Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pollare

Försäkring vid högre motorstyrka än vad som är godk?

Rekommendera Poster

Vad gäller om man vill sätta på en större motor än båten är avsedd för? Jag vet att försäkringsbolagen kan neka försäkring etc. men måste en båt vara försäkrad när man är på sjön?

Hur mkt över max motorstyrka kan vara lämpligt eller är allt olämpligt? Det finns ju motorer idag som har betydligt högre hk men vid bibehållen vikt...

 

/Nyfiken

 

Ps. Man behöver ju inte maxa båten men det kan vara skönt att ha några extra hästkrafter i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,vad jag vet är att många bolag brukar neka försäkring om du har för saftig snurra på men det finns dem som godkänner det mesta. Har själv en 100 hk på en båt godkänd för max 70 hk men det verkar inte vara något problem,ännu ialla fall. Vad gäller försäkring i övrigt så behöver man nog inte försäkring på sjön men klubbar brukar vilja att man har det utifall något händer vid bryggan som inverkar på andras båtar. Vad som är lämpligt eller inte är nog en smaksak,man vill ju inte att båten går som en kratta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft båtar med för stor motor och haft problem med att försäkra dessa. dock har jag fått försäkring via If och är nöjd med premien.

Nej du måste inte ha en försäkring men en ansvarsförsäkring är dock att rekomendera.

finns även många motorer som är strypta för att tillvärkarna skall kunna andvända samma block mm kolla om möjligheten finns att få mer hk utan att det märks. tex Yamaha F80 är samma som F100. Yammaha F200 är samma somm F225 samt F250.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egen erfatenhet av att ha fær stor motor. Varfær jag endast skriver, gær en skriftlig færfrågan. Då drar de flesta/många tillbaks sin offert. Fær det går oftast bra attbetala så længe inget  hønder men skulle olyckan vara framme så hønvisas till færsøkringsvillkoren.

 

OK, några eller max 10% æver rekommenderad motorstyrka kan de flesta acceptera.

 

Sorry, inløgget blev på danskt tangentbord. Hoppas ni klarar språkævningen, kan vara en bra færævnng till løsning av danske æletiketter såsom Tuborg, Carlsberg och Odense pilsner. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö frågade inte, endast toppfart var intressant för dom vid försäkring.

// Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svaret jag fick av mitt försäkringsbolag när jag ställde samma fråga var att jag kunde täckna en försäkring utan sånt som påverkas av motorns storlek. ex stöld, hamn, brand. Dessa påverkas ju inte av en för stor motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag skulle försäkra min selco som hade en 65 hk istället för 55 som är max så vägra försäkringsbolaget att ta den

mvh penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är godkänd för 50hk. Har den försäkrad med 60hk motor hos länsförsäkringar utan problem. Ringde till dem för säkerhets skull, och det verkar inte vara så jätteknussligt så länge man håller sig inom rimlighetens gränser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skönast är ju och ha en försäkring utifall att det skulle hända något, ochsom yammamoto250 sa en ansvarsförsäkring är ju nästan ett måste, rätt bra och ha. sen det där med att ha en för stor  motor på en båt, finns många försäkringsbolag som tar emot en, och mot en helt överkomlig summa pengar desutom. sitter själv på en 250, och godkänd är 200 tror jag :D alltid skönt och ha det illa extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på är att du som båtägare är 100% ersätttningsansvarig om det händer något. Skulle du köra på grund och båten sjunker så får du betala alla bärgnings och eventuella saneringskostnader (av miljön) själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...