Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
maxxan

Hydralstyrning

Rekommendera Poster

Jag har bara fyllt på några droppar hydralolja varje vår. Finns det något annat sätt att serva hydralstyrningen på? vad gör ni?

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Några droppar...normalt ska man inte behöva fylla på något om det är tätt och ordentligt luftat. Men några droppar låter som noll tycker jag. I övrigt så har jag inte behöva gjort något kollat att slangarna löper fritt...nej det helt perfekt med hydraulstyrning. Jag kommer aldrig mera ha en båt med kabelstyrning man blir så bortskämd. Den kostnaden är värt allt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan systemet behöva luftas, men har montering gått rätt till, dvs ingen luft i systemet från början så brukar påfyllning vara enda löpande skötsel. Egentligen ska inte heller olja behöva fyllas på. I sånna fall läcker det nånstans. Vissa oljor expanderar (mer eller mindre) i värme vilket gör att man vintertid kan få fylla på lite extra, eftersom det då är kallare. Fast det är ganska marginella mängder. Jag brukar också dränka in de rörliga delarna runt motorn i lite 5-56 eller motsvarande ibland.

Något man inte ska göra är som min granne. I all välmening skottade han bort snö från min båt samt hackade bort is runt motorn. Dessvärre råkade han sätta spaden i kolvpinnen till hydrauliken så den fick ett tiotal skarpa grader i sig. Efter 30 sekunders styrande gick packningarna/o-ringarna sönder, pga av hacken, och kort därpå började oljan läcka i rask takt. Sen fick jag köpa en del nya prylar...



Senast ändrad av CraneIsland | 15 mars 2009 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, då  vet jag att det inte behövs göra något mer så länge det fungerar.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...