.  Ligger i södra delen av stockholms skärgård.

Har funderat på bottenmålning, hade stora problem med beväxning förra säsongen. Men vill inte ändå, finns det nåt annat alternativ

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet , var i trosa och tvättade 2ggr men tyckte ändå inte det räckte . Tog dock aldrig upp båten och skrubba själv.

Kommer nog inte botten måla ändå

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv alltid tagit upp båten runt 4-5 gånger per säsong och tvättat med högtryckstvätt, rotborste och svamp, och då kör jag runt 2-3 sjömil minst per dag, normalt mer.

Det är ju inte ett sånt stort projekt om man har trailer eller en stuga som man kan vincha upp båten på stranden (på trästockar)... MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har strand går det ännu bättre med s.k. båtstöd, finns t.ex. hos Claes Ohlsson. Man skruver de på en par stockar eller liknande och så går det bra. Jag har massor av sådana stöd liggande hemma.

 

sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på att bygga en ramp med stöd från Biltema, funderar ännu på hurdan vinch jag skall skaffa, skulle ju vara enklast att skaffa en som man kan binda vid ett träd eller ngt. Hur enkelt får man sen tillbaks båten i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...