Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LadyAnnila

Presso kaffe

Rekommendera Poster

Fegis Skrattande

Först lägger man i en sockerbit, sedan fyller man på med kaffe tills du inte ser sockerbiten, sedan fyller du på med sprit tills du ser den igen. Hett kaffe och snabbitsocker funkar bra Flört Tjo vad våren spirar, nu är den bästa tiden för fötterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ussch!!! Bläh.. inget sånt för min del! 

Då får den i sådana fall vara ordentligt tillspetsad! Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jojo, men det ska fortfarande vara kokkaffe Flört Sockerbiten smälter fortare då.  Sen kan man fylla bränvin till brädden utan att den syns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Jag säger då det, börjar det bli uttömt på båtsnack? Har det talats nog om dyvikan, kylskåpet, vallasen eller strömmen hit eller dit?
Nej naturligtvis inte!
Vet någon om vilken båt man ska ha för en oceansegling?...NÄä.
Vem orkar söka på el, eller värmare, eller uttern? 1000 trådar kommer upp, bara att läsa. Trevlig sommar säger jag bara Flört Haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss som nu inte vill ha blaskigt kaffe och sump i truten Tungan undrar jag vilken malning är bäst till dessa bryggare? Vanligt filterkaffe, Espressomalet eller finns det särskilt malet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns kaffe som är malet för presso-bryggarna. Det skall vara lite grövre malt än till en vanlig filterbryggare.

Vi har fått tag på en gammal manuell kaffekvarn, fyrkantig i trä med en tratt o vev på taket och en låda för det malda undertill. Den ger perfekt grovlek för presson.

Sen kan man väl säga att Presso är den moderna tidens kok-kaffe. Kokande vatten som slås över bönorna. Allt får stå och dra en stund sedan pressar man ner bönorna i botten så man slipper tugga dem. 

Sobril, du kan göra kaffegök på pressokaffe oxå Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter perfekt! Jag har en sådan kvarn stående någonstans. Det blir till att exprimentera till helgen. Även kask med pressokannan skall provas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen Te då, är det bannlyst på sjön eller.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Dricker bara espressokaffe på färskmalda bönor allt annat tyckar jag är blask.

Att släppa ner maskin och kvarn till båten är otänkbart men espresso kaffe går faktiskt ha i liten förvärmd termos visst förvinner creaman och kaffet får lite av mörk chokladsmak men det är fullt drikbart och betydligt bättre än både kok och brygg blask som bara smakar garvsyra.

Espressokaffe går även bra att dricka kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Presso kaffe är väl ok, men något som blir både bättre och godare är att använda en perkulator. Espressokaffe används då och det blir som en espresso på en bra kaffebar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till Espresso tycker jag att en mockabryggare fungerar bra.
En sådan här: http://www.undergroundartproject.com/blogpics/bialetti.jpg

När det är fler än en eller två koppar som skall bryggas har jag fått tag i en perkolatorbryggare som jag kan ställa på spritköket. Även det är helt OK kaffe

Hemma dricker jag endast espresso på nymalet och är lite kaffesnobb men till sjöss får man ta det som finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittade du perkulatorbryggaren?

Jag har en som jag hittade på en utförsäljning på Gotland men aldrig sett dem varesig förr eller senare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikeas presso är lätt prisvärd.

Nuförtiden finns ju pressiadokaffe som är anpassat till just press-varianten av kaffebryggare. Som gast på te-galnings båt så har jag fått nöja mig med snabbkaffe hur länge som helst, men den här sommaren blir det ändring!

Och nåde den som vågar förstöra mitt kaffe med brännvin... Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också kaffeälskare men skulle ändå vilja vända på det och säga..fan ta den som förstör mitt brännvin med kaffeFörvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså. :-)

Jag brukar retas med mina vänner genom att fixa riktigt te, med löste och bryggpåse, men köra snabbkaffe för övriga. Det finns iofs Cappuchino i snabbkaffe....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med!

Egen espresso på nymalda bönor är heligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tålig och bra pressokanna i båten.

Kan verkligen rekommendera denna, lätt att få ren och håller värmen bra!

post-10013309-1394236243,6716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pressokaffe är klart underskattat men denna införskaffade jag mig för ett tag sen och är snäppet värre/bättre.  en god espresso vart man vill när man vill.  Handpresso

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite på Moccabryggare, finns ju upp till 12 koppars storlek. Någon som testat denna? Sägs vara nästan lika bra som espresso.

post-15276-1394236556,3796_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Nikitalord, kaffe som inte är espresso kan i princip bytas ut mot varmvatten. Blunda och smaka själva!

Det finns en förträfflig produkt, Nescafe espresso i en liten ask med 15 enkoppsrör, smakar ok och är lätt att ta med. Har haft med sådana till både usa och kina, länder som inte serverar riktigt kaffe.

Vill man ha sprit till så tycker jag grappa är bra, skapligt drag i smaken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...