Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Maximarcus

Underspänningsskydd

Rekommendera Poster

I samband med mitt pågående motorbyte så får även elsystemet en ordentlig översyn. Jag är nu på jakt efter ett underspänningsskydd att ha till förbrukarna, för att undvika djupurladdning av batterierna. Jag vill inte ha nåt i stil med ex. vis Battery Brain som är till för ett en-batteri-system, utan snarare nåt som http://www.tystor.com/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=27 . Just den här modellen drar 230mAh i tillslaget läge, det kändes ganska mycket tycker jag.

Är det någon som känner till nåt alternativ?

//Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väl placerad volt mätare borde kunna hjälpa till med uppgiften på ett utmärkt sätt.

Den kommer visserligen inte bryta strömmen men ger en tydlig indikation om statusen. Tänk om strömen slås av när man som mäst behöver den ?!

 

mvh / Plarsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ELFA artikelnummer 37-542-49 tillsammans med ett halvledarrelä (SSR) skulle lösa det, har använt samma lösning till en solcellsdriven pryl med batteribackup. Blir en total kostnad på ca 1100:- ifall du kan nöja dig med 50A (vilket räcker för de flesta). Behöver du mer så ska du nog köra på Tystors pryl. Klarar du dig med ett maxuttag av 25 eller till och med 10A så kommer du undan mycket billigare. 50A SSR på ELFA har nr 37-448-69.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har lust att löda lite så finns det byggsatser här..

Hmm får inte länkarna att fungera.

Kolla på conrad.se

Under komponenter o byggsatser

Finns en liknande för 189 pix

 

/Jonas



Senast ändrad av jonke_66 | 24 mars 2009 | 17:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att löda..

http://www.conrad.se/?article=190095  189:- inkl moms

Bryter upp till 8A med Power-FET och drar mindre än 1,5 mA (0,7mA i normaldrift).

Vill man själv bestämma trigg-spänning  mellan 10,5V - 13,0V ansluter man bara en extern (trim?)potentiometer...

Ett par stycken sådana strateigiskt placerade på strömpanelen så står man aldrig strömlös, och billigt blir det också Oskyldig

Manual: http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/190095-an-01-ml-BATTERIEWAECHTER_12V_FG_de-en-fr-nl-sv.pdf



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 mars 2009 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett näraliggande problem. Jag ska installera huvudbrytare och huvudsäkringar för start- och förbrukningsbanken. Har kollat på fjärrmanövrerade sådana eftersom det skulle underlätta installationen, men de som finns på bl a Odelco kostar skjortan. Någon som vet ifall det finns billigare lösningar? Jag tänker mig modellen med två fjärrbrytare som som styrs från knappar på instrumentpanelen. De måste såklart klara höga strömmar eftersom de kommer belastas av startmotor och bogpropeller. Har kollat på ett relä på Elfa https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/03700614.pdf som kanske skulle klara jobbet, men nackdelen är ju att spolen drar uppåt 20 W.

I så fall är tanken att man också skulle kunna nyttja ett underspänningsskydd (har ett sådant integrerat i solpanelregulatorn som har 15 A som maxström) för bryta via huvudströmbrytaren. Allra bäst vore förstås ifall det fanns en brytare som också fungerade som automatsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, det är ju också ett relä !

Det enda som inte drar el är ju en huvudströmbrytare. När ett relä är draget så kommer det att dra ström.

mvh / Plarsa

 



Senast ändrad av plarsa | 25 mars 2009 | 19:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt, du har rätt, det är också ett relä. Har läst på lite mer. Hade en from förhoppning om att det skulle vara någon variant av motordriven strömställare som bara drog el när den ställdes om.

Börjar så smått överge idén om fjärrhuvudbrytare. Känns inte helt ok att man har brytare som kanske tillsammans drar uppåt 5 watt, lite lustigt ifall det blir just huvudbrytarna som av misstag drar ur batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både startmotorn och bogproppen har väl *inbyggda* reläer redan, och dom används också bara när man är ombord så där behöver väl egentligen ingen extra brytare ?

En mekanisk *standard* huvudbrytare för start/bogprop ( eventuellt ankarspel) löser väl det (om man nu anser att man behöver/vill ha brytare på den kretsen).
altså..man kan inte starta motorn eller köra bogproppen/(ankarspelet) om brytaren är av, så det ger sig rätt fort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt bekymmer är att jag ägnat lite för mycket tid åt att läsa rekommendationer och krav från försäkringsbolagen där det är uppenbart att dagens standard ligger på en helt annan nivå än vad äldre båtar har. När det gäller huvudbytare så påstås det (i IF:s säkerhetshandbok) att det ska finnas huvudbrytare på batterikretsarna och att dessa ska vara monterade över durknivå. När man nu är inne och rotar med prylarna känns det bäst om man gör det rätt, även om jag inte har några som helst planer på kabelbrand.

För mig ställer det dock till problem eftersom jag a) har små barn som garanterat gillar att pilla med allt som sitter åtkomligt och B) jag inte har den minsta lust att sätta borren i inredningen för att montera i mitt tycke anskrämliga huvudbrytare. Därav mitt suktande efter fjärrbrytare som kunde manövreras från styrplatsen och gärna kombinerade med huvud(automat)säkring.

Börjar dock inse att jag ifall, jag ska ha några pengar över till diesel denna sommar, måste finna någon form av kompromissväg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....En vanlig mekanisk brytare kan nog vajerstyras?
En stel pianotråd (järnhandeln) i ett vajerhölje från cykelhandlaren borde räcka. Tål förvisso inte för många eller skarpa böjar, men funkar - väl insmord - både för att dra och knuffa tillbaks. (Lite fjäderassistans kan ju bättra knuffandet om så behövs)
Håltagningen för vajern är ju minimal och själva brytaren kan ju då gömmas undan. Nåt lämpligt handtag/ reglage kan nog fixas av den händige? Både pianotråd o vajerhöljen finns väl som metervara fortfarande?
Har f.ö. själv div pianovajer-styrda omkopplare/ funktioner (förvisso endast nån meter långa) som funkar bra även i båtmiljön. Tja....kanske är jag helt fel ute map på omständigheterna just i detta fallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...